Funderingar inför köp

I

indra76

Har lite funderingar kring köp och val av häst. Jag har ridit islandshästar en kort period, men har ridvana sedan ungdomen. Maken är också ny på islänningar, men har ridit några år på stor häst. Vi ska nu köpa häst och jag vill gärna ha en som det går att tävla lite med, så ett bra steg är viktigt. Valack och 4-gångare är vi ute efter.

Har nu hittat en häst som jag är väldigt förtjust i, han är så fin :D. Ska provrid nästa helg. Jag vet att han fått 9 för skritten och mellan 7-8 för trav och gallop. Tölten har legat mellan 5,5-7. Ägaren säger att han är lite otränad nu och behöver öva tölten för att kunna hålla den i kurvor (behöver stärka upp bakmuskulaturen). Men att det kan han när han är mer tränad (hon har fått barn och har inte samma tid som innan).

Jag undrar nu om det är en svår uppgift för en relativt töltnybörjare? Jag har ambitionen att gå kurser för att lära mig mer tillsammans med min kommande häst. Jag kommer rida 3 gg/v och maken lika mkt, så en del träningstid har vi ju. Jag tänker eftersom de andra gångarterna är så bra, så är det ett bra utgångsläge även för tölten? Eller???

Hon sa också att han testar en del från marken, typ går iväg när han vill ibland. Vi är dock väldigt intresserade av NH och vill öva sånt, så det är kanske ett mindre problem? Han är annars snäll och trygg att rida, även barn kan rida själv på honom.

Vad tror ni? Vill inte ta vatten över huvudet, men är väldigt villig att lägga ner tid och energi på att lära mig mer och träna med hästen på olika sätt. Både på marken och i sadeln. Vi har även tillgång till andras råd eftersom vi kommer ha honom i ett rätt stort islandshäststall.

Sv: Funderingar inför köp

Det låter som ett väldigt bra köp, en häst med bra och fina gångarter kan du ju lära dig mycket av, nackdelen med att hästen kan mer än en själv är ju att hästen helt enkelt kan bli sämre.
Har faktiskt sett massa sånna exempel, men då har det också varit ygre tjejer som fått väldigt fina hästar som dom egentligen inte klarar av. Men det verkar som om du och din man har bra erfarenheter att ni inte ridit så mycket tölt gör ju inte så mycket, tycker inte jag.
Eftersom du även är sugen på att ta hjälp av instruktör så tycker jag detta köpet inte kan bli annat än rätt.

Att hästen kan vara lite "bråkig"/ busig på marken måste man ta i tu med på en gång, det är faktist ännu viktigare. Har man inget ledarskap från marken så kommer det inte gå lika bra som det kunde gjort på ryggen.
Jag tycker i alla fall att ni ska köpa honom, han verkar ju perfekt =)
Lycka till!

När jag skulel byta ras så ville jag ha en utbildad häst som hade lätt för att växla mellan gångarterna..
Hemkom en dräktig 3½ årigt sto helt ohanterad:rofl:
Vad hände där igentligen kan man ju undra.
Men jag ångrar mig inte för en sekund hon är världens bästa häst och idag är hon inriden, utbildad och tölten den sitter där lite långt bort idag men den håller på att arbetas fram sakta men säkert kommer den=)

Hon är supersnäll och kort och gott ett superköp:love:

KÖP! Om det känns rätt!
Tölten kommer ju egentligen av sig själv om ni bara tränar upp bakdelen, och det kan man ju göra i de andra gångarterna. Och även från marken, och markarbete (typ NH-övningar tänker jag på) kan vara bra både för ledarskap och rumpan om man gör rätt.

Är ni rädda att ni sabbar tölten kan ni kanske antingen hitta en duktig medryttare som kan trimma tölten lite, eller om ni har någon tränare som kan slipa till honom då och då. Det är inga problem.

Om kemin är rätt så kan det inte bli fel!! :idea:

Det låter som ett kanonköp! Tävlingshästar som "varit med ett tag" brukar kunna bli bra läromästare för en "tölt-ovan". Låter ju jättebra också att även barnen klarar av att rida hästen.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 838
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka