Funderar över islänning

Unit

Trådstartare
Hejsan islandsvänner. Undra lite över det här med islänning.

Vad kan man säga är viktgränsen för en normalstor islänning vid ridning, är det mindre vanligt med hästar runt 1,50 i mankhöjd, vad ska man titta efter för slags islänningar som man vill ha som främst skogridning, ex långa lugna turer, nåt träningspass o kanske nån kurs då o då.
Bör man har ridit på ridskola med issisar el går stor hästefarenhet från andra raser gå bra.

Sjukdommar, ja exemen känner man ju till o så spatten, mera så där allmänt som man bör känna till?

Ni får gärna berätta jättemycket, inget är för litet.

Hoppas att jag inte startade en ny tråd som redan fanns.

Tacksam för svar. Från en kanske framtida issisägare :)

Sv: Funderar över islänning

Använd sökfunktionen så hittar du nog massor.

Typisk mankhöjd för islandshäst ligger mellan 1.25 och 1.45, det finns både större och mindre men i mer begränsad mängd.

Titta efter en häst som passar dig och som du trivs med. Tänk inte på mankhöjden om du inte har extremt långa ben en liten häst kan kännas stor och "rejäl" medans en större känns vinglig och liten.

Storhästerfarenhet har du mycket nytta av och på enstaka hästar räcker det förmodligen men tölt kan vara knepigt att få rätt på och bibehålla. Ridskola (eller på annat sätt testa många hästar) är en stor fördel för att välja ut den rätta hästen.

Spatt och eksem förekommer i större utsträckning än hos andra raser. Se till att röntga hästen oavsett ålder och om du vill undvika eksem (och det vill du tro mig) så är svenskfött att rekommendera. I övrigt är islandshästar hästar och kan drabbas av samma åkommor som "de stora bruna".

Sv: Funderar över islänning

Håller med Lobelia. Vill du ha en viktbärande häst så leta efter en grov häst, inte efter höjden! Min största uppfödning på 153 är inte alls lika viktbärande som sin mamma på 140 som är bland det grövsta och starkaste man kan hitta. Han så ut som en fullblodsunge när han föddes, smäcker och med lååånga ben. Helbrodern är betydligt grövre, men trots att den är svenskfödd och varken hans importerade mamma eller pappa har eksem, så har den det och det rätt så rejält dessutom. Men mamman har alltid kliat av sig manen uta att få eksem däremot.

Kan bero på att den är klapphingst och har hormonstörningar så vi ska kastrera. Men vi fick in en ny knottstam från Tyskland förra hösten. Blåste över Östersjön och pang drabbades han och en islandsimport, båda bara 1½ år gamla och jag blev inte glad. Det är ett himla bekymmer med eksemhästar. De behöver gå där det blåser mycket, tex hallandskusten och ha fri tillgång till en mörk lösdrift helst tjärad inuti på balkar el annat så hästen inte når. Inte så käckt om de får tjära i pälsen. Ändå kan hästen behöva både eksemtäcke och smörjas men eksemtäcken håller inte så länge om den har någonstans att klia sig, tex lösdriften. Det går fort när de väl reagerar på knotten, ett par dagar och så har de sår och sen måste de behandlas hela livet. Och jag hade sållat bort allt med eksem så jag är inte glad åt detta alls! Det är ett av de värsta gissel man kan få på sin häst!

Faktiskt är benpålagringar i bakknäna vanligare än spatt. Beror oftast på alltför hård träning i tölt på en ung häst där tillväxtzonerna inte är slutna. Så det viktigt att hålla koll på hur hästen är riden och inte fel att röntga både bakknän och haser. Stora hästar växer längre och kräver mer tid på sig att utvecklas. Riktigt stora kan behöva 1-2 år extra tid för att hålla. En ung överbyggd häst är en varning till att ta det väldigt lugnt! Den typen som växer så ojämnt har jag erfarenhet av att ryggen tål mindre under uppväxten och de kräver lättare ryttare och att man går långsammare fram upptill 7-8 års ålder för att minska skaderisken. Hästar som växer mer jämnt mellan framdel och bakdel, klarar sig bättre men man ska vara försiktig med en ung häst och alltid rida omväxlande för skadorna kommer när hästen är trött och får mjölksyra i musklerna så den börjar hänga i leder, ligament och senor. Så att tölta km efter km är inte att rekommendera!

Liknande trådar

K
Träning Hejsan hoppsan! Jag har ridit i 3 1/2 år nu och jag undrar hur mycket borde jag kunna? alltså hur duktigt bör jag vara när jag ridit...
Svar
13
· Visningar
1 621
Senast: KiiiWiii
·
Hästmänniskan Nu har jag hittat honom, drömhästen! Jag har länge sökt efter en trevlig islandshäst, gärna 5gångare, gärna med en del power men h*n...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 285
Senast: Draumsyn
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 923
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka