Funderar...

CosmicQueen

Trådstartare
... på det här med att stona inte ligger ner natten innan eller samma natt/dygn som dom ska föla.
Kan man generellt säga att det alltid är så eller är det som med det mesta annat väldigt individuellt :confused:

Man kan nog säga 'generellt'!

Det är själva inlednings- till utdrivningsfasen (ca 6-8 tim) som styr detta att de inte lägger sig förrän krystvärkarna sätter fart på fölningen som sedan (oftast) går supersnabbt!! :)

Tja, det stämde inte på mitt sto som fölade 23/4 i alla fall. Hon låg och sov en stund på efternatten och fölade sen kl 10 på förmiddan. Däremot märkte vi när vi vakade att hon sällan ligger ner överhuvudtaget. (Började vaka tidigt eftersom vi inte visste ngt betäckningsdatum, fölet blev en "bonus" vi inte räknat med).
/ady

Ja, men då blev det kanske ca 6 timmar som hon inte låg och sov!?

Mina ston brukar normalt ligga och sova ca 15-30 minuter då och då nätterna innan fölning, men INTE de sista ca 6-8 timmarna innan! :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han...
2
Svar
20
· Visningar
965
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur