Sv: Funderingar kring avelsvisningar...
Hej,
Otrolig bra länk. Det var det här jag till viss del försökte förklara fast under tråden "Sala". sÅ här skrev jag.
"Jag ville få igång en debatt om hur man visar hästar, vad visar man, hur domarna beter sig osv. Som avlare hade jag som mål att få fram lättridna, hållbara och sunda (psykiskt och fysiskt) avkommor. Färgen har betydelse för islandshästens mångfald men endast som bonus.
Att titta på helhet det är bara så viktigt. Vi har ett antal verktyg som vi bör lägga i vågskålen när vi väljer hingst och sto innan vi dömmer (ut!) ; Psyke, bärighet, sundhet, ärftliga åkommor såsom eksem och spatt, Blup, hingstbedömning, takt/formbarhet, bakgrund/stamtavla, vad skall jag ha hästen till osv
Det måste finnas hästar som passar alla. Se hur det gick med halvblodsaveln på 80 talet då man helt plötsligt hade glömt både psyke och bärighet. En massa "stora" och stirriga hästar som inte blev hållbara det var resultatet som inte gagnade "familjeryttaren".
Alla vi som avlat/avlar borde inte avla på nyimporter, eksemhästar, spatthästar, hästar med dåligt psyke, sjuka hästar….vi borde helt enkelt kolla upp en helhet!
Att 5 minuters visning på en spänd häst kan döma ut xxx som avelshingst trots alla goda egenskaper är helt klart inte en helhet för min fd avel.
Nä, kolla upp stamtavlor,benproblem, sjukdomar, bakgrund och bilda en helhet och JA blup och hingstbedömningar skall också med i vågskålen.
Jag hade inte sagt nej till en betäckning med xxx men det finns andra (elithingstar) jag inte tackat ja till trots en "bra" visning.
Bara ett boxbesök hos vissa hingstar kan få mig avskräckt. Jag vill kunna sätta mina barn på en häst och nu snackar jag inte 7, 8 eller 9
r utan PSYKE på hästen.
catarina