Funderingar angående kissing spine (långt)

Reville

Trådstartare
Hittade i och för sig många trådar om ämnet, men inte de svaren som jag letar efter.
Bakgrund:
Rider ett sto sedan två år tillbaka som kan ha sina "märr-dagar" då hon inte alls tycker att ridning är kul, men som oftast är pigg med mkt egen motor. Men nu efter två veckors sommarlov så gick igångsättningen inte alls som vi (jag och ägaren) hade tänkt, utan hon kändes ovillig, tjurig, motig, använde inte alls bakbenen för att trampa under sig och är helt "torr" i munnen. Handbromsen i helt enkelt, vilket är olikt henne. Dessutom tyckte vi att hon hade tappat både kondition och muskler, vilket verkade konstigt då hon bara haft två veckors vila. Hästen ifråga är 15år och rids regelbundet och tävlar litegrann i hoppning på låg nivå för skojs skull. Hon har fått tre föl totalt, varav den senaste är född -06. Innan sommaren så gick hon som en klocka - var mjuk och fin, skummade i munnen och tyckte att allt var roligt.
Så efter några veckors försök till igångsättning bestämde vi oss för att åka till klinik o kolla upp henne, och det visade sig att hon har en inflammation mellan kota 16-17 (liknande diskbråck på människor), vilket kommer utvecklas till KS, detta är dock i ett aktivt stadie, så hon har inte haft det särskilt länge enligt veterinären. Dock glömde jag fråga hur länge hon kan ha haft det eftersom det 'fortfarande är aktivt'? Finns det någon norm öht, pratar vi veckor, någon månad eller ända sen i våras?:confused:

Lite övriga funderingar:
Hur uppkommer KS? Beror det på ridningen, sadeln, genetiken? Eller är det så att vissa hästar får det 'bara så där'?
Är det ärftligt? Då tänker jag på avelsmässigt - är det värt att ta fler föl nu när vi vet detta?

Jag vet att forskningen kring KS inte är så omfattande, och att det givetvis är individuellt beroende på hur pass långt gånget det är och ifall förloppet går snabbt eller stannar av med hjälp av bra ryggmuskulatur/uppträning, medicinering, etc. Men jag är tacksam för alla svar som kan räta ut mina frågetecken, samt övrig information angående ämnet. :bow:
 
Sv: Funderingar angående kissing spine (långt)

vad är det för ras?? har hört att fullblod lättare får KS än ett varmblod..

Har dock ingen erfarenhet av det hela, kommer dock att få hem en häst som har mycket fullblod i sig är inte helt fullblod och föräldrarna är inte fullblod men det finns i generna och är lite intresserad av det hela eftersom att jag inte har någon större erfarenhet av det
 
Sv: Funderingar angående kissing spine (långt)

Hon är ett dressyrstammat halvblod. Lite äldre stam.

Vet du varför det är så? Kan det ha något att göra med att fullblod växer fortare än 'vanliga' hästar och att deras kroppar bildar KS och sammanväxningar pga det? Men hur är det i så fall med ponnyer och andra 'långsamväxande' raser - drabbas dom mer sällan? Eller finns det ens någon logik i mina tankar? :p
 
Sv: Funderingar angående kissing spine (långt)

Lite övriga funderingar:
Hur uppkommer KS? Beror det på ridningen, sadeln, genetiken? Eller är det så att vissa hästar får det 'bara så där'?
Är det ärftligt? Då tänker jag på avelsmässigt - är det värt att ta fler föl nu när vi vet detta?

Det är oftast flera faktorer som samspelar vad gäller KS. Och ja, den finns en ärftlig del, inte för just KS så, men att ha tätt mellan tornutskotten. En exteriörfråga alltså. Många araber och fullblod har tätt mellan tornutskotten redan när de föds. Alla de får inte KS, men det är en ökad risk, och KS är överrepresenterat hos just araber och fbl.

Sen spelar ridningen in med, om du har en häst med tätt mellan tornutskotten, och den går med högt huvud/sänkt rygg så kommer tornutskotten ännu närmare varandra. Medan om hästen jobbar korrekt i en lång och låg form och kommer 'upp' med ryggen blir utrymmet lite längre.

En illasittande sadel låser ju ryggen etc, och kan också påverka.

Generellt så på hästar som redan har KS avråds från uppsutten skritt på lång tygel. Ryggen är då 'oengagerad' och det är mer tornutskotten än musklerna som bär upp. Barbackaridning rek inte heller. Utan skritta fram och av avsuttet, och längre perioder skritt mitt i passet så sitt av. Trav är 'sämst' för tornutskotten, så rehab för KS-hästar är ofta skritt och galopp först och trev sen. Och lång -låg form (inte krullad, tänkt unghästform, öppen, näsan framför lod men låg). Bommar och annat som uppmuntrar ryggaktivitet och den formen används gärna, men hänger på häst med, höjer den huvudet och springer så hjälper det ju nada.

Och så alltid varm sadel på varma muskler. Hålla ryggen varm är A och = på en KS-häst, skritta gärna fram innan du sitter upp som sagt. Vila far de oftast illa av, en KS-häst ska helst inte ställas av. (Detta gäller givetvis när de akuta inflammationerna etc avstannat, din behöver ju givetvis vila).

Och, MÅNGA hästar har tätt mellan tornutskotten/intilliggande/överridande tornutskott UTAN att ha minsta besvär. I någon studie kontrollröntgade man fbl oavsett ryggproblem eller ej - mååånga hade 'ful rygg'. Man har gjort mindre studier där man kontrollröntgat hästar av varierande raser med, oavsett ryggproblem eller ej, samma sak där. Så om det inte ser rent förjävligt ut, så ställer man inte diagnos bara på röntgenfynd, utan kompletterar med andra undersökningar. (Menar inte i ditt fall nu, utan om man röntgar, ser intilliggande/överriddande tornutskott, så behöver inte det betyda hästen har KS och problem av det)
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar angående kissing spine (långt)

jag har boken ska kolla upp det ikväll när jag har boken. det stod i den varför fullblod lättare fick ks men kommer inte ihåg varför just nu vet dock att det stod det att fullblod lättare fick det
 
Sv: Funderingar angående kissing spine (långt)

Först och främst - tack för svaren. Det känns som du förstår mina tankegångar och kan svara på ett sådant sätt där 'vår situation' känns relevant. :bow:

Vi var på återbesök igår eftermiddag och hon blev behandlad och vi fick hemgångsråd för att sedan komma på återbesök efter tre veckor. Hengångsrådet innefattar korta promenader vid hand i ett par dagar, sedan longering i "nerspänd fast inte inspänd" form i någon vecka eller två (har inte papperet framför mig, därav de ungefärliga svaren) för att sedan ridas på rakt spår sista dagarna innan återbesöket. Dock sa veterinären att hon bara skulle jobbas i trav, ingen galopp. Men jag har också fått lära mig att "galopp bygger - trav sliter", så jag kopplar inte riktigt... Kan det vara för att veterinären ville kolla hur det utvecklar sig till nästa besök för att sedan kunna säkerställa sin diagnos? :confused:
 
Sv: Funderingar angående kissing spine (långt)

Kan bero på det kanske, eller på själva inflammationen, att man inte vill ha så mycket 'utsträckning' av tornutskotten som galopp skulle innebära? Bara en amatörtanke. Samtidigt vill de ju se henne i den låga formen (jag fick rek att använda chambon på min just för att uppmuntra den formen jag med), så jag vet inte. Men då resten av råden låter utmärkta tror jag inte du behöver oroa dig, de vet alldeles säkert inte bara vad de vill utan även varför =)

(Till alla: Menar inte att veterinärer generellt inte har en aning om varför de vill saker, bara att olika vet har olika stor erfarenhet av olika diagnoser)
 
Sv: Funderingar angående kissing spine (långt)

Okej, vad bra :laugh: Ja, alla hästar har ju knappast identiska inflammationer heller, utan det krävs säkert lite olika råd till olika hästar beroende på hur pass det verkar, så det ordnar sig nog :)
Blir ju ganska många tankar som snurrar i huvudet när hästen inte är frisk...
 
Sv: Funderingar angående kissing spine (långt)

KS spines betyder att tronutskotten ligger nära - eller som i mitt fall "ovanpå" varandra

Så anatomin är predisponernande - sedan kan jag inte säga att de som blir irriterade i benhinnorna och börjar bilda pålagringar är de som rör sig med mer sänkt rygg - men det är ju logiskt

men i mitt fall så kunde hästen inte ens gå med rygg i normalläge - eftersom hon var missbildad - de var ju inte för nära utan ovanpå tom.

Vad jag nu har förstått - så måste man dels se till att benhinnorna inte retas längre - dvs hästen måste tränas med välvd rygg uppåt ( antar att din häst fått cortison? för att häva inflammationen) Men också bör musklerna runt ryggraden fås att slappna av och bli långa - därav bakbenslyft i form av cavaletti (jag byggde 40 cm höga) här var det sjukgymnastik...:D

Nackdelen med trav är att ryggmusklerna måste jobba hårt att stabilisera ryggen - i galopp så stretchas de naturligt av galoppens pendelrörelser - om som Alexandra skrev så måste hästen ha huvudet lågt

Ta reda på om din vet är insatt i den senaste ryggforskningen lite snyggt sådär

Sedan ett tips från min rehab som inte funkade så bra i början ( hennes överlappande var ju också extremt stort) är att tänk på att hästen anpassat hela sitt rörelsemönster efter detta onda - att få den att arbeta naturligt igen är inte helt lätt, och veterinären lägger ofta fokus på just ryggmusklerna men alla muskler runt bålen är påverkade av detta och behöver lite hjälp på traven

En seriös massör kan vara bra där som kan dels tala om vilkamuskler som är spända och hur du kan stretcha dem försiktigt i stallgånge och ev under rörelse

Min häst ville inte bli masserad så jag tog ut ET som gav aku - men inte hela bålen utan bara ryggen

De sa att det räckte men så var inte fallet

det är jag ledsen för

Olika veterinärer säger olika om Prognosen vid KS

Enligt min erfarnhet så tror jag det handlar om hur bar man får hela hästen fräsch och det beror på hur man lyckas ändra rörelsmönstret och att den vågar lita på sin kropp igen
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar angående kissing spine (långt)

Tack för de kloka orden :laugh:

Japp, cortison fick hon för att dämpa inflammationen samt något annat som jag tyvärr inte har namnet på då papprena inte är hos mig. Veterinären har ryggar som en av sina 'favoritområden' och är mycket insatt i ryggar och alla updateringar, vilket känns väldigt tryggt inför framtida återbesök.

Jo, du har rätt i att de anpassar sig för att få bort det onda, det sitter ju till viss del i huvudet på dem också. Massage skulle nog vara bra för henne, tack för tipset!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 209
Senast: Magnum
·
Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 922
Senast: Elisha
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 055
Senast: JForsberg
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 319
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp