Fullkondis häst.

ElektraDelight

Trådstartare
Har en varmblodsflicka på 6 år. Underbar att rida och har ett härligt temprament. Alltid arbetsvillig och glad.
Har vad jag skulle kalla en extremt bra kondition & är i topptrim.

Meen.. Jag tävlar inget eller liknande just nu. Och ibland blir de liite jobbigt att ha en häst som aldrig tröttnar & bara pullar & busar när jag vill lägga ner :angel:.
Nu när de ligger så mycket snö så har hon faktiskt blivit lite trött & vi har kunnat ta kortare rundor :p Men när den försvinner så kommer ångloket fram igen. Hon får inte speciellt mycket kraftfoder för de är inget som behövs. Däremot har hon fri tillgång på ensilage.

Har ni lite tips på övningar & liknande som man kan hålla på med för att trötta ut henne mentalt någon/några dagar i veckan. Jag vill inte tappa hennes kondis utan håller henne helst där hon är nu. Men har inte alltid tiden eller orken till att rida henne så mycket som hon behöver. Hon blir helknäpp när hon får vila mer än 2 dagar. Min lilla tossa :love:

Som sagt, jag vill inte ändra arbetsglädjen eller ta ner henne i kondition. Men ha ett annat sätt att arbeta henne på utan att jag behöver rida henne varje dag.

Tacksam för svar :) Kom med massa tips ! :D

Sv: Fullkondis häst.

Har också ett varmblod, men hon är 14 och hon är också i väldigt bra kondis, hon skulle kunna gå hur mångt som helst!
Rid mycket ut i skogen och pulsa med henne i snön, jag var ute i 1,5 timme idag och hästen var genomsvett och LITE mör i benen i alla fall :D
Rid i paddock/ridhus så hon verkligen får tänka och jobba ordentligt. Gör oväntade saker, mycket övergångar så att hon verkligen måste vara med på dina hjälper hela tiden.
Jag rider en del western och tränar ganska mycket NH med henne. Det får henne att bli lugn och lyssna mer på mig.

Lycka till!
MVH Lisa

Jag passar på att vara ute & jobba i snön så mycket som möjligt. Damen älskar de :) Och jag rider även mycket dressyr på bana & ridhus. För tränare. Hoppar inte så mycket för tillfället pga av intresset för de är lite si & så nu.
Men vill ha tips på NH träning å så vidare :)

Finns massor med bra NH-tips i hanteringsforumet.

Jag vill tipsa om ett par saker:
1. Pulsklocka! Kanske kutar hon på utan att egentligen ha kondisen? Hästar kan springa tills de stupar, även om hjärtat inte orkar med. Dessutom kan det ge en enorm möjlighet att maximera träningen!

2. Testa att kräva tankeverksamhet; gör svårare dressyrövningar, rid rakt ut i skogen utan stigar, släpp tyglarna och låt hästen själv lura ut hur man förflyttar sig. Om hon är stirrig och stressad; gör så lite som möjligt tills hon är lugn. Om hon "bara är pigg"; prova att rida långsamt på längre tygel, lugna tempot med säte, röst och vilja. Kräver mycket av er båda!

3. Prova trickträning. De flesta hästar måste koncentrera sig och blir trötta i skallen av det.

4. Underskatta inte hjärngympa! Lägg stort fokus på att hon tänker, inte arbetar. Gör nya övningar var tionde steg och upprepa inte samma övning mer än 2 gånger (en gång åt varje håll) i varje gångart. Hon ska tänka, så strunt i allt annat! Många hästar som är vana vid korta tyglar måste tänka till ett par varv extra om man helt sonika släpper på tyglarna.

5. Lär dig klickerträna. Kräver också tankeverksamhet, och dessutom förbättrar det relationen och inlärningen något oerhört! Dock viktigt med god timing och att vara konsekvent. Brukar komma rätt fort med lite disciplin och träning!

Ja, det blev samma tips flera gånger i olika verisioner :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30