Funderingar kring avlivning

Pia

Trådstartare
Vi har nu fattat det tunga beslutet att avliva vår älskade gamla tik. Hon är 12 år och jag har haft henne sedan hon var valp.
Vet kommer hem till oss så hon får somna in här hemma där hon är lugn och trygg.
Nu funderar vi på hur vi ska göra med vår andra hund. Tanken var först att en av oss åker någonstans med honom och kommer hem när allt är klart, men nu har jag fått rådet att han bör vara med. Dels för att han då förstår att hans vän är död och annars kommer att gå och leta efter henne, och dels för att tiken kanske mår bättre av att allt är "som vanligt". Å andra sidan kanske han inte alls mår bra av att vara med när vi gör det här.
Det här känns så jobbigt, mitt i min egen sorg måste jag tänka på vad som är bäst för barnen, och för hunden som är kvar.
Hur har ni andra gjort som varit i den här situationen?

Sv: Funderingar kring avlivning

Ja, vi kommer att avliva henne hemma. Det har vi bestämt.
Min fundering nu är mer hur vi ska göra med vår andra hund. Om han ska vara med och se vad som händer eller åka bort under tiden.

Jag hade nog låtit hanhunden komma in och säga hejdå när det är slut. Dom fattar på något vis att dött är dött. Inget konstigt som han kommer att ta illa vid sig av utan mer nosa nosa Jaha - är det så. Förenklat naturligtvis.
Har ofta sett djur som varit oroliga för någon frände oroligt vaka utanför och när dom väl fått nosa verkat acceptera läget och gått och käkat.

Ja, vi kommer att avliva henne hemma. Det har vi bestämt.
Min fundering nu är mer hur vi ska göra med vår andra hund. Om han ska vara med och se vad som händer eller åka bort under tiden.

Han kan väl vara med?? han behöver ju inte just vara med i i det skedet sprutan tas på er andra hund kanske.

Jag skulle haft den andra hunden kvar hemma. Kanske inte ha den med under själva avlivningen, beroende på hur den reagerar på att andra håller på med den andra hunden, men definitivt låta den nosa på den döda kroppen efteråt om den vill.

Jag har haft den andra hunden med när jag fått avliva två av mina hundar och det har aldrig varit några problem - och dom har till synes inte reagerat det minsta trots att dom varit i samma rum.

Senast var när min nuvarande ena heeler var valp och jag hade tänkt lämna henne i bilen när jag fick låta min sista shar-pei somna in, men då hon aldrig åkt bil utan min andra hund så började hon gapa så det bara blev så att hon fick vara med och ligga bredvid filten som shar-peien låg på (hon fick somna in ute på en filt bakom djursjukhuset). Hon låg och käkade torkar kyckling precis som den hunden som somnade in och reagerade inte det minsta.

Ingen avlivning har skett hemma, men dom har inte letat eller verkat bry sig nämnvärt när vi fortsatt vår vardag utan den kompis som "försvunnit".

Jag stängde undan min andra hund precis under avlivningen och sedan fick han komma och nosa på sin vän. Han nosade lite och sedan gick han därifrån. Han förstod att hans vän var borta och letade aldrig efter honom. Det var skönt för min egen del att inte ha den andra hunden med precis vid avlivningen utan att jag kunde ägna hunden som dog all min uppmärksamhet.

Tröstkramar till dig i din svåra stund.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 182
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 383
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 851
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI