funderingar ang hovslagning..

LadySara

Trådstartare
en bekant bytte nu i dagarna hovslagare. vid första skoningen så påpekar den nya att de va tur att han kom, jaha vadårå sa ägaren.
sen pratade hovis om att de fanns risk för krossning av ballarna?? aldrig hört talas om nått sånt..

man är juh så okunnig är de gäller hovarna så man litar juh på sin hovis. den som skott den bekantas häst är en hovis som skor mycket och som alla jag hört är nöjd med.

jag var ej med i stallet utan fick de berättat för mig så därför är detaljerna inte allt för bra..

ideeer nån som kan de hära som kan förklara så jag inte är så förvirrad längre. vi vanliga (läs inte hovslagare) har inte tyckt att de varit några fel alls på hästens hovar utan tyckt att vilka fina hovar..

Sv: funderingar ang hovslagning..

ingen aning... var som sagt inte där och har fått berättat i andra hand..

Det finns en standard sak att lära sig i hästvärlden, och det är att alla hovslagare anser sig själva vara gud och alla andra inkompetenta idioter........

Nej kanske inte riktigt så hårddraget men det slår ALDRIG fel utan att ny hovslagare alltid skall ha något drastiskt att säga om förra hovslagarens jobb. oavsett hur det ser ut, har nog aldrig genom alla år hört en ny hovslagare berömma hur en häst är skodd innan de tar över. Är ett ganska tråkigt fenomen speciellt när man nu med åren blivit ganska insatt och vet att de många gånger bara pratar goja i det de säger.....

jo självklart är de många hovisar som enligt sig själv är bäst.. men då denna hovis den nya arbetar med sjukbeslag och tillsammans med klinik så fåe man juh hoppas att han vet vad han pysslar med.

måste ta å reda ut mera imorgon vad den nya hovisen sa å menade..

btw.. ballförskjutning vad är det?? hört talas om men aldrig fått förklarat vad det är..

* frågar man inget får man inget veta*

men det där fenomenet finner man ju egentligen överallt inom hästvärlden.. hovis som skäller på förra hovisen, vet som skäller på förra, tränare som förklarar hur fel den förra man red för hade...osv... efter att ha hör så mycket skitsnack att jag var rädd att öronen skulle trilla av så har jag kommit på en aldeles enastående metod! bilda dig en egen uppfattning... jag har hört så mycket strunt så att om jag skulle ha lyssnat på allt så hade jag heldre skjutit hästen än låtit vet/hovis komma, men nu kollar jag vad och hur dom gör istället och bildar min egen uppfattning efter det..

Att ballarna inte ligger på samma höjd. Ballen på den överbelaste hoven förskjuts uppåt. Detta är faktiskt mycket vanligt fenomen...tyvärr.

I mina tidigare hemtrakter rådde vi bot på detta genom att träffas och umgås ofta, sko problemhästar tillsammans osv. Betydligt svårare att snacka skit om goda vänner :). Skulle aldrig nedlåta mig till att snacka skit om kollegorna, bättre låta skoningarna tala för sig själv. Håller med om att det är ett jättetrist fenomen. Inte lätt som färsk hästägare att veta vem man ska lita på.

hmm, jag har haft ett antal hovslagare under mina dryga 35 år som hästägare samt yrkesverksam och delar INTE din erfarenhet.

endast vid ETT tillfälle har en hovis komenterat negativt om jobbet som en vikarierande kollega (som vi själva fått tag på)utfört, den hästen det gällde blev såpass halt att klinikbesök och beslag behövdes innan hon tillslut blev bra. så där hade ju hovis helt rätt (fast jag såg ju själv hur illa det blev, men för sent)

därimot har jag haft hovslagare som haft andra ideer än förgående som vi disskuterat och ibland ändrat till, men inte så att någon sagt att "det är skit som föregående gjort" utan bara att så här och så här kan man oxå göra och jag tror det kan bli bättre därför att...

Det finns en standard sak att lära sig i hästvärlden, och det är att alla hovslagare anser sig själva vara gud och alla andra inkompetenta idioter........

I så fall har jag en av de få hovisar som faktiskt talar väl om övriga och är ytterst ödmjuk vad gäller sina egna kunskaper. Enligt mig är han bäst och ingen annan får röra mina pållars fötter.

Kan det inte vara så enkelt att hästen riskerar att trampa sig själv på ballarna pga den aktuella verkningen?

Jag tror att nästan alla hovslagare hittar fel hos varandra. Inte alltid men ofta. Det är ju så att även där finns olika filosofier och åsikter och dessutom slåss de ju om samma kunder.

Som hästägare är man väldigt utelämnad. Det gäller både hovslageri, tandläkare, veterinärer, kiropraktorer, ET, etc etc. Alla dessa människor som vi förlitar oss på och behöver använda oss av är människor. Det innebär att de brister i sin kunskap, i sina handlingar, i sina åsikter och de kan säga väldigt olika saker trots att de har samma "titel". Det är nåt man måste lära sig när man har häst, att ingen är att lita på och ingen har alltid rätt eller kan allt. Det som är viktigt är därför att man utgår från rekomendationer, ifrågasätter de man tar ut till sin häst och försöker bilda sig en egen uppfattning om vad som verkar bra och inte.

Vi hade en jätteengegerad hovslagare till vår häst. Han fixade och trixade med specialskor och uppmanade oss om att hästen inte var frisk nånstans. Efter 3 år hamnade hästen på klinik med ledinflammationer och vi bad då både 2 vet och 1 hovslagare på kliniken att titta på hästens hovar om problemet kunde sitta där. Alla sa att det gjorde det inte, hans hovar var exemplariska. Våran hovis skulle vi hålla hårt i för bättre hovvinklar fick man leta efter.

Av en slump var vi tvugna att ta ut en annan hovis den sommaren, hästen var utom räddning och skulle tas bort innan hösten. Den hovslagaren sa att denna häst är så felvinklad i hovarna att han måste ha hemskt ont. 3 timmar skodde han och hästen blev en helt annan efter detta, på flera sätt! Ffa så blev han frisk igen och behövde inte avlivas.

Vi trodde förstås att vår tidigare hovslagare var vädigt bra och det var han säkert, för många andra är väldigt nöjda med honom. Men alla kan inte allt och i detta fall så när vi väl fick förklarat för oss hur det hela hängde ihop och vad problemet varit så förstod vi att hovis istället för att hjälpa hästen bara förvärrat det hela.

Man måste vara noga med vad man anlitar för folk, ifrågasätta och prova nya vägar om det man gör inte fungerar. Och man brukar också märka på hästen om den mår bra vid behandling av visa personer, samt hur noggrann och engagerad den människan man anlitar är. Min hovslagare är väldigt noga med att titta på hästen hur den belastar sig innan han sätter igång med en skoning. Han pratar och funderar och filosoferar och svarar också på våra frågor (som ibland är många). Sen har han inte alltid svar på allt och ibland måste han också testa ngt innan han vet riktigt vad som är problemet, men det måste vem som helst göra. För alla kan inte veta allt.

Jag tycker att man ska ifrågasätta mer när man anlitar människor - även veterinärer för också där finns brister. Dessutom är det viktigt att man engagerar sig i sin häst, läser och pratar och tar till sig saker som gör det lättare för en att bedömma om gt verkar logiskt och ifrågasätta. Ibland kan också ngt som man tror är fakta inte alls stämma och ibland så är det svårt att veta. Det viktigaste är att man gör sitt bästa och försöker se på hästen när den mår bra och inte. När vår hovslagare skor ser man på de allra flesta hästar att de slappnar av, min stängde ibland tom ögonen och såg nästan ut att somna. Det var för oss ett tecken på att han mådde bra under och efter att hovis varit ute hos honom, så betedde han sig inte när han skoddes av ngn annan.

Du har fullständigt rätt i att man måste ifrågasätta!
Mitt råd:
Hitta en hovslagare som har dokumenterad god erfarenhet och som extra service har att man kan komma hem till hovisen och få tappskor på utan kostnad!
Hellre betala lite mer för en skoning och att jag vet att min häst har korrekt avbalanserade skor och blir hållbar i framtiden.
Har alltid haft samma hovis i 30 år!! aldrig en felskodd häst och jag har häst som har gått internationellt( äldsta 23 år).

.............vill ha din "Hovis":love:

Vad kul att höra om hästen som blev bra!

......tycker också att allt sådant är så läskigt.....
Som hästägare är man väldigt utelämnad. Det gäller både hovslageri, tandläkare, veterinärer, kiropraktorer, ET, etc etc.
Man kan ju inte lära sig allt.......:crazy:
Bara att hoppas att man "träffar" rätt personer!!

Absolut. Och som hästägare kan det också vara svårt att veta om en häst är felskodd, felverkad, felbehandlad eller liknande. Sålänge det mesta "fungerar" håller man ju tummarna och så mkt mer kan man inte göra.

Kan säga att vår hovis är mycket värd för oss. Men även honom ifrågasätter vi och vi ställer inte hovfrågor bara till honom utan även till andra som vi stöter på. I hjärtat är han ett helgon för oss med allt han har åstadkommit på vår häst och andra vi känner, men nånstans försöker man ju ändå att vara objektiv och kritiskt.

Ett tips till den som letar hovslagare/ET/kiro är att försöka hitta rekomendationer från folk som har fler erfarenheter än en. Dvs människor som testat olika kiropraktorer/hovslagare eller vad man nu är ute efter, och faktiskt har sett skillnad från den ena till den andra. Nästan alla man tar ut verkar kunna sin sak, säger att hästen blivit frisk, de kan även göra märkbar nytta. Men vi som tex haft ut ett antal kiro/ryggvet/massörer till min häst har skaffat en bredare bild av hur det kan se ut olika ggr och vad som skiljer dem åt, samt få information från dessa olika människor. Därav kan vi kanske lättare rekomendera en person som vi tror har mest att komma med, även om detta såklart inte måste stämma. När det gäller dessa människor har vi kanske lite mer kött på benen än vad vi har när det gäller tex akupunktörer eller annat som vi inte har lika många erfarenheter av. Tex så vet vi idag att det är vitktigt att en kiro inte bara hamrar med sin hammare på kotorna utan att andra saker också har betydelse, såsom mjukdelar, hovar, rörelsemönster etc. Att personen i fråga även tar hänsyn och lägger märke till detta och hur han gör det. När det gäller akupunktörer så har vi endast en erfarenhet att utgå ifrån, varpå vi eg inte har så mycket kunskap eg.

Det är en djungel. ;)

*kl*

hovis pratade om krossade ballar . han sa att de hade i jalten på att få högre trakter hade man tagit bort för lite och att de på så sett blev nån konstig in rundning så de blev tryck på ballarna med risk för krossning till slut..??

jag fattar inget av vad han pratar om... ska prata med min hovis å även en annan hovis jag känner..

men vart finns alla hovisar på buke?? ni kan väl reda upp de här åt mig..

*kl*

hovis pratade om krossade ballar . han sa att de hade i jalten på att få högre trakter hade man tagit bort för lite och att de på så sett blev nån konstig in rundning så de blev tryck på ballarna med risk för krossning till slut..??

jag fattar inget av vad han pratar om... ska prata med min hovis å även en annan hovis jag känner..

men vart finns alla hovisar på buke?? ni kan väl reda upp de här åt mig..

Sönderpressade trakter eller "ömma" mjukdelar i bakre delen av hoven, kan jag ibland nämna som ett problem som uppkommer av felverkade hovar.(huvudorsak långa tår)
Men krossade ballar är ett nytt fenomen för mig. Tyvärr.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 395
Senast: kryddan
·
Hästvård Lång historia: Plattfotat fullbod, ömmar på grus o skos med sulor. Hade för 2 år sedan en bra (utbildad) hovis som tyvärr slutade...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 047
Senast: biffen
·
Hästvård Jag har bytt hovslagare och är hittills nöjd (endast en skoning än så länge). Han var hemskt bra mot hästarna, trevlig och tar dessutom...
Svar
14
· Visningar
2 921
Senast: Susan
·
K
Hästvård Jag har ju nyligen bytt hovis som skott 3 ggr tror jag de är, och hovarna ser inte alls bra ut. Bakhovarna tycker jag är konstigt långa...
2
Svar
26
· Visningar
2 428
Senast: vdb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar