De här med hovar..

Sv: De här med hovar..

Uppfattar jag dig rätt när du anser att för att klassas som utbildad så ska vederbörande inneha ett Gesällbrev???

Jag håller i så fall med dig men tyvärr är inte det förankrat av SHF:s styrelse.

Heller inga krav på att varje enskild person i styrelsen ska inneha Gesällbrev för att få representera föreningen.

Tycker du att det har någon betydelse om hur duktig i arbetet jag är har någon påverkan i mitt styrelsearbete?

Du gjorde ju själv gesällen under stora protester.

att vi ej fick/får prata s##t om våra "arbetskamrater". Om du vet att det är en hovis som gjort jobbet o du tycker det är dåligt, så säger man inte det. Helt FEL tycker jag. Kanske är ändrat nu?? VDB kanske vet?

Nja...Det som stod var väl ändå att vi int BÖR smutskasta kollegors arbete. Man kan heller i princip aldrig ha en åsikt om man inte sett hur hovarna såg ut innan arbete, men jag vet inte riktigt. Jag har inte sett den texten. Men jag håller med. Jag smutskastar inte kollegor inför en kund, jag kan säga att jag personligen kanske skulle gjort annorlunda utifrån det jag ser NU efter skoning. Hade jag sett hoven innan kanske jag hade gjort likadant. Något sådant brukar jag säga.
Naturligtvis om hästen är sömtryckt eller nåt liknande så måste jag ju upplysa ägaren om detta, men så mycket mer kan man väl inte säga?

Vet du vad, jag trodde i min enfald att ett gesäll brev var ett tecken på att man fått rätt utbildning eller i varje fall behärskade yrket med en avlagd examen och som bevis på det ett gesäll brev.
Det är väl ändå det minsta man kan begära, eller?

De allra flesta hovisarna i Sverige är Utbildade(U) ca 60 hovisar i hela landet innehar dessutom gesällbrev(G), ett tiotal är utbildade med G och har dessutom fortbildningsexamen(F) och 6 har mästarbrev. (M)Mästarbrevet inne hålar alla nämda bokstäver. En utbildad(bara U) är inte i praktiken sämre än en hovis med gesällbrev) men man SKA kunna stäla lite högre krav på en hovis med Gesällbrev.
Jag likt de flesta i landet har än så länge bara U. Själv siktar jag på UGF. Mästare vette fan.....För att jag ska få ett gesälbrev krävs idagsläget bara att jag gör provet igen med handsmifdda skor. Dvs jag åker till en smedja med domare smider upp 4 skor och spikar fast på hästen samt gör ett fingerat sjukbeslag till ett preparat. Om detta gör mig till en bättre hovslagare vet jag inte.

Jag vet att det finns U, men antar att denna betäckning står kvar till man avlagt prov för G. Det jag invänder emot är att en när en klinikhovis inte har ett gesällbrev eller minst U, här finns inte ens ett kvitto på om personen VET vad den håller på med. Just en klinikhovis får man förutsätta arbetar med hästar/hovar som har särskilda behov, hur vet man då att den personen har tillräcklig kunskap för det? För att kliniken säger så? Anställer dom veterinärer utan leg också?:eek:

Just en klinikhovis får man förutsätta arbetar med hästar/hovar som har särskilda behov, hur vet man då att den personen har tillräcklig kunskap för det? För att kliniken säger så? Anställer dom veterinärer utan leg också?:eek:

AMEN TO THAT! Jag kan inte nog hålla med dig! Jag dristade mig att ringa ATG och fråga om just detta, men informationsdirektören vägrade prata om det. De påstod att jag var en konkurerande hovslagare vilket mest är bulllshit. Alt jag inte klarar av i fält skickar jag vidare till kliniken. Men när jag kontrade med att jag även är kund(hästägare) som kräver utbildad personal, då blev jag kopplad till VDn istället!? Det var tydligen en hetpotatis jag kastade upp där. Ingen ville svara på mina frågor.
Jag frågade också om det här med att anställa veterinärer utan leg och hur de skule göra när hovslagaryrket blir legitimerat!? De svarade inte på några frågor men tog sig rätten att bli irriterade på mig. Men ring dem GÄRNA, elelr maila! De kommer garanterat bli skitsura när de blir konfronterade av kunder som vill ha utbildad personal!

Senast ändrad av en moderator:

Kanske har lappen kvar, kom med Svicken. Ska kolla i kväll. . Håller själv en låg profil o får jag frågor så svarar jag "så har jag lärt mig" och säger vad jag tycker. Kan ju vara så att hovisen har en plan o hoven såg för ...... ut innan. Går ej att trolla! Som att svara på trådar här om hovar, håller mig undan.
HA EN BRA DAG.

Håller själv en låg profil o får jag frågor så svarar jag "så har jag lärt mig" och säger vad jag tycker. Kan ju vara så att hovisen har en plan o hoven såg för ...... ut innan. Går ej att trolla! Som att svara på trådar här om hovar, håller mig undan.
HA EN BRA DAG.

Precis! Det var väl det som avsågs? Som jag fattade iaf! Man kan ju aldrig veta hur det såg ut från början osv osv osv och sjutton andra variabler.

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 756
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka