Fundering ang tungband

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare _xanth_star_
  • Startdatum Startdatum
X

_xanth_star_

Jag och min käre pojkvän, har ofta rätt mycket diskussioner, angående bl a tungband...

Jag har inte något emot användning i lopp men ifrågasätter lite det här när man alltid måste köra hästen med tungband...
Han säger att det är stamfel...
Jag anser att man utbildar hästarna för kort tid... För annars om det bara föddes med det då borde det väl finnas i alla raser lr???

Men som sagt, är novis inom ämnet, blir bara irriterad när man frågar varför och får svaret därför... Så tänkte att ni borde väl veta :D

Mvh Johanna

jag håller med dig. Tycker det att om man alltid behöver köra sin häst med massa hjälpmedel (tungband, hård spärrgrimma, helstängt t.ex.) så är man fel ute nånstans.
Men jag har inte hållt på med trav särskilt länge (knappt 4 år) så jag är oxå väldigt intresserad av att höra vad andra säger är för- och nackdelar.

Ja, och en till fundering, varför ska spärrgrimman dras åt som f*n under lopp medan man annars bara kör med en sån där nosrem... :confused:

Mvh Johanna

jaa du...
kan bara svara på min häst. Han går med spärrgrimma i lopp/snabbjobb och utan nosgrimma över huvudtaget annars. Han får ha spärrgrimman eftersom han har väldigt lätt för att gapa. Vi har kollat honom i munnen och fixat till den (var två vargtänder som han antagligen haft jätteont av innan jag fick honom) men eftersom han gått i flera år med dom så har han lärt sig att gapa... När han då kommer in på banan blir han lätt stressad och nervös, vill springa fort och gapar då om man håller in honom... kanske inte så kul med pullande gapande häst i loppen... :crazy:
annars går han snällt i skogen och på sandslingan utan nosgrimman, vi jobbar på att han ska sluta gapa alls.

Ja, men det är just det jag saknar... Ett svar, jag tycker inte att alltid det finns ett svar om man undrar om spärrgrimma, att det bara ska vara så...
Och självklart, springer hästen och gapar så är det ju en riskfaktor, man tappar ju lite av kontakten, men frågar man då varför de gapar, ja då är de dumma i huvudet... :(

Vi har faktiskt en häst som går utan spärrgrimma och tungband i lopp pga att han biter sig i tungan med...

Menade inte nu att det är fel att ha spärrgrimma, utan undrar bara om alla hästar behöver det...

Mvh Johanna

Tungband gillar jag inte särskilt mycket men det behövs ju ändå ganska mycket och har säkert förhindrat en och annan olycka i löp. Varför jag ogillar det är för att tungan är en muskel som har förbindelse med halsmuskulaturen och genom att börja dra fast tungan så har du redan skapat spänningar i övriga hästen. Men, som sagt, ett nödvändigt ont.

Jag tror inte det har att göra med att de vänjs för lite vid inkörning, tvärtom så hanteras ju travhästen väldigt mycket mera än ridhästen. Däremot tror jag att det är minst lika många ridhästar som tjorvar och gormar med munnen, lägger tungan över bettet osv men..skillnaden är att en ridhäst som lägger tungan över bettet gör det i knapp styrfart och ryttaren kanske knappt märker det ens. Jämför det med en häst i full aktion som helt plötlsigt inte tar styrning..Det kan få förödande konsekvenser..

Jag använder, i princip, inte tungband på någon häst.Däremot använder jag spärrgrimma på ett flertal och funktionen med en spärrgrimma får du ju först då du drar den hårt, annars har den ju liksom ingen funktion. En spärrgrimma kan ju faktiskt förhindra att hästen lägger tungan över bettet just för att den inte kan gå och gapa och på så sätt joxa med bettet/tungan.Jag använder hellre spärrgrimma än tungband i vanlig körning. I lopp kanske jag lägger ett tungband ifall det är en häst som behöver det.

Min treårshingst var speciallist på att lägga tungan över bettet som yngre och det är inte kul då de, i princip, blir helt ostyrbara. Men han avskydde tungband och blev vrong och tjurig då man använde det så istället fick han gå med ett unghästbett/käk(frisco june heter de visst) som jag rekommenderar skarpt och så en väl åtdragen spärrgrimma under det ;) . Funkade mycket bra.
mvh jesse

Spärrgrimma är nåt jag inte ens skulle reflektera över att använda. Använder heller aldrig nosgrimma vid ridning el ens den lilla nosremmen vid körning. Gapar hästen är det nåt som är fel. Och då ska man ta reda på vad som är felet och inte dölja symtomet. Inte tejpar man väl över blinkande varningslampor i bilen heller och fortsätter köra som vanligt?

Om man som Lindi är medveten om problemet kan det väl vara ok en tid. Men jag skulle nog ist ge hästen en paus från banan och träna på nåt annat sätt en tid till hästen lugnat huvudet lite. Appropå det, var har du för bett Lindi på den? Har du tvådelat kan det vara det som gör att den gapar när man tar i tömmen mer iom att det slår upp i gommen.

Gällande tungband så har jag haft det på min häst ett tag vid snabbjobb. Hon la tungan äver bettet och pullade som en idiot. Numer funkar det utan tungband. Anledningen till att vi ens provade utan igen var att vi helt enkelt glömde det. :) Jag har lite olika teorier om varför hon slutat, numer har hon ett rakt bett med fasta ringar vid körning. Således inget som petar i gommen och som behöver dämpas genom att lägga tungan över. Hon är fräsch i kroppen och har utrustning som passar (fast det har hon haft hela tiden hos oss). Fast jag tror att hon lägger tungan över bettet ibland ändå men inte så att jag vill använda det i förebyggande syfte. Dessutom är jag så rädd för att spänna det för hårt :crazy:.

Tungband tycker jag är ok, förutsatt att man kollat upp allt som kan orsaka att hästen lägger tungan över bettet. Det värsta som finns är att se hästar som går med tungband och gapar med ett tvådelat för långt bett. :mad: Men visst, om en häst gått tillräckligt länge med ett problem och därför lagt till sig med en vana som att lägga tungan över bettet så får man nog finna sig i att ha tungband.

Glömde det om för kort utbildning. Tror mer på det är genetisk defekt :p.

Att hästar lägger tungan över bettet förekommer även i andra raser men jag tror inte det är lika vanligt. Men som Jesse säger så märks det nog inte heller lika tydligt. Fast jag märker på min häst om hon gör det vid ridning, då plockar hon mycket med bettet och tungan kan åka ut ur mungipan en stund.

Om man kör in en unghäst med för hård hand så utbildar man nog hästen till att lägga tungan över bettet. För går de så så mildras ju bettets verkan. Bättre då att låta hästen vänja sig vid bettet på ett positivt sätt och vara mjuk i handen vid körning/tömkörning.

Ja, det är en viktig grej som jag faktiskt lärt mig här på buke och det är att hästar kan vara låga i gommen. En häst som är låg i gommen och körs på ett vanligt tvådelat bett lägger självklart tungan över bettet och/eller blir oregerlig då du håller i tömmarna eftersom då bettet viks upp i gommen. Det var väl det som var problemet med hingsten då han var yngre och mycket därför han la tungan över bettet och inte tog styrning. körde ett tag på ett vanligt rakt gummibett vilket funkade sådär. De har ju en tendens till att gapa mycket, enligt mina erfarneheter, av raka gummibett för att de är så tjocka samt att de är lätta att bita tag i. Därför provade vi ett unghästbett, det är ju visserligen delat men eftersom det liksom "sitter fast" kan det inte vika sig och peta dem i gommen=mycket bra!
mvh jesse

Klart det måste vara en genetisk defekt, jag tror att 2 av de travare vi haft gått med tungband så det är säkert så... ;)

Nej, jag tror mer på att...
1. Vissa hästar har svårare att "hålla tungan rätt i mun". Skimmel-tanten vi har har till och med problem att hålla tungan kvar inne i munnen för att hon går och pysslar hela tiden (13 år, har alltid gjort så och är välskött i munnen sedan hon var liten)
2. Andra har ont i munnen.

Systers ponnytravare lade förresten alltid tungan över bettet, men... Han sprang 10 sek. långsammare om han inte fick ha tungan där... Men med tanke på hur mycket man hade i tömmarna då skulle jag inte vilja prova ett varmblod så.

Just nu har vi fyra hästar i stallet som tävlar eller har gjort och ingen av dem har tungband eller spärrgrimma. Ingen av dem är inkörda av samma personer heller...

/// ghost

Precis. Därför kör jag med ett rakt, svagt böjt bett med fasta ringar. Då finns inte risken att det slår i gommen. Provade du nån gång med ett rakt bett utan gummi? Gummibetten tycker jag är för tjocka.

Hur ser det där unghästbettet ut? Det verkar intressant.

Nej, jag provade bara med ett rakt gummibett och ja, de är för tjocka och resulterar ju bara i att de gapar då man tar i tömmarna.Unghästbettet är ett delat läderklätt bett som har en typ av fast kindstropp(svårt att förklara)under hakan samt går upp på nosryggen där du sätter fast en vanlig käk. Man behöver ju nödvändigtvis inte ha dem högt käkade men käken måste vara på. Finessen är lite med att bettet verkligen sitter "fast" i munnen och inte rör sig då du tar i tömmarna, svänger etc. Ett väldigt skonsamt bett och hästarna brukar trivas med det. Finns en förenklad, billigare modell som heter "lep-star käk" som du sätter fast på vilket bett du vill och får, i princip, samma funktion. Ska se om det finns några bilder som jag kan länka till, återkommer..
mvh jesse

Hittar ingen bild*blir galen snart*. Söker vidare i hopp om att finna någon. Kanske någon annan har bild på frisco june bettet eller lepstar käken???
mvh jesse

Nej någon bild har jag ingen koll på men jag undrar om det verkligen skulle hjälpa... ? ;) Jag fick grå hår första gången jag skulle sätta på ett sånt huvudlag... Fattade ingenting om vad som skulle vara var, tack och lov tålmodig pålla som stod ut med mina övningar... Att den fröken dessutom skulle ha tungband underlättade inte... (fråga mig inte varför för det var innan jag fick börja köra häst)
Men numera går det som en dans ;)

Pållen fick flytta från banan i somras (när jag fick hem honom) och har efter det lugnet ner sig betydligt i skallen. Nu går det som en dans att jogga ut i skogen i bra form. :D När jag började sköta honom (för 2½ år sen) kunde han inte skritta, var hyperstressad, gapade nästan bara man tittade på hans mun, var het som en spis och ohyggligt bakskygg. behöver jag skriva att jag AVSKYR hans förra tränare :mad: :mad:
Han går nu med ett ganska smalt tredelat sweet iron som han trivs utmärkt med. det är bara när skallen blir lite snurrig som han gapar :smirk: Han går ju faktiskt bra att köra utan spärrgrimma överallt, men ifall nåt skulle hända så har jag valt att ha en löst spänd nosgrimma vid snabbjobb/banjobb (glömde skriva det innan, den är löst spänd man får in ca 4-5 fingrar...)

Kul att det går så bra. Det är roligt att märka att man gör nåt som resulterar i att hästen funkar bättre.

Rider just nu min med tredelat med kopparmittdel. Kör bara med mullen mouth. Men jag vill testa ett tredelat med fasta ringar att köra på. Får se när jag skickar nästa Hööksbeställning om ett sånt slinker ner då. :)

ja, det är jätteroligt när man tänker tillbaka på skillnaderna! från en stressad pålle som bara gapade, inte kunde skritta och som nästan fick panik om man rörde på tömmarna (har blivit slagen mkt... :mad: ) till en lugn pålle som fint skrittar i form (med stängd mun) utan nosgrimma med ländtäcke! :eek:
han körs på det tredelade (ska antagligen köpa ett nytt snart och funderar då på ett i bara en metall, får se vad det blir) och de få gånger jag rider så blir det på sidepull. är särskilt roligt då han har ett mindre smickrande rykte inne på travet, de tittar konstigt på mig när jag kommer barbacka i "grimma" :cool:

Hej!

Tungband är en otroligt billig livförsäkring som jag tycker man inte ska vara utan i loppen, jag har känt många travhästar under mitt liv och de är sellan som någon lägger tungan över bettet men när hästarna går snabbjobb selar alltid jag ut med tungband, en olycka är snabbt framme och när väl hästen svalt tungan då går de fort och de märks inte förens de är försent.. Jag kör mkt sellan motion med tungband (förutom när de är unghästar som ska vänjas med att ha deså de inte blir en chock första snabbjobbet lr provloppet)men sen har jag bara vanligt öppet huvudlag utan käk också! "tungan över bettet" förekommer ganska ofta inom ridsporten men där åtgärdas det tyvärr sellan.. Något stamfel tror jag faktiskt inte att de är, inom ridsporten tror jag att de är ett slarv bara för dom anser det "grymt" att knyta fast tungan men vill bara påpeka att de finns faktiskt andra lösningar på de problemet!

Liknande trådar

Hästhantering Sitter med superförkylning och väntar på att värktabletterna ska hjälpa mig somna, tills dess tänkte jag lyfta den här diskussionen igen...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 578
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar