fundering gräs...

SiZo

Trådstartare
ja en sak jag har funderat mkt på... jag plockar ofta gräs till hästarna och går och betar med dem trots att de går på bete... då kom jag på en idè, man kanske ska förena nytta med nöje?

frågan är, hur långt i från hagen måste man vara för att gräset ska vara parasit fritt? någon som vet? på ett ungefär kanske?

Sv: fundering gräs...

Jag förstår inte riktigt poängen med att beta hästarna för hand och plocka gräs åt dem, om de har gräs i hagen? Men det är ju jag det...;)

Parasiterna finns bara där bajshögarna ligger, de tar sig nog inte många cm därifrån.

gör de inte det?

det trodde jag!

hästarna äter ju inte där de har bajsat så då borde de ju aldrig få i sig parasiter från första början, ellerhur?

Ang att förena nytta med nöje menade jag att man helt enkelt ger dem gräs som är garanterat parasitfritt, och det är ju ganska bra

Anledningen till att jag gör det är helt enkelt att jag tycker det är kul.

hästarna äter ju inte där de har bajsat så då borde de ju aldrig få i sig parasiter från första början, ellerhur?

Det gäller bara om man har ganska stora marker, i mindre hagar "tvingas" hästarna att beta närmare och närmare ratorna, och då smittas de ner hela tiden om det finns parasiter.

vad räknas som små hagar då? jag låter aldrig en hage bli nerbetad, och ändå var valacken full med mask förra året.

Oftast så ser man ju om gräset vid ratorna är avknipsat eller inte. ;)

Valacker kan dessutom ha ett lite "slarvigt" bajsbeteende då de inte revirmarkerar på samma sätt som hingstar och vissa ston. Vissa bajsar helt enkelt där de står, och då blir det inga markerade rator på samma sätt, plus att smittan blir mer spridd i hagen.

Jo fast mina är väldigt noga med att inte äta där de bajsar! framförallt valacken!

synns tydligt vart de bajsar och vart de inte bajsar :D

Ang att förena nytta med nöje menade jag att man helt enkelt ger dem gräs som är garanterat parasitfritt, och det är ju ganska bra

Men om dom ändå fortfarande går i sin beteshage så lär det ju inte bli så stor skillnad på parasitmängden i hästarna? :p

det kan det väl bli om man tar ut dem 3 ggr/dag och är ute minst 30 min/gång, och då är det aktivt ätande av högt gräs, inte mest födosöks beteende som det är i hagen.

Låter långsökt att försöka minska parasitbördan genom att låta hästen beta utanför hagen 1,5 timme per dag. Om hagen är infekterad kommer hästen ändå att få i sig alldeles tillräckligt många parasitägg för att det ska vara ett problem.

jo men på lång sikt så borde det kunna bli bättre, och lite bättre tror jag absolut att det blir, han får ju beta tills han är proppmätt :D synns ganska tydligt när han blir det :laugh:

Visst kan du beta din häst för att ni båda gillar det, men det kommer inte att kunna ersätta avmaskning.

Jag tror inte att jag ställde någon fråga? Vad bra att du inte tror att betandet kan minska parasittrycket så att hästen inte behöver kolla masken/avmaskning. Det lät nästan så.

jag svarade på min egen fråga ;)

man kan ju ändå minska risken känns det som iaf, jag vet att jag har mkt smitta i ena hagen, så jag avmaskar ganska mkt tyvärr... ska ta nytt träckprov i höst.

det kan det väl bli om man tar ut dem 3 ggr/dag och är ute minst 30 min/gång, och då är det aktivt ätande av högt gräs, inte mest födosöks beteende som det är i hagen.

Bara en nyfiken fråga: Hur mycket tid har du egentligen? Om du ska göra ovanstående med minst två hästar betyder det att du kommer tillbringa enormt mycket tid i stallet. Inget fel med det om man inte har annat för sig men om man lägger till ridning, övrig skötsel osv blir det verkligen hela dagen. Jag tror det är effektivare att mocka hagen ordentligt och ofta och sedan beta en stund utanför hagen mest för nöjes skull. :idea:

sjukskriven ;)

mkt tid har jag!

i övrigt är jag arbetslös oxå... nåt måste man ju sysselsätta sig med! :D

Aha!

Hur många hästar handlar det om förresten?
Hur stora hagar?
Finns det ingen möjlighet att låta en hage vila ett helt år eller ha andra djur där ett tag?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 400
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 235
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka