Funderingar inför köp

I

indra76

Jag har ett antal frågor ang köp av islänning.

Vi är en familj på 6 personer som vill ha en familjehäst. Ellerr snarare vi vuxna vill ha häst för vår skull, men tror att även barnen skulle vilja rida på den.

1. för att bära upp till 75 kg bör det väl vara en D-ponny?
2. kan man ta för givet att man hittar en medryttare? Detta är i Stockholm, nära förbindelser om vi skulle få plats i närmaste stallet. Vi har 4 barn och inte tid att rida varje dag.
3. behöver man rida hästen varje dag?

Tacksam för alla svar!

Sv: Funderingar inför köp

Ni kan nog ta för givet att ni hittar en medryttare i stockholm, finns hur många som helst! Hästen bör nog vara 140 eller större.

Höjden på hästen har inte så mkt med att göra hur mycket den orkar bära utan hur den är byggd, hur ryggen ser ut osv.

Man måste inte rida hästen varje dag, men om den rids förhållandevis lite får den ju inte så bra kondition och då kan man inte plötsligen dra iväg på en heldagstur, dvs ridningen måste anpassas till hästens kondis. Sen beror det ju på hur man har hästen inackorderad, har man begränsad med tid är det ju bra att ha den så att man inte måste åka ut varje dag för att ta hand om den, men det kostar ju oftast mer.

1. Nej, mankhöjden har inte nödvändigtvis att göra med hur mycket hästen kan bära. Det är mycket viktigare att hitta en korrekt byggd och välmusklad häst! Och kanske att tänka lite grövre häst snarare än högbent, lättbyggd...
2. Ingen aning - jag bor inte i närheten av er, och har aldrig haft medryttare. Men jag har förstått det som att folk som vill vara medryttare på islandshästar har svårt att hitta hästar, så det är nog inget stort problem i en trakt där det finns mycket folk och goda förbindelser.
3. Nej, man måste inte rida hästen varje dag, men för att ni skall ha glädje av er häst och t.ex. kunna ge er ut på längre turer när andan faller på, så skulle jag rekommendera att den får gå regelbundet i alla fall 4-5 dagar i veckan.

Liknande trådar

Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 849
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 990
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 255
Senast: _Taggis_
·
Islandshäst Hej alla, jag är ny på Bukefalos! Jag har ridit i hela mitt liv men inte haft egen häst på tjugo år och bara ridit sporadiskt medan...
Svar
8
· Visningar
4 649
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka