fundering gräs...

Sv: fundering gräs...

nej det finns tyvärr inte det, jag har 2-3 hästar och 5 hektar mark... 3 av dessa hektar är det väldigt lite mat på... bonden sprutade åkern det sista han gjorde innan vi köper den... känns som det bara var för att jävlas... synns tydligt vart han har missat! så 1,5 hektar är jordbacke i princip, 2 hektar är bra mark, men med denna torka har jag nu tagit hästarna därifrån då gräset dör annars!

Den 3 e hagen är en skogshage, inte mkt mat alls nånstans... börjar bli bättre, de har varit med maskiner i den 3 ggr sista tiden... det var skog från början men nu med gudrun och per så ja...inte mkt skog kvar... gräset är i princip slut tack vare torkan...

förra året räckte åkern (2 hektar) till 2 stora hästar och 2 ponnysar hela sommaren utan problem... men i år är det mörkt...

Jag betar endast med 2 hästar, och tar ofta båda på en gång, den ena "lös" (grimma och grimskaft fast det hänger bara, ingen håller) och den andra kopplad, så det är gjort ganska snabbt....

jag tror det är bättre att du försöker få dina marker parasitfria istället för o gå ut o beta dom,visst de kan ju va mysigt det oxå.
mina hästar har aldrig mask,o då är dom i 2 hagar , en sommar - en vinter , med andra hästar som byts ut ibland(inackorderingar)maskar 2 ggr per år , vid första frosten o vid betessläpp,det räcker gott o väl till en vuxen häst ,men som sagt-ja ser aldrig några mask i hans högar.

vilket bra inlägg... hm... du har inte lust att säga hur det skulle gå till då?

den ena hagen är 100% parasitfri, men det hjälper ju inte när det inte är nåt gräs där!

Den hagen kommer de ha som vinterhage, så visst kan jag så den, men frågan är om det gör nån nytta överhuvudtaget? det är ju nu jag har ont om bete!

Mocka hagen tänker jag inte göra, aldeles för dålig terräng för att jag ska klara det, dessutom är det redan smittat så det är redan försent tyvärr!

Men den nya hagen kommer de inte få gå på i år (förens de går in på stall) och då kommer de avmaskas o så....

Mocka hagarna regelbundet så minskar parasittrycket! Hästarna äter ju som sagt så långt ifrån högarna som möjligt så det kommer ratas ganska mycket gräs om högarna inte tas bort och är betet inte tillräckligt stort äter de ju längs högarna i alla fall..

Den hagen kommer de ha som vinterhage, så visst kan jag så den, men frågan är om det gör nån nytta överhuvudtaget? det är ju nu jag har ont om bete!

Mocka hagen tänker jag inte göra, aldeles för dålig terräng för att jag ska klara det, dessutom är det redan smittat så det är redan försent tyvärr!

Om du sår den i år kommer du väl kunna använda den nästa år iallafall.

Det är aldrig för sent att börja mocka. :)

jag ser ingen poäng med att så den eftersom hästarna kommer gå där i vinter, och då kommer de ju trampa ner allt... en vanlig sommar har vi skit mkt bete... men allt gräs är dött....

det är för dålig teräng för at kunna ta med sig skottkärra, jag kan ju knappt gå då :crazy:

jag ser ingen poäng med att så den eftersom hästarna kommer gå där i vinter, och då kommer de ju trampa ner allt... en vanlig sommar har vi skit mkt bete... men allt gräs är dött....

det är för dålig teräng för at kunna ta med sig skottkärra, jag kan ju knappt gå då :crazy:

Okej. Svarade bara på ditt inlägg där du skrev "vilket bra inlägg... hm... du har inte lust att säga hur det skulle gå till då?".

Men om man inte vill få markerna parasitfria är det ju svårt. Vill man det så krävs det en del pyssel men det är värt det i längden. Hagvård borde ingå som en mycket större del i parasitbekämpningen än den gär idag hos dom flesta hästägare. Dessutom sparar det pengar i längden och vi håller nere risken för resistens ju mindre vi behöver avmaska.

det handlar inte om att inte vilja, det handlar om att jag tar mig inte fram i hagen, helt ärligt alltså!

ska jag gå en runda runt hagen så tar det 1,5-2 timmar, och då är hagen bara 2-3 hekar stor.... så det går inte... vinterhagen däremot kommer jag mocka!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 400
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 235
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka