Fundering igen...

MissFideli

Trådstartare
Eftersom det är ett sånt problem med hemlösa huskatter som människor kastat ut och på annat sätt inte bryr sig om, vore inte det bästa att utrota denna katt och enbart satsa på renrasigt?
Låter hårt, jag vet, men egentligen? Varför väljer man en huskatt istället för en raskatt? Jo oftast för att man inte vill betala kostnaden det kostar att köpa en rasren katt. Och bara det visar ju faktiskt att man kanske inte ska ha katt. Visst finns det sånna som inte har råd, men så dyra är inte raskatterna att det inte går att spara ihop till den kostnaden.

Kommer att få massor av stryk, men finns det nått annat alternativ?

Jag har också funderat i de banorna. Kanske inte i termer som utrotning, men snarare att det vore bra om ALL kattavel blev kontrollerad, dvs med registrering och stambksföring.
Det är det jag inte kan få ihop med dessa "seriösa" huskattuppfödare. En del pratar om att införa registrering och stamboksföring av deras huskatter, för att på så vis kontrollera sjukdomar och defekter osv. Vad skulle då vara skillnaden på en huskatt och en raskatt? Då skulle ju huskatten bli ännu en raskatt. :confused:

Varför väljer man en huskatt istället för en raskatt? Jo oftast för att man inte vill betala kostnaden det kostar att köpa en rasren katt.

Det där vet du väl inte? Jag har två bondkatter för 250 kronor styck och dem valde jag för att de var rätt individer - inte för att de var billiga.

mandalaki

Nä, självklart är det så. Men många väljer ju huskatt för att de är billigare och för att dom inte vill betala pengar för en katt.
Är det inte bättre att helt få bort gratiskatterna och istället sänka priset på renrasiga till kanske 3-4000?

Jag vet inte, jag... När jag skaffade mina katter var jag kattnybörjare. Raskatter fanns inte i min värld. Jag var bara extremt kattnödig - ville ha KATT :love: - och för mig var bondkatter KATTER (vilket de fortfarande är :love:)

I dag, efter bortåt miljarder timmars kattsurfande ;), finns raskatter i min värld. Det finns raser jag är nyfiken på och säkert skulle kunna tänka mig att ha en dag. Fast samtidigt leder ju det där kattsurfandet till att man hamnar på en myriad omplaceringskatter, och då känns det vettigare att hjälpa en sån...

mandalaki

Japp! nu kommer det fram ,nog fasen är du sugen på en aby.... :angel:

Den sista huskatten jag köpte kostade en hel del. 700 i inköp + transport + flertalet veterinärbesök med vaccineringar och behandlingar. Jag var säkert uppe i närmre 2000 på henne iaf :smirk: Och det får nog anses vara mycket för en huskatt. Särskilt en som är så rädd att man inte kan röra henne. Men jag ville ha just den katten. Jag ville ha Vitnos. Sedan kvittade det fullständigt om hon var hus- eller raskatt.

Men jag förstår din tanke. Och även om det låter lite hårt är det kanske inte helt dumt...

/snurpe

Aby... En sån där liten råttfärgad som föds med luciakrona på huvudet?

Nja, jag har för mig att här finns nån som har britter :angel: DET är fina katter :love:!

mandalaki

Men det jag menar är att, vore det inte så mycket bättre om din Vitnos vore uppfödd av en seriös uppfödare som gav din katt den bästa starten, med noga utvalda föräldrar osv?

Det är DET jag vill att ALLA katter ska ha! Bra förutsättningar i livet!

Det är ju inte för jag ogillar huskatter på något vis, utan bara för att jag vill att ALLA katter ska få den bästa starten i livet!

Om det blev så så skulle Sverige kattpopulaton minska avsevärt (för det är ju mycket jobbigare att föda upp katter seriöst än att bara låta ens hona para sig med grannkatten...) vilket skulle medföra att fler katter kunde hitta ett bra hem, och kattens status skulle höjas.

Du kan skriva bättre än jag, perfekt :angel:.

Precis så jag menar, en huskatt har ju egentligen inget som en raskatt har. Skulle alla få betala ett par tusen för sin katt, så tror jag fler skulle ta bättre hand om dom.

Mina huskatter har jag inte betalat ett öre för. Mamma katt var bondkatt, och alternativet var att slå ihjäl ungarna direkt de föddes eller att jag och sambon tog dom. Precis som RalleBralle var/är jag nybörjare, men extremt sugen på katt då. Så då tvekade jag inte. Men bara för att de var gratis att skaffa innebär inte det att vi tar hand om dom sämre. Sambon är helt förfärad över hur mycket pengar det faktiskt kostar att ha två kissar, något som jag dock var förberedd på. Vaccinering, kastration, öronmärkning, försäkring... Plus den där dyra onödiga maten i säckar han får åka och hämta :angel: (OBS Hans åsikt :p) Utöver detta ett sparande på 500:- månaden till "kattkontot".

Många "gratiskattägare" är ju som ni, men jag tror ändå chansen är större att man tar bra hand om sin katt om det krävdes lite pengar och eftertanke att skaffa den, man är ju oftaste lite mer rädd om det som kostat pengar, och även om alla katter förtjänar samma goda omvårdnad tror jag helt enkelt att människor generellt tar bättre hand om något som krävt lite ansträngning att anskaffa...

Precis som RalleBralle var/är jag nybörjare, men extremt sugen på katt då. Så då tvekade jag inte.

Är det mina långa naglar? Min snuskiga humor? Min tangentbordsdiarré vissa nätter? Äntligen, jag är förväxlad med Rallebralle :rofl: :rofl: :rofl:

mandalaki

Jag har också läst om nån som har Britter. Eller flera har dom, men just en har fått så underbart sötnosiga kattungar. Du har också sett dom bilderna? :angel: :angel: :p

Just det !! Vit va? Eller var hon svart den där Fia? Undrar om hon int just skrivit in en tråd om att Fia-katten har fått mask :p :angel: :crazy:

Jävlar. Förlåt. Får skylla på min 39-gradiga feber, jag kan inte tänka klart. Scrollade bara upp för att se vem som sagt vad och såg väl fel. Detta var pinsamt. :o

Hrpfm...... :crazy:
Jag har inte snuskig humor...ej heller skrivbordsdiarré..... :mad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har läst här mycket men inte haft en egen användare, men nu tyckte jag att det var dags!! :D Jag har velat ha en hund nu i...
Svar
18
· Visningar
1 584
Senast: Lejonelle
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 810
Senast: Elina8
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 584
Senast: kem
·
C
Övr. Katt Jag flyttar om en vecka, och när vi bott in oss lite så ska vi äntligen få en katt av en kompis. Först var det inga alternativ, vi...
Svar
5
· Visningar
2 185
Senast: fia0
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka