Funderar på att skaffa mig en valp

Sv: Funderar på att skaffa mig en valp

Flinisen skrev:
Aguility menar du ;) Hehe ja det är roligt...Då kanske du skall välja en ras som passar bra för just det. En stor St bernhard passar inte lika bra till den sporten som en mindre nättare hund gör t ex Border Collie.... Bara ett exempel alltså :)

:rofl: :rofl: .. nää de skulle se ut om ja hade en sankt bernard som ja skulle klunsade runt med, men ja kanske skulle passa med en sånd ja e stor klunsig :p

ja kan se mej en bliden farmför mejja å min sankis, som river allt,, *skratt* :rofl: :rofl:

Lillagrannen skrev:
:rofl: :rofl: .. nää de skulle se ut om ja hade en sankt bernard som ja skulle klunsade runt med, men ja kanske skulle passa med en sånd ja e stor klunsig :p

ja kan se mej en bliden farmför mejja å min sankis, som river allt,, *skratt* :rofl: :rofl:

Ja :rofl: det vore en synd det. River hela banan för alla andra hundar

Flinisen skrev:
Ja :rofl: det vore en synd det. River hela banan för alla andra hundar

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

aaaaaaa,, ja kan inte sluta att skratta,, asså mina jobbar kmisar kommer juh undra varför ja går å skrattar för mej själv i morn, för det skulle inte förvåna mej om ja skulle gå runt å garva åt det i m,örn me *skratt':banana:

De här är de frågor jag främst kommer på att man ska fundera igenom innan man skaffar hund:
- Vad vill du göra med hunden?
- Hur mycket tid är du villig att lägga ner på pälsvård?
- Hur mycket tid har du till en hund, att ha valp kräver mycket tid?
- Hur mycket kan/vill du lägga ner på aktivering?
- Har du råd att ha hund?

Hehe ja tänk så lite som kan förgylla ens vardag.

hemlig skrev:
De här är de frågor jag främst kommer på att man ska fundera igenom innan man skaffar hund:
- Vad vill du göra med hunden?
- Hur mycket tid är du villig att lägga ner på pälsvård?
- Hur mycket tid har du till en hund, att ha valp kräver mycket tid?
- Hur mycket kan/vill du lägga ner på aktivering?
- Har du råd att ha hund?

okej å här kommer svaren

1. det har ja inte bestämt än:smirk:
2. hur mycket tid måste man lägga ner på pälsvård:confused:
3. ja jobbar typ 6- 12 + att min sambo 'är arbetslös
4. aktivering menar du då med att ut å gå med hunden några ggr per dag elle menar du att aktivera hunden som tex att leka med den å hitta på saker 24 h/dygnet.
5. va ja vet så kostar väl en hund inte sååå mycket (vetiränar å avmaskning å dylikt vet ja :D ), men annars så

men som sagt ja e fortfarnde på funderar stadiet

själv klart skaa ut å motoniera hunden, om ja skaffar en

Lillagrannen skrev:
okej å här kommer svaren

1. det har ja inte bestämt än:smirk:
2. hur mycket tid måste man lägga ner på pälsvård:confused:
3. ja jobbar typ 6- 12 + att min sambo 'är arbetslös
4. aktivering menar du då med att ut å gå med hunden några ggr per dag elle menar du att aktivera hunden som tex att leka med den å hitta på saker 24 h/dygnet.
5. va ja vet så kostar väl en hund inte sååå mycket (vetiränar å avmaskning å dylikt vet ja :D ), men annars så

men som sagt ja e fortfarnde på funderar stadiet

Nu ska jag försöka mig på att kommentera några punkter du skrivit. Hoppas du förstår mig på ett bra sätt nu.

Om du skaffa en hund korthårig, strävhårig eller långhårig så ingår det alltid pälsvård men olika mycket, så det måste du räkna med.

Att aktivera hunden betyder att du går promenader, gör saker med hunden så den får stimulans. Tränar och leker ihop. Att bara gå promenader på dagarna är inget hundliv. Mental träning är lika viktigt som den fysiska biten.

En hund kostar en heeeel del kan jag lova. Först är det själv hundköpet..beroende på raser osv så är priserna olika men säg mellan 7-12 000. Sen finns det såklart både dyrare och billigare men man vill ju ha en hund med kvalitet!! Vet kostnader tillkommer alltid..hunden kan bli sjuk, vaccineras osv. Den skall även ha mat, leksaker, kursavgifter, medlemsavgifter, avmaskning behövs. Så det går åt många tusenlappar om året för att ha hund. Det tror jag de flesta hundägare här håller med om.

Flinisen skrev:
Nu ska jag försöka mig på att kommentera några punkter du skrivit. Hoppas du förstår mig på ett bra sätt nu.

Om du skaffa en hund korthårig, strävhårig eller långhårig så ingår det alltid pälsvård men olika mycket, så det måste du räkna med.

Att aktivera hunden betyder att du går promenader, gör saker med hunden så den får stimulans. Tränar och leker ihop. Att bara gå promenader på dagarna är inget hundliv. Mental träning är lika viktigt som den fysiska biten.

En hund kostar en heeeel del kan jag lova. Först är det själv hundköpet..beroende på raser osv så är priserna olika men säg mellan 7-12 000. Sen finns det såklart både dyrare och billigare men man vill ju ha en hund med kvalitet!! Vet kostnader tillkommer alltid..hunden kan bli sjuk, vaccineras osv. Den skall även ha mat, leksaker, kursavgifter, medlemsavgifter, avmaskning behövs. Så det går åt många tusenlappar om året för att ha hund. Det tror jag de flesta hundägare här håller med om.

okej, ja räknade inte med vad hunden kostade, men det e tur att ja precis har fått jobb då :D så att jag kan lägga undan till en hund =0)

å om ja nu köper å läser hund böcker så kanske ja e redo sen för en söt liten valp :love:

sen kanske man inte måste vara en expert på hundar för att skaffa en, man kan juh fråga kennel å sånt *hihi*

ja tog det på ett bra sätt.. ja tycker att det e bara bra att man kan få hjälp när man frågar :)

å päls våården kanske man kan rådfråga uppfödaren :)

finsk lapphund, har man den hunden till nått spec?
dom e söta iaf *love*

Lillagrannen skrev:
okej, ja räknade inte med vad hunden kostade, men det e tur att ja precis har fått jobb då :D så att jag kan lägga undan till en hund =0)

å om ja nu köper å läser hund böcker så kanske ja e redo sen för en söt liten valp :love:

sen kanske man inte måste vara en expert på hundar för att skaffa en, man kan juh fråga kennel å sånt *hihi*

ja tog det på ett bra sätt.. ja tycker att det e bara bra att man kan få hjälp när man frågar :)

å päls våården kanske man kan rådfråga uppfödaren :)

Självklart skall ju uppfödaren försöka ställa upp med så mycket som möjligt vad gäller råd och så om rasen. Samt att du läser böcker och frågar kanske andra som äger just den rasen du bestämmer dig för och hör vad de tycker. Både för och nackdelar såklart. Att ha en hund är inte alltid en dans på rosor precis men jag som så många andra hundälskare så ger vi allt för våra vänner. Jag hoppas att jag kunnat hjälpa dig och ge råd i bästa möjliga mån iaf :)

Lillagrannen skrev:
finsk lapphund, har man den hunden till nått spec?
dom e söta iaf *love*

Den är lämplig som vall-gårds -och vakthund

Flinisen skrev:
Självklart skall ju uppfödaren försöka ställa upp med så mycket som möjligt vad gäller råd och så om rasen. Samt att du läser böcker och frågar kanske andra som äger just den rasen du bestämmer dig för och hör vad de tycker. Både för och nackdelar såklart. Att ha en hund är inte alltid en dans på rosor precis men jag som så många andra hundälskare så ger vi allt för våra vänner. Jag hoppas att jag kunnat hjälpa dig och ge råd i bästa möjliga mån iaf :)

ja verkligenat du har varit till hjälp :bow: :bow: :bow:

ja e såååååååå tacksam :)

Flinisen skrev:
Den är lämplig som vall-gårds -och vakthund

oki , bra å veta

men ja e nog sugen på en sanktbernads hund, vet du nån kennel?

Lillagrannen skrev:
oki , bra å veta

men ja e nog sugen på en sanktbernads hund, vet du nån kennel?

Gå in på SKK´s sida och titta. Där finns alla registrerade kennlar i Sverige :)
Vet tyvärr ingen speciell kennel eftersom jag håller på med Golden Retreiver, så jag kan bara dessa kennlar.

hitta deras sida mwen hittar inte nåralänkar till olkia uppfödare

Vad kul med en liten valp, jag fick hem min för cirka 2 månader sen (en leonberger). Läs på mycket man kan aldrig lära sig tillräckligt om hundar, åk gärna till några kennlar så att du får träffa den hundrasen du är intresserad av och gör gärna en lista då med frågor som du undrar över :) Tänk också på att en St. Bernhard är en väldigt stor ras (liksom leonberger) och de kanske kräver lite längre promenader än en liten hund (vilket bara är roligt tycker jag) :D Sen så brukar de dregla VÄLDIGT mycket, åtminstone de jag har träffat så att du är medveten om det. Sen kan du också göra en lista på vad hunden kommer kosta/månad på ett ungefär. En hund av den storleken äter nästa 2 liter torrfoder om dagen osv. ev. medlemskap i olika klubbar, dels om du vill ställa ut och om du vill gå på kurser m.m. Hoppas att du hittar den rasen du vill ha :) och blir nöjd. Det är jag i alla fall med min valp som ev. ska bli utställningshund :D

// Smulis

Jag tror på att välja hund i olika stadier
För att säga vad jag menar jag jag dra exempel från mig själv. Vilka hundar fastnar du för? alltså helt utan krav på något. Du valde sankt bernard. Men dom vet jag inte så mycket om så jag tar mina istället

-rhodesian ridgeback
-amerikansk cockerspaniel
- afghan

SEN är det dax för den svåra delen

man får fråga sig ALLT om hunden,
-hantering
-träning
-pälsvård
-lynne
-användning område
osv osv osv

efter detta är två raser genast borta. En rhodesian ridgeback kanske är den vackraste av de tre, men den kan vara hyfsat svår att träna och jag kanske inte har tillräckligt med "spunk" att träna det (man måste vara ärlig mot sig själv) dom är tuffare i lynnet än vad jag vill, iaf i längden.
Afghanen försvinner också pågrund av pälsvården, visst det är en hel del pälsvård på cockern med men det finns MYCKET päls på en afghan. Och en cocker sen inte lika dum ut om man klipper ner den :D

Cockern passar mig perfekt, snäll lättlärd kan användas till det mesta. Men som sagt man måste vara ärlig mot sig själv och tänka läääänge

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 167
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 552
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar