cela
Trådstartare
Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar med denna fundering, men vad gäller att sadeln ska ligga i våg, gäller det oavsett hur hästens rygg ändras vid arbete? Jag provade en Prestige på min häst som följde hans rygglinje väldigt fint när han stod på stallgången, provade att longera och det blev då väldigt uppenbart hur mkt hans rygg höjdes och blev rakare, sadeln funkade inte alls.
Hästens ständiga "problem" är att allt hamnar mer eller mindre i bakvikt. Men då har jag ju bara studerat i stillastående läge. Med tanke på hur mycket ryggen höjs vid arbete, kan det då vara möjligt att en sadel ngt i bakvikt vid stillastående hamnar i våg vid arbete?? Och att om det ligger i våg stillastående och ryggen sedan höjs/rätas ut så kan den hamna i framvikt? Reflexioner på detta?
Hästens ständiga "problem" är att allt hamnar mer eller mindre i bakvikt. Men då har jag ju bara studerat i stillastående läge. Med tanke på hur mycket ryggen höjs vid arbete, kan det då vara möjligt att en sadel ngt i bakvikt vid stillastående hamnar i våg vid arbete?? Och att om det ligger i våg stillastående och ryggen sedan höjs/rätas ut så kan den hamna i framvikt? Reflexioner på detta?