Funderar på att köpa mig en islandshäst

Sv: Funderar på att köpa mig en islandshäst

Tack för svar alla för det första!

Din islänning som du hoppar med, rider du den med hoppsadel under hoppning då och som en "vanlig" häst i trav och galopp under hoppträningarna?

Jag är inte intresserad av att åka runt på träningar och tävlingar inom hoppning vad jag känner just nu. Jag älskar att sitta och trimma på gymnastikövningar och bommar och det måste i så fall min framtida islandshäst klara av.

Har insett att jag får spara lite pengar till om jag vill ha en bra islandshäst så jag har lite tid till på att fundera över. Tycker dock fortfarande det känns svårt med ett beslut för det känns ändå som att jag kommer välja mellan att hoppa eller rida gångarter. SVÅRT!

Det finns så mycket jag tycker om med islandshästen och det finns så mycket jag tycker om med stora hästar. Varför har man inte tid och råd till två hästar???

Lägg märke till att jag rekommenderade en fyrgångstyp med bra galopp, jag kanske borde förtydliga här menade jag mest en häst som inte har alltför lätt att ta pass i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Det blir onödigt trassligt för en "nybörjare" på islandshäst med om man har ambition att hoppa om man dessutom måste kämpa med passen samtidigt, generellt sett så har 4-gångare bättre eller ska vi säga mer lättriden galopp men det finns stora individuella variationer.

Min kompis 5-gångare är passig av sig vad jag har förstått och den hästen har svårt för både tölt och galopp och då har den aldrig varit passtränad ens...

De mest lätt-töltade hästarna skulle jag säga har en tendens att ha en fyrtaktig galopp, alltså en galopp som närmar sig tölten.

Betyder detta att de mest lätt-töltade hästarna har bäst galopp?

Varför går du inte på islandshästridskola i ett halvår så du får prova på lite olika typer, och bilda dig en egen uppfattning?

Mitt stall är ett riktigt islandshäststall och jag kommer få mycket hjälp därifrån då det står 6 st islandshästar i stallet och gården brevid har ett 40-tal. Men som sagt vill jag fråga om vad folk har för erfarenheter här med och se vad jag kan få för tips och råd när jag inte bestämt mig.

Nej, 4-taktig galopp är inte önskvärd, man strävar efter 3-taktig. Fast lätt töltad och dålig galopp behöver inte ha ett samband alls.

Det hjälper ju inte med kunnigt folk runtomkring om du har fel hästtyp?
Skaffa dig en äkta, egen uppfattning istället och mixa dem med de andra bukefalisternas kloka tips, så ångrar du dig inte i efterhand.

Tur att de inte behöver ha ett samband men det ska ju vara lite utmaning att arbeta med gångarterna bara det inte är en omöjlig häst :)

...och denna äkta egna uppfattning får jag genom min hjälp av det kunniga folket jag har runt omkring mig. Har även ridit min kompis islandshäst många gånger under flera år. Även hjälpt till i ett islandshäststall som hade turridning så visst har jag erfarenhet av islandshästar men anser mig ändå som en nybörjare. Har inte koll på allt som har med deras gångarter att göra och tänk vad bra att man kan addera tips och råd från detta forumet till erfarenheterna man lär sig rent praktiskt!

Absolut! Det är aldrig fel att fråga här på forumet! :D

Men jag tycker det är så pass speciellt med gångarterna att man måste känna och förstå själv, utan andras åsikter till en början.

Jag har ju kännt på gångarterna och får rida min kompis islandshäst när jag vill. Dock är det lite tråkigt med just den hästen eftersom hon är så passig och svår att tölta med. Känner mig så dåligt insatt med att ja inte känner till olika sorters islandshästars begränsningar osv.

Samtidigt har jag otroligt svårt att bestämma mig trots att jag har erfarenheter av båda sorters hästar som jag väljer mellan :(

Köp en häst men rena gångarter. Och en som du faller för ;-) Om du kan köpa från ett större ställe och där få prova fler olika tror jag är bäst. Vad bra du har din häst på ett ställe med flera olika typer!!

Min första var fyrgångare (som efter 2 års ridning/träning visade fin flygande pass av misstag i nedsaktning av galopp), hade rena gångarter, lätt för tölt och bra galopp. Kostade 38 000:- för 20 år sedan. Köpt på ett större, seriöst ställe. Fick prova massor med hästar, alla lättridna, både 4 0 5 g. Tog den jag trivdes bäst med.

Tack för svar alla för det första!

Din islänning som du hoppar med, rider du den med hoppsadel under hoppning då och som en "vanlig" häst i trav och galopp under hoppträningarna?

Jag är inte intresserad av att åka runt på träningar och tävlingar inom hoppning vad jag känner just nu. Jag älskar att sitta och trimma på gymnastikövningar och bommar och det måste i så fall min framtida islandshäst klara av.

Har insett att jag får spara lite pengar till om jag vill ha en bra islandshäst så jag har lite tid till på att fundera över. Tycker dock fortfarande det känns svårt med ett beslut för det känns ändå som att jag kommer välja mellan att hoppa eller rida gångarter. SVÅRT!

Det finns så mycket jag tycker om med islandshästen och det finns så mycket jag tycker om med stora hästar. Varför har man inte tid och råd till två hästar???

Jag tror på allsidig träning, vilken hästras eller inriktning man än har :)
Även om man inte har några som helst tävlingsambitioner.

På hoppträningarna är det hoppsadel och benskydd på.
Jag rider i skritt trav och galopp som de övriga hästarna det är absolut ingen som helst skillnad mellan min häst å de andra förutom att han råkar vara av en annan ras (iof brukar det ändå vara en salig blandning på hästraser på våra träningar så det är ingen som direkt reagerar på att jag råkar sitta på en islänning)

Markarbete med bommar och gymnastikövningar som studs är inga som helst problem.

Alla friska hästar oavsett ras ska klara av bommar, gymnastikövningar och grundläggande dressyr övningar.
Jag ser tölten och passen som en bonus bara, i övrigt är han som vilken annan häst som helst :)

Jag tycker inte alls att man behöver välja mellan gångarter eller hoppning!
Hoppningen stärker hästen, gör den mer hållbar och hjälper hästen att orka med de krävande gångarterna. Så jag ser det bara positivt att hoppa med hästen både löshoppning och uppsuttet :)
Dock får man tänka på att de flesta islänningar inte är tränade med bommar och hoppning från början som man oftast gör med "vanliga" hästar så man får helt enkelt lära dom sånt som vi ofta tar som självklart att de ska kunna :)

Om du finns i närheten av dalarna kan du få prova min häst och se att han är en riktigt allround häst, typ fälttävlans ponny med tölt och pass :)

min ponny är 75% islänning och vi hoppar upp till 1m utan problem. då är han inte i full kondition nu. Tror det handlar mer om individ och bara dom vill kommer dom över det mesta

Jag har också en liten kärlek till islänningar men rider storhäst och känner än att jag kommer göra så några år till. Men i framtiden, gärna nästa eller nästnästa häst får gärna vara en liten töltmaskin.:d
Så jag läser tråden med spänning=)

Parantes:
Däremot blev jag så himla osäker på om JAG ens skulle våga ge mej ut på så okänd mark, när jag var på turridning och bokade en timmes lektion på bana i samband med den..(för att få större behållning av turridningen och få lite mer kött på benen och dessutom kul att lära sej mer/nåt nytt..)

Jag kunde ju plötsligt ingenting, jag tränar ändå dressyr på msv nivå och tävlar en del. Jag FÖRSTÅR att det är annorlunda och att det är svårt och nytt och så vidare. Det är jag beredd på-absolut.
Men tränaren och jag låg inte på samma nivå -alls- och denne i princip tryckte ner en i skorna och ansåg att 'bara för man tävlade la dressyr förra veckan så ska man inte komma o tro man kan rida en islandshäst på ett bra sätt'. Typ.
Självförtroendet sjönk i botten och jag kände mej verkligen som om jag aldrig suttit på en häst nånsin. Totalt nybörjare och allting som jag nånsin lärt mej, det kunde man tydligen absolut inte använda i islandshästridningen.
Då har jag ridit hela mitt liv,25 år, har ett hyfsat gott självförtroende i min ridning och en hyfsad känsla. Men det var inget att ha.

Oj vad besviken jag blev!:cry: Sen dess har jag inte ridit någon mer islandshäst utan fick ju med mej från den dagen att islänningar kanske inte är något för mej ändå.
Men nog är jag nyfiken än, ska nog hitta nån bättre pedagog i islandshästvärlden också, som är på lite mer jordnära nivå :grin: ;)

Suck vad tråkigt att du träffat på ett pucko i islandshästvärlden!
Men tyvärr finns fördomarna lite överallt åt båda håll, tex som att en islänning inte skulle kunna hoppa eller gå de högre skolorna i dressyr.

Klart att Islandshästen inte är den optimala dressyr eller hopphästen, den är inte avlad för det men det betyder inte att den inte kan för det!
Sen är det ju så att de flesta inte tränar sina islänningar i hoppning och dressyr speciellt mycket och hur ska de då kunna bli duktiga på det?

Självklart är det vissa skillnader i att rida Islandshäst jämförelsvis med att rida klssisk dressyr.
Men grunden är ju densamma!
Man vill ha en mjuk och lyhörd häst, du stannar,svänger osv på samma sätt med en islänning som med en engelskriden häst.
Det är ju bara tölten och passen som är något nytt för oss "vanliga" ryttare.

Jag förstår att du blev ledsen och illa berörd av den tränaren!
Jag har också råkat ut för en sån tränare men åt andra hållet, jag och min lillkille skulle vara med på en hoppträning och innan vi ens börjat fick jag reda på att Islandshästar inte kan hoppa, jag var för lång och för fet osv för min islänning och vi var totalt värdelösa på vad vi än gjorde, fastän vi inte var det..
Det är väl bara konstatera att jag skulle kommit med mitt halv eller fullblod så hade det nog inte varit så otrevligt..

Tycker du ska prova på att rida Islandshäst för någon annan som inte är så inskränkt!

För det finns bra islandstränare också som tur är :)

Jättetråkigt!! Jag kom från flera år med stora bruna, hade flyttat och hittade ingenstans att rida så jag bokade in mej på turridning i Tiveden. Hade en fantastisk lärare, pedagogisk och bra och efter det var det att lägga pengar på hög för att köpa en islandshäst.

Jättetråkigt!! Jag kom från flera år med stora bruna, hade flyttat och hittade ingenstans att rida så jag bokade in mej på turridning i Tiveden. Hade en fantastisk lärare, pedagogisk och bra och efter det var det att lägga pengar på hög för att köpa en islandshäst.
Tiveden här neråt Närke menar du?
Bor i närheten, det kanske vore nåt att besöka !
-------------
Den människa jag red för var b-tränare för islänningar och det gjorde ju inte saken bättre direkt. Man får ju lite förväntningar på träningen då..

Och ja, tyvärr finns det ju fördomar överallt. En häst är ju en häst oavsett ras liksom.. sånt är tråkigt.
Har fått höra både det ena och andra om min halvtravare som jag dressyrar med. Vilket iofs tystnar när en rider in på placering eller så :angel:

Man ska inte döma ut nån innan man fått en riktig uppfattning! Det är ju bara onödigt för alla inblandade

Vad tråkigt att du råkade ut för en sådan tränare, tyvärr finns de inom alla inriktningar :crazy:
Tycker i alla fall du borde ge det ett nytt försök, för det finns hur många bra tränare som helst också. Dessvärre kan man ju lätt tappa sugen om man råkar ut för ett sådant där ärkepucko :devil:

Det hände för över 20 år sedan, tyvärr är de inte kvar, de som jag red med.

Första intrycket är ju viktigt, trist råka ut för en sådan o dessutom b-tränare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 869
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 495
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka