Fullblodshingstar

K

kayan

Har bara en undran ! Hur kommer det att gå med vår så kallad fullblodsavel i år ? Mig veterligen ringer de just runt och kollar hur många ston hingsten betäckt. Och detta för att sammansätta alla ston och sedan se vad de kan göra för att utöka svensk galoppavel ! Har en bekant som lyckats få ihopp ex antal ston till sin hingst och det är ju bra, men herre gud det kommer inte att bli pluss i deras kassa precis. det är så det täcker hans levende året ut och inget mer ! Jag måste bara berömma de som gör detta för att det är deras hobby. Hoppas själv på en bättring av allt inom aveln. Jag har också två märrar dräktiga i år,som man hoppas på. Men vi får se var det bär av, kanske mina första och sista ston inom galopp. Som tur var är dessa avkommor även aktrativa innom ridhästsporten. ( Då menar jag de flesta fullblod ) En som hoppas på en bättring då det är en intressant sport och roligt att att få vara med på. ;)

Sv: Fullblodshingstar

Tror ju inte att folk satsar på fullblodsavel som inkomstkälla idag, i alla fall inte de som bara har hingstar. Med kostnaden för att lösa betäckningstillstånd och transport till och från stationer m.m. så måste de få rätt många ston om det ska gå plus, och särskilt om det ska betala hingstens uppehälle till den här tiden nästa år. Det är inte rimligt med tanke på hur fullblodsaveln ser ut idag.

Det sista jag hörde var att de flesta hingstarna bara har fått ett sto vardera i år, möjligen två. De enda som kan ha gått plus ekonomiskt är i så fall "gamla godingar" som tar höga språngavgifter samt 90-dagarsavgift.

Avelsförbundet har i flera år sagt att det går åt h-vete med svensk galoppavel, och det är ju faktiskt rätt länge sen som uppfödarna började komma tillbaka från auktionerna med ungefär samma antal hästar som de åkte dit med. Så det är ingen ny företeelse att det är svårt att leva på galoppaveln här, och särskilt inte med alla importhästar som kommer. Det var ju generöst av förbundet att ge alla svenskuppfödda hästar som vinner sitt första löp som 2-åringar 50.000:- i bonus, men jag vet inte om det har haft någon direkt effekt i aveln egentligen. Tycker fortfarande att det är många som hellre importerar och/eller skickar sina ston utomlands för att betäckas och föla där. En trist utveckling, onekligen, med tanke på att galoppsporten i Sverige redan är så pass liten och i många kretsar har ett dåligt rykte. (Det talas om misshandel av hästarna, och häcklöp borde förbjudas m.m.)

Nu blev det här en lång utsvävning om galoppaveln i stort, men för att besvara din fråga - hur kommer det gå i år - så är nog min gissning att det kommer gå ganska dåligt. Det har p.g.a. vädret varit svårt att få ston brunstiga och dräktiga, många föl och ston har förolyckats och få hingstar har fått betäcka mer än 1 sto. Så det ser inte ljust ut! :(

Tror nog att de meriterade hingstarna har fåt fler än 2 ston... Tyvärr så finns det en uppsjö av hingstar, vilka merparten antingen helt enkelt inte duger inom galopp aveln eller inte hunnit få chansen. Avkommorna skall vara snabba, inte snälla och/eller fina att se på.

Jag tror inte problemet ligger i att det föds för få föl, snarare i att det säljs för få åringar! De stora förlorarna tycker jag nog inte är hingsthållarna, har man en hingst som inte drar ston, tyvärr så måste man inse det hur fin man än själv tycker att hingsten är.

Förlorarna här är uppfödarna som går rent back i uppfödandet av en åring, även om den blir sold. Vad är 20 000 (om de ens får det) mot vad hästen har kostar under 1½ år+stots dräktihhetstid+språngavgift mm

Det var ju det jag skrev, att även uppfödarna (inte bara hingsthållarna) går back och förlorar på sitt "levebröd". Och som jag också skrev, jag har hört ifrån avelsförbundet att även många meriterade avelshingstar har fått ett förvånansvärt litet antal ston i år. Men jag sa inte att alla har fått 1 eller 2, men de flesta. Däremot tror jag att det fortfarande betäcks ston, för vädret har snuvat många uppfödare på tidiga brunster, och det är först nu när solen tittat fram ordentligt som stona har fallit in i naturliga brunstcykler. Avelsförbundet ringde t.ex. "min" hingsts ägare samma dag som mitt sto betäcktes sista gången, och frågade hur många ston han hade haft, och jag tror ju inte att jag är ensam om att vara "sent ute" i år.

Men om man lägger in aspekter som att en viss del av stona inte tar sig och blir dräktiga, en viss procent av fostren resorberas eller kastas, och att ytterligare en liten procent förolyckas vid födseln eller strax därefter, då har vi ett problem om det fortsätter betäckas ett så litet antal ston här. Man kanske kan säga att tack vare importerna och ston som betäcks utomlands så har vi en stadig ström av nya hästar, men som vi båda skrivit, åringarna blir ju inte sålda på våra auktioner. Och igen, det är ingen ny företeelse, jag har sett att det har barkat ditåt i flera år. Och om jag som inte ens bedriver avel som inkomstkälla har sett det, då borde många andra, mer erfarna uppfödare också ha gjort det för länge sen. Det tråkiga är att trots att många vetat om att det skulle bli såhär, så har det inte gått att stävja i tid. :(

Kan bara bekräfta att de flesta ston kommer in i sena brunstar i år. Vet att det finns de som kommer i gång nu efter att stona har fölat, då de släpper i väg sina ägg utan att det nästan märks. Och beträffand åringar känns det som det är uteslutet att sälja på auktionen. Priserna där är alldeles för dåliga ! Men jag kan förstå att köparna kan tycka att det är helt ok att få tag i ett bra kap till liten penning. Vad det gäller mig och mina bekanta så håller vi oss på lägre nivå med ston. Då vi har en chans att hålla dem i träning här eller utomlands.

Hej

Jag är kanska ny inom detta med galopp, men har en vän som fick in mig på detta ,tyckte givetvis att det var intressant. Hyr nu två avelsston och har nu betäckt dessa med en hingst som står i göteborgsområdet. Fick ävet ett föl efter denna hingst i år.Vad jag vet så har denna higsten fått ca15 ston och det är ju inte så dåligt.

Kul! :banana: Vilken hingst är det? PM:a om du inte vill skriva här.

Hejsan
Jag kan upplysa om att Flyinge har böjt sig för "fullblodsavelns strävan efter naturlig betäckning"
Eighty Eight Keys går nu ur deras Halvblodsavel för att kunna betäcka så många fullblodsston (naturligt) som möjligt.

citat frå Flyinges hemsida ( www.flyinge.se )
"Hans nya hem blir nu Lönnelids hingststation, där han kommer att betäcka naturligt. Detta för att ge fullblodsaveln, som endast accepterar naturlig betäckning, en sista chans att använda Eighty Eight Keys xx!"

kul tycker jag

Oooh, najs! Inte för att han är "min" typ och jag tror inte att han passar på mitt sto, men hans avkommor har varit väldigt mysiga att hantera, tycker jag! :)

HAhaha märkte en intressant grej idag när jag gled runt på www.ponnysajten.se
Under rubriken hingstar i ridponnyavel hittade jag ett par bekanta namn;

Diaglyphard**
Steves friend**
Pharly**
Carnoustie**
Son of a Gun**

Känns så lustigt att räkna dem till Ponnyavel :P

Jamen, precis! De är fina, dessa "ponnyhingstar"! :rofl: Undrar om de varit lika bra för ponnyaveln som för galopp- och ridhästaveln...?

*moahahahahaaaa!* Blev så trött på tornerspelsbilden, tyckte att hingsten hade förtjänat att synas lite också ett tag! :)

fick ett hingstföl efter 88:an förra året, menar du att det var typ sista chansen att använda honom inom halvblodsaveln?

han är väl inte så popis inom galoppen längre eller har jag mistolkat detta?

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 936
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar