Förutom då att han inte vill ut, och tydligen gjort lika när han haft möjlighet att gå ut.
Jag tror faktiskt mer, med senate infon från mamma, och just att han inte bryr sig alls om ut/dörr/etc att det är någon slags otrygghet. Och den otryggheten har nog alltid funnits där i någon form, mer eller mindre. Men nu syns den mycket mer dels pga miljöombytet och dels pga att någon ser katten hela tiden? Har googlat en massa nattetid och det överdrivna kelabdet anges på många ställen också vara tecken på otrygghet.
Så ur den aspekten är det här kanske bra. Att det blev tydligare. Och man förhoppningsvis kan hjälpa honom med det.
För som sagt, hela bilden vändes (för mig iaf) när mamma berättade att han nattvrålat hos henne med men INTE velat gå ut. Och när han då ändå åkt ut (för hon behövde sova) så har han kunnat sitta och skrika ute. Jag har som sagt tidigare inte fattat att han inte "bara" vrålat för att komma ut.
Sen hur man löser det är ju tiotusenkronorsfrågan. Han är inte nöjd hela tiden med att vara bara ute, han är inte nöjd inne/ute fritt och han är inte nöjd med bara inne. Men kan man hjälpa honom känna sig tryggare nattetid så kan man kanske hitta nöjd-hela-tiden läge.
Men som sagt, jag har skrivit det förr men skriver det igen, han vill inte ut när han vrålar.det hade varit mkt enklare förstå om han velat det dock.