Funderar på att sko "barfotahäst" behöver råd

S

Sofia W

Go´kväll allihopa!
Skulle vilja ha lite råd från kunniga, gärna hovslagare/veterinärer.
Jag har en 6 årig islandsvalack, han har gått barfota hela sitt liv.
De första 5 åren verkade en "vanlig" hovslagare och senaste året nu har en hovvårdare verkat (ej strass). Och jag har gått en kurs i somras, verkar själv emellanåt.
Hästen går fram överallt utan problem, ömmar ej på hårt underlag. Men han sliter mkt på tårna.. :( enligt hovvårdaren har han lite för höga trakter och är lite trakttrång. Det blir ett problem när han sliter ner tårna eftersom han delvis går på sulan då... Har tidigare använt easyboots.. så funderar på att antingen börja använda dessa igen eller sko honom..

Han har just nu lamellrandsröta som vi jobbar för att få bort.. Är det någon som har erfarenhet av det när det gäller skodda hästar? För nu är det ju inga problem att rengöra och verka för att få bort rötan.. Men hur är det när skona sitter "i vägen"? Går det att få bort rötan även att hästen är skodd? Eller tar man av skorna för att behandla rötan så det inte leder till hålvägg :cry:..

SKa jag sko honom? Och hur får man tag i en bra hovslagare i så fall som vet hur man skor ;-)..

:rofl:

Sv: Funderar på att sko "barfotahäst" behöver råd

Hitta en vettig hovslagare och be att få hästen skodd med tåskor, då skyddas bara tådelen och det hindrar inte hovmekanismen. Hittar du en hovlagare med tillgång till ässja kan han/hon varmsko med tåskon så det blir en bra övergång mellan sko och bärrand, det ska helst inte bli en kant.
Kolla på hovslagarföreningens hemsida eller hör dig för bland hästfolk. Min erfarenhet är att barfotahovar är mer utsatta för röta, speciellt om lamellranden är separerad för då tar sig grus lätt in där och gröper ur. Skor kan då skydda till viss del. Problemet brukar försvinna då markerna torkat upp.

En utbildad kunnig hovslagare ska kunna avgöra hur mycket din häst behöver verkas i trakterna, "hovvårdare" har inte alltid den kunskapen och vissa vill fimpa trakterna helt så jag skulle nog vara försiktig med att låta någon outbildad göra det.

När vår Baldur har växt på sig i trakterna "för mycket" visar han det genom att börja slita tå. Då är det bara att raspa lite i trakten så blir det bra igen. Hur ofta har du ut hovvårdaren? Jag måste hålla efter trakterna iaf var 4:e vecka för att han inte ska slita tå. Rider jag mycket på grus och asfalt sliter han det ganska bra själv dock.
Kanske kan hovvårdaren visa dig hur du kan hålla efter trakterna själv?

När jag hade problem med röta i lamellerna ville jag sko för att "fixa" det, men det tyckte iaf inte min hovis var någon bra anledning till att sko. H*n menade att det bara blir svårare att hålla efter.

Fundera istället på orsaken till separationerna, även här kan för glesa besök av hovvårdaren vara en orsak. I mitt fall var det "fångliknande" reaktioner i hoven som orsakade pytteblödningar i lamellerna vilket gav fäste för snusk att växa. När vi "botade" "fången" försvann rötan i ett nafs.
När Baldur får lite röta så är det för att vi gått för länge mellan verkningarna.

Min går barfota och sliter tårna mycket nu när vi varit ute på långtur och tränar. De växte så mycket under vintern, med all snö blev det inget slitage heller så nu har vi fått jobba med verkning var tredje vecka för att långsamt få hovarna i mer rimligt skick. Trakterna påverkar också tåslitaget på min. Jag hoppas att verkningen skall göra det bättre. Hästen går i en stor flock där bakskor ej används och enbart framskor på honom går inte pga gångartssystemet. Annars låter förslaget med tåskor bra.

Kan du få tätare verkning? Din låter som min, fram är han trång o han får gärna lite högre trakter där. Om du bestämmer för att sko måste du sko om ofta också så att rötan regelbundet tas bort av hovslagaren.

Bra hovslagare är svårt hitta tycker jag.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 544
Senast: caballus
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 385
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat