Fundering ang tungband

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare _xanth_star_
  • Startdatum Startdatum
Håller också med om att det är en billig livförsäkring att ha tungband.
Sen så har vi (travskolan) alltid nosgrimma som sitter i huvudlaget (inte spärrgrimma) för att om bettet skulle gå av av någon anledning så har man lite styrning kvar. Jag vet inte om det funkar eftersom jag aldrig har varit med om att bettet har gått av, men de (läs ledningen) vill ha det så för barnens säkerhet.

Jag tycker det är väldigt individuellt på olika hästar, har fått några hästar som stått hos stortränare i hela sina liv, och de är oftast inte körda utan varken späärgrimma eller tungband, ofta är de vrålheta och därför behöver man både döva dem, ha spärrgrimma och tungband i början när man är ute... De hästar som jag ibland köpt från amatörer eller fått tag i från mindre proffstränare ute på landet brukar i regel gå att köra utan något som helst hjälpmedel eller ens bomull i öronen.

När jag kör på banan brukar jag sätta på hjälpmedel utefter individen, som någon skrev så är ett tungband en väldigt billig livförsäkring på hästen, men endel av de hästar jag har kört är helt enkelt inte vana med ett tungband och då brukar jag inte heller använda dessa *lite slarvigt, jag erkänner*... Vad beträffande spärrgrimma har jag märkt, enligt min erfarenhet, att hästar som stått i storstall eller hos tränare på banan har en tendens att gapa och ta grejerna och dra iväg utan att det är något som helst fel på dem, de är helt enkelt körda så från början,.

Kan bara säga att nog märker man det om en ridhäst lägger tungan över bettet kan gå rätt så fort när du drar en galopp i skogen eller om du ska hoppa en bana då måste man ju kunna svänga och stanna hästen också och det går inte om hästen har lagt tungan över bettet. Men oftas så försöker kanske ryttarna lösa det på annat vis än travfolk de försöker kanske hitta lösningen på problemet sen är det ju inte ovanligt att unghästar gör det men det finns ju faktiskt ett tungfelsbett som gör att de inte kan göra det och det är ju snällare än att binda fast tungan. Inte så att jag drar alla travfolk över en kam men du dra ju nästan alla ridhästar över en kam och de går fortare än styrfart kan jag lova ;). Håller själv på med ponnytrav så jag är inte emot trav om ni nu skulle tro det. :angel:

Men tungband är väl bra de.. Jag sommarjobbade hos en travgubb i sommar å han använde tungband på en häst, o jag frågade varför.. Å då berättade han att den hästen hade fått tungan i halsen en gång.. Mitt i ett lopp,
Så nu var han alltid tvungen att använda tungband..
För det var nära att hästen hade kvävt sej själv..
Då sånt kan hända tycker jag att man ska andvända det på hästar som behöver det..
MVH / Mia

Ett normalt tungfelsbett är väl inte ett dugg bättre än ett tungband? Vad är skillnaden? Tungfelsbettet (åtminstone det jag hade en gång i tiden) har en platta som gör att hästen inte lägger tungan över bettet, ett tungband fäster man under hakan, och visst "binder man tungan" men hästarna kan fortfarande röra den precis som med bettet, men däremot skyddar den mot att hästen lägger tungan över bettet och riskerar att kvävas eller att kusken inte ska kunna styra... Det är precis samma sak... Och det finns säkert en bra anledning till att tungband är godkänd som travutrustning och tungfelsbett inte är godkända att stoppa i munnen på en travhäst, eller hur :confused: ?

Ja, håller helt m,ed här, är inte heller förtjust i tungfelsbett... Plattan är ju så pass stor att den borde trycka i gommen, eller är jag helt ute och cyklar nu??? Vad jag menade från början är att jag INTE är emot tungband men funderade mer över när man måste det varje dag...
Och jo, man märker när en ridhäst lägger tungan över bettet även om det inte går så fort :smirk:

Mvh Johanna

Liknande trådar

Hästhantering Sitter med superförkylning och väntar på att värktabletterna ska hjälpa mig somna, tills dess tänkte jag lyfta den här diskussionen igen...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 578
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar