Funderar på att ta föl, behöver råd.

Favina

Trådstartare
Ja, frågan är ju ställd här ovan. Men jag funderar på att skaffa en liten fölis på min nuvarande häst (tack för att jag köpte ett sto :D )

Jag vill ha en unghäst, känner att jag vill utbilda min egna häst, vara med från början. Min häst som jag har nu är 10 år. Gått 120 och utb LA dressyr. Hon är bra i temperamentet. Det enda jag kan känna nackdel till att hon har korta framben. Hon är då enda rak från manken till korset. Hon är maffig, tänkte ta kort på henne och lägga ur så ni får se hur hon ser ut.

Men först tänkte jag spara ihop pengar för jag har hört att det skall vara dyrt att skaffa föl? stämmer det? Sedan undrar jag hur ni valt hingst? Jag är ju helt ny i detta men känner ju till några hingstar.

Skulle vilja ha lite stöd och råd. Har inte råd att köpa mig en unghäst och jag vill samtidigt ha ett föl fråm min nuvarande. Plats finns och jag har haft 2 hästar förut.

Kram Favina :bump:

Sv: Funderar på att ta föl, behöver råd.

Det är ju inte billigare att föda upp ett eget föl än att köpa det "färdigt", om man ser det ur den synpunkten.... Sen beror det ju mycket på vilken hingst man väljer, och betäckningssätt. (Naturligt är oftast billigare än seminering, såvitt jag har sett.) Dessutom ska man ju föda stoet under tiden.

Men o andra sidan även om de kostar så blir ju utgifterna utspridda.
Har du tänkt dig nån av de poulärare dyraste hingstar eller något billigare alternativ?
Många hingstar som varit med länge har ju betydligt lägre prislapp.
T.ex Magini, Briars pappa.
Var på flyinge i somras o såg Santa Cruz, han va fin :love:
Looping är en väldigt trevlig hingst, och ska lämna både duktiga o trevliga avkommor, vet inte riktigt vad han kostar.

Om du inte redan har Hingstkatalogen så tycker jag att du ska köpa den så du i lugn och ro kan bläddra bland alla fina hingstar som finns. :)

Att sedan åka och titta på de hingstar man väljer mellan är jättekul och ofta avgörande. Kanske gå på någon hingstvisning, mycket handlar ju om vad man själv gillar och tror kan passa sitt sto. Det är svårt för andra att ge tips - det är ju du som ska ha hästen ;)

Att köpa ett föl är nog ungefär lika dyrt som att "tillverka" ett själv men jag förstår att du vill ha något från ditt sto, ring och hör med hingststationen (när du bestämt hingst) om alla kostnader som tillkommer så du vet vad du har att vänta.

Lycka till!

Ja, det är sant, framförallt om man tar en hingst med levande föl-avgift.
Det som ev. skulle kunna dra iväg med kostnader är ju om det blir komplikationer i samband med dräktighet eller födsel. Inte för att jag vill måla fan på väggen.... :smirk:

Hon är ju import från Holland, men är Elegant - Arinda - Rentheer. Kanske inte så kända :smirk:

Kram Favina :bump:

Oj, så jag känner igen mig!

Jag letar själv hingst med ljus och lykta. Helst skulle jag vilja ha en kopieringsmaskin för att få en likadan som detta härliga sto. Det enda jag önskar är ett modernare utseende, lite mer högställd häst och längre ben.. men absolut inte nödvändigt.

Jag resonerar som så att även om det är dyrt att ta ett föl efter henne, så sprider jag kostnaderna än att köpa en för 40-60 000 och ta lån.

Det är kul, det är spännande och jag vet ännu inte om det kommer att ske.. Men jag lär mig massor på vägen!

Ett stort lycka till! :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka