Fullblodssto+gk halvblodshingst= grått pass??

fullblodssto

Trådstartare
Hallå alla!
Min första tråd här. Har försökt leta, men hittar inte svaret på min fråga bland tidigare diskussioner.

Som jag har förstått är fullblod godkända inom halvblodsaveln. Jag har ett engelskt fullblod, med full stam. Betäckte detta sto med godkänd hingst och nu när jag fått passet på fölet, är det grått och det står att hon ej kan stambokföras?
Har jag helt missat något? Jag som var helt säker på att fölet skulle få gröna papper, minst av allt vita!:confused:
Det var iofs strul när jag fixade med papprena på morsan(import) och det har tagit lååååååång tid innan jag fick passet. På båda.

Någon som har koll? Ska ringa och höra med dom, men gärna förberedd på om det finns någon möjlighet att få grönt, om de skulle glömma nämna något..^^
 
Sv: Fullblodssto+gk halvblodshingst= grått pass??

det krävs nog lite mer information för att kunna reda ut var det har gått fel i ditt fall.
Har hingsten löst licens för betäckningsåret, till exempel? Är stoet fullstammat?

Sen står det Finland på dig, det får mig att undra om det är hos ASVH du har registrerat eller om det är i Finland?
 
Sv: Fullblodssto+gk halvblodshingst= grått pass??

Om jag betäcker mitt arabsto nästa år med godkänd halvblodshingst, måste hon tilläggsregistreras innan betäckning?
 
Sv: Fullblodssto+gk halvblodshingst= grått pass??

I samband med att avkomman skall registreras tror jag räcker, det gör det i alla fall på importerna. Man kan alltså skicka in alla registreringshandlingarna på en gång, det gällde i alla fall för några år sedan när jag kollade upp det. Kan ju vara bäst att dubbelkolla att samma regler fortfarande gäller så att inget blir fel.
 
Sv: Fullblodssto+gk halvblodshingst= grått pass??

Kan också vara så att stoet inte är stamboksförd i en godkänd stambok. Med tanke på att det var lite strul med hennes papper kan det vara så att hon inte har av ASVH godkänd stam. För att det ska vara godkänt hos ASVH gäller samma regler som för galopp d v s att det varit naturlig betäckning och att bägge föräldrarna uppfyller kraven.
Om t ex stoet kommer från de gamla öststaterna uppfylls inte kraven eller om hon är "gjord" via semin krävs godkännande av hingsten enligt samma villkor som för en halvblodshingst.
 
Sv: Fullblodssto+gk halvblodshingst= grått pass??

nej, jag tror fortfarande inte att fullbloden behöver tilläggsregistreras i ASVH för att en avkomma ska få gröna papper. Här är ett exempel http://blup.se/sv-SE/horses/228230-cindy-rg-swb (den känner jag till, då den gått hos mig på bete i sommar) där mamman inte är tilläggsreggad hos ASVH och där avkomman har gröna papper.

De fall då fullbloden behöver reggas hos ASVH är när de ska delta i någon av ASVHs bedömningar/årgångstävlingar.
 
Sv: Fullblodssto+gk halvblodshingst= grått pass??

nej, jag tror fortfarande inte att fullbloden behöver tilläggsregistreras i ASVH för att en avkomma ska få gröna papper. Här är ett exempel http://blup.se/sv-SE/horses/228230-cindy-rg-swb (den känner jag till, då den gått hos mig på bete i sommar) där mamman inte är tilläggsreggad hos ASVH och där avkomman har gröna papper.

De fall då fullbloden behöver reggas hos ASVH är när de ska delta i någon av ASVHs bedömningar/årgångstävlingar.

Mitt sto är tilläggsregistrerat för att avkommorna skall få gröna papper till ASVH, utan att hon skall delta i någon form av bedömmning/årgång. Stationen där mitt sto hamnade på vid betäckning i år frågade om hon var reggad på ASVH samt skrev dom upp nummret hon hade på pappret från ASVH samt att hon var B-premierat. Så fullblod skall vara reggade hos ASVH för att få gröna papper därifrån. Samma sak med mitt förra fullblod som jag sålde, så var denne tvungen att reggas hos ASVH för att få gröna papper på fölen.
 
Sv: Fullblodssto+gk halvblodshingst= grått pass??

Konstigt?

Min 6 åring har fullblodsmamma som inte är reggad i ASVH, alla avkommorna efter mamman är SWB och har gröna papper. Är det något nytt? 6 åringen är sista avkomman.
 
Sv: Fullblodssto+gk halvblodshingst= grått pass??

Konstigt?

Min 6 åring har fullblodsmamma som inte är reggad i ASVH, alla avkommorna efter mamman är SWB och har gröna papper. Är det något nytt? 6 åringen är sista avkomman.

Ja du, fråga inte mig :P Men mitt nuvarande sto är även reggad hos ASVH för gröna papper hos ASVH, ej jag som har gjort det och inte på mitt förra sto. Men när jag var på stationen i våras (tog en fullblodshingst) så undrade dom just om tilläggsregistrering hos ASVH. Så när jag visade papprena på henne så var det okej, samt stamboksförnings nummret. Hingsten i fråga är även han reggad hos ASVH. (Rex Shipping)
 
Sv: Fullblodssto+gk halvblodshingst= grått pass??

mamman har full stam, även intyg (ett inplastat papper) där det står att hon är engelskt fullblod. Allt på pappans sida är ok!
Ringde och kollade och det nämnde inget om tilläggsregistreras? det har jag inte gjort..
Jag köpte henne av en som hade importerat stoet från Lettland.
Det som var fel med papprena är att Lettland tydligen inte har en godkänd avelsförening för engelskt fullblod...? och mitt sto räknas då som icke renrasig fast föräldrarna är detta.
Man blir så arg när man trodde allt var ok:mad:
Men ni som sa att man måste tilläggsregistrera stoet.. skickar man bara in några papper då? (antar man inte kan göra detta i efterhand för att få grönt på fölet)
det är inte så att jag måste få henne bedömd på något sätt?
 
Sv: Fullblodssto+gk halvblodshingst= grått pass??

nej, jag tror fortfarande inte att fullbloden behöver tilläggsregistreras i ASVH för att en avkomma ska få gröna papper. Här är ett exempel http://blup.se/sv-SE/horses/228230-cindy-rg-swb (den känner jag till, då den gått hos mig på bete i sommar) där mamman inte är tilläggsreggad hos ASVH och där avkomman har gröna papper.

De fall då fullbloden behöver reggas hos ASVH är när de ska delta i någon av ASVHs bedömningar/årgångstävlingar.
Jag tror inte heller att de måste vara tilläggsreggade för att få gröna papper på avkommorna om stona själv är i "rätt" fullblodstambok.
Denna är t ex inte det http://blup.se/sv-SE/horses/211838-glenleven-xx
 
Sv: Fullblodssto+gk halvblodshingst= grått pass??

Gå in på ASVH`s sida. Där står om registrering ang Fullblod, Araber samt Fullblods araber. Gick in och tittade för en stund sedan och där står att dom skall vara tilläggsregistrerade hos ASVH för att få gröna papper på avkommorna. Sen skall dom väl även stamboks föras har jag för mig?
 
Sv: Fullblodssto+gk halvblodshingst= grått pass??

Rättar mig själv, Angloaraber stod det, inte Fullblods arab:P Står i fliken Registrering.
 
Sv: Fullblodssto+gk halvblodshingst= grått pass??

Där var skon som klämde, för att räknas som "godkänt" engelskt fullblod måste hon vara fölregistrerad i en stambok som är godkänd för just fullblodsavel. Det räcker inte med att föräldrarna är godkända fullblod, tyvärr.

Jag har själv ett såntdär undantag, där mamman fölregistrerades hos asvh och morfar importerades för halvblodsavel och därför inte lades in i svensk galopps register och därför kunde mamman inte föras in i fullblodsstamboken i efterhand heller. Så trots att hon teoretiskt sett är ett rent engelskt fullblod så kan hon inte registreras som ett sådant. Fast jag älskar henne ändå! :love:
 
Sv: Fullblodssto+gk halvblodshingst= grått pass??

Allright, det var ju synd. Det finns således ingen möjlighet att få in henne? är inte så värst insatt...
Tack för alla svar:)
 
Sv: Fullblodssto+gk halvblodshingst= grått pass??

kontakta svensk galopp och kolla om det går att få in henne i deras register. Det är de som registrerar fullbloden i sverige.
 

Liknande trådar

Avel Mitt fullblodssto är reggat hos ASVH med gröna papper (raskod 01 = engelskt fullblod). Jag skulle ju vilja stambokföra henne framöver...
Svar
17
· Visningar
1 338
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp