Fundering över nyligen kastrerad hund.

Sv: Fundering över nyligen kastrerad hund.

KL

Kom att tänka på en sak nu; hur kommer det sig att veterinärer kastrerar även nu under den varmaste delen på året? När det gäller kastrering av hästar brukar veterinärer avråda bestämt från att kastrera sommartid - varför inte samma när det gäller hundar:confused:

Jag ville göra det tidigare i vår men min hund fick löss och sen fick jag ingen tid. Därför det blev nu, hade velat kunna bada med han och allt möjligt nu då jag är i finland på stugan.

Idag ser det bättre ut, han är inte besvärad, det varar inte och det har torkat. La på mer desinfektion. Ringer vet imorgon om det inte fortsätter gå åt rätt håll. Har tillgång till vet här i finland med om det skulle behövas.

Förmodligen för att hundar bor inne och kan hållas under kontroll på ett annat sätt.
Där jag jobbar kastrerar vi också sommartid, men vi rekommenderar alltid folk att vänta om det går. Så onödigt att dra på infektioner bara för att det är varmt.

Försökte ringa veterinären nu då det började komma lite var igen...

Fick inget svar och tror inte dom ringer upp då jag är i finland.. Jag lämnade ett medelande och berättade läget. Ska prova ringa om någon timme igen. Annars så söker jag upp veterinären här.

Min kille kastrerades när han var 6, han har aldrig varit särskilt jobbig med tikar, men nu bryr han sig bara när de höglöper och trycker upp ändan i ansiktet på honom...
Vad gäller hullet blev han tjock som en julgris ca 6mån efter ingreppet! Nu i efterhand inser jag att han nog varit trind en stor del av sitt liv, men aldrig SÅ fet :o

Så passa vikten och lycka till!

Ringde vet här i finland. Han sa att jag ska hålla koll på tempen, ligger den normalt kan jag vara lugn. Tempen var på 38,1 så han har ej feber. Så fortsätter hålla rent med desinfektion och försöker få tag på min vet.

Ja håll koll på tempen och allmäntillståndet, svullnad/rodnad. Det vänder säkert till det bättre snart!

Har varit hos veterinären här i finland, blev så orolig så ville inte vänta ut det, fick clinacin som ska tas två gånger/dag i 10 dagar. Sen ska jag fortsätta hålla rent med desinfektion. :)

Tänkte slänga in en riktig "dumbom" fråga här...

Meen, som nämnt i tråden, min hund är kastrerad nyligen, stygnen blev klippta igår. Idag när jag låg och kliade på hans mage så var det två kulor under samma hud som går över snoppen. Fast länge bak, förr trodde jag att det var bollarna som inte trillat ned i påsen ännu, men nu är dom ju där fast vovve är kastrerad?

Idiotförklara mig inte nu, men förklara gärna!.. Ung och dum får man vara! :)

Förmodligen hundens svällkroppar, de försvinner inte vid kastrering, hanhundar kan även få fjong o betäcka tikar som löper, med stor risk för infektioner.

Sistnämnda visste jag, även valacker betäcker. Men svällkropparna var nytt. :)

Hanhundar har svällkroppar som gör att dom fastnar i tiken vid parning - vilket kallas för hängning. Hängningen kan pågå från ett par få minuter till upp till en timma. När hanhunden fastnar så kliver dom oftast runt så dom står "rumpa-mot-rumpa" tills hängningen är över.

Min rottis kastrerade jag som 11 månaders. Han har parat sig 3 ggr! Japp, fullbortad äktenskap så att säga. Och det har alla gånger skett på 1 sek. Vi har alltså inte hunnit reagera. Alla gångerna har tikarna givetvis löpt, mende har bisat och har har inte visat intresse. Fören pang på! Nu har vi en tik och är de inne så gör han inget. Det är när de leker ute och det blir "allvar". Han är precis som vilken hanhund som helst. Superfin päls, inte tjock alls utan går på högenergi foder.

Allmänt efter op hade han fruktansvärt ont. Emn då opererade vi båda baktassarna oxå. Så kan vara mycket därför. dEt tog ca 1 månad innan han var som vanligt igen. Kastrerades i november.

Bilder: http://www.pixbox.se/alb_show_id1168184_page35.html
http://www.pixbox.se/alb_show_id1168184_page34.html

Så här ser han ut i kroppsformen:

27516795.jpg

KL

Kom att tänka på en sak nu; hur kommer det sig att veterinärer kastrerar även nu under den varmaste delen på året? När det gäller kastrering av hästar brukar veterinärer avråda bestämt från att kastrera sommartid - varför inte samma när det gäller hundar:confused:

Här kastrerar de inte under sommarhalvåret om det inte är akut!

Alla kliniker här kastrerar under sommaren.
Vår kastrerades för två veckor sedan, stor hund så allt togs bort. Fick smärtlindrande tabletter. Han åt två om dagen ett par dagar men sen slutade vi på vets inrådan. Han var för pigg, var dock lika pigg utan smärtlindring, ingen svullnad eller smärta alls.
Nu är det läkt, stygnen försvinner av sig självt.
Enligt kliniken är det inte fler komplikationer på sommaren än på vintern. En slarvig ägare är lika slarvig oavsett årstid.

Min hane kastrerades väldigt tidigt, 7 månader var han, så vad som har med åldern att göra och kastreringen är svårt att säga. Min uppfattning är dock att han fäller oerhört mycket mer nu, gick från ena dagen till den andra.
Han går på Royal Canin för kastrerade hundar och jag måste ändå passa vikten på honom. Han är inte intresserad av löptikar.
Sen är min hund väldigt lugn och inte alls så aktiverigskrävande, vilket jag misstänker kan ha med kastreringen att göra. Dock är hans kullbror också kastrerad och har mycket högre energinivå, så det kan också vara individuellt.

Hanhundar har svällkroppar som gör att dom fastnar i tiken vid parning - vilket kallas för hängning. Hängningen kan pågå från ett par få minuter till upp till en timma. När hanhunden fastnar så kliver dom oftast runt så dom står "rumpa-mot-rumpa" tills hängningen är över.

Ja jag han googla fram det! :) Tack för svar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka