Sv: fundering kring klassisk dressyr
Ett ledande tygeltag, utan att du gör andra hjälper samtidigt, ger en vändning runt samma sidas framben. Hur centrerad den vändningen blir, beror på hur eleverad hästens nacke är. Man behöver inte alls välja bort att använda sig av ledande tygeltag, bara förstå att det är den effekten den har. Alla hästar som är ledda, kan ledande tygeltag. Tänk dig att du leder en unghäst, som får "spunk", och börjar fara runt dig. Då kommer hästens inner fram att vara närmast vändningens mitt, ytterbak komer att vara längst ut. För att utrycka det på ett annat sätt, kan man säga att ledande tygeltag flyttar bakdelen åt motsatt håll.
Om du med en hjälp vill flytta framdelen, gör du motsatsen till ett ledande tygeltag, dvs trängande /indirekt. Det tygeltaget gör du på yttertygel, och det får alltså hästen att vända runt det diagonala bakbanet. Jämför med när du visar hästen på premiering. Du går på hästens vänstra sida, och vänder den från dig, till höger. Det gör man av två orsaker, dels säkerhetsmässigt (risken för tramp är mindre) och dels därför att då får du en vändning runt höger bak, istället för runt vänster fram, och har alltså hästen mer på bakdelen när du travar fram igen.
Enklast lär du in detta tygeltag från marken, speciellt om du inte har gjort det uppsuttet innan. Vänd helt enkelt hästen ifrån dig, o var noga med att inget ben flyttas i dn riktning. Samma som med framdelsvändning gäller att ju mer elevation, ju mer centrerad vändning.
Precis som du baskriver att du lade upp dina lektioner, har jag oxå alltid gjort. När jag började som instruktör hade de eleverna heller aldrig varit med om det innan.
De hade bara haft RIK-0 instruktörer förut, och så ser det ju ut på väldigt många ridskolor. Det fnns oxå gott om instruktörer helt utan utbildning.
Vad gäller Podhajsky har jag läst den på engelska, och där pratar han om kontakt, inte stöd, som det står i den svenska översättningen. När jag ifrågasatte det i en tidigare diskussion på detta forum ,sade översättaren att hon översatt från original, och att boken var fakta granskad, så det är kanske den engelska versionen som har "fel". Jag fick inget svar när jag frågde vad det ursprungliga ordvalet var.
I övrigt kan man säga att Podhajsky säger sig följa De la guerniere, men om man jämför de böckerna, har jag svårt att se det. Det är, som du säger, en mer militär hjälpgivning. På spanska ridskolan använder man dessutom inspänningstyglar, vilket de flesta anser inte hör hemma i de klassiska idealen.