Fullblodshingst till galopp??

M

medik_ox

hejsan, jag har suttit och tittar efter fullblodhingstar till mitt sto efter lane court. jag har funderingar på Local Hero e. DIAGHLYPHARD

vad tror ni???

Sv: Fullblodshingst till galopp??

hejsan, jag har suttit och tittar efter fullblodhingstar till mitt sto efter lane court. jag har funderingar på Local Hero e. DIAGHLYPHARD

vad tror ni???

Vad ska du ha avkomman till?
Är de till galopp så finns de bra många bättre hingstar en han.
tex Heart of Oak. Songline,Melmac,Homme d honneur mfl.

vad tror ni???

Jag tycker nog du ska ta något i stil med Prince Firebird.
Riktigt snygg långgalopperad hingst med mycket bra meriter,
Dessutom är han bildskön

Vad ska du ha avkomman till? Vad har ditt sto gjort och vad har hon för släktingar? Svårt att säga något baserat på en morfarshingst som varit död i många år och som själv inte var någon jätteförvärvare. Det var inte så många ston efter honom - som jag minns - som jag skulle bry mig om att betäcka.........

Rent generellt kan jag säga att om du ska sälja ska du välja en beprövad hingst, det är alltid lättare att sälja sådana avkommor.

Ska du behålla själv tycker jag inte att du ska välja en Diaghlyphardhingst om du inte själv har gedigen erfarenhet och faciliteter att träna unghästar eller har råd att sätta avkomman i proffsträning.

Ledsen att vara en glädjedödare men det är bättre att du tänker efter först. Innan du gjort av med en massa pengar, dåliga hästar kostar minst lika mycket i drift som dom bra....

Lycka till!:)

hejsan, jag ska behålla.. jag är en arab människa och kan absolut inget om fullblodsavel.. däremot har jag träffat många avkommor efter Local och dom har varit väldigt trevliga.. unghästvana har jag, hingstvana med har ridit in alla mina araber själv och minst en har gått till ponny sm i hoppning.. så jag anser att jag har erfarenheten, men som sakt jag kan inget om fullblodsavel.. hästen vill ha till dressyr/hoppning. jag vet att det har sprungits in en del i galoppen på båda sidor.. men inget wow.. utan mer amatör galopp. det duger till den nivån jag vill ha det till.. i och med att jag inte ska galoppträna.. utan jag vill bara ha den modellen på häst. åter igen jag kan inget om fblavel därför vänder jag mig hit och ber om åsikter.. jag kan direkt nu säga att jagvägrar 88an.. då han har för många avkommor i sverige..

Local Hero är en underbar häst, jag jobbade i ett stall som han stod i "på semester" under en period när han behövde komma ifrån galoppen. Jättetrevlig individ! Men som sagt, det finns "säkrare" hingstar att betäcka med. Eftersom du ska ha avkomman till dressyr/hoppning så kanske du borde titta på hingstar som har startat/tränat på häck och steeplechase, eller som på annat sätt har bevisat sin hoppkapacitet. Ring till olika hingstägare och fråga, det skadar inte! Just Diaghlyphard har ju väldigt många söner i avel, som själva lyckats bättre på banan än Local Hero.

Är själv inte så väl insatt i avelsbiten men jag tycker att Be my Chief ger otroligt snygga ridhästar ofta med bra hoppkapacitet. De kan dock var några :devil: som yngre, men rätt "uppfostrade" blir se väldigt trevliga ofta med mycket motor! Vet dock inte om han finns kvar i aveln längre?? :o

Vad ska du ha avkomman till? Vad har ditt sto gjort och vad har hon för släktingar? Svårt att säga något baserat på en morfarshingst som varit död i många år och som själv inte var någon jätteförvärvare. Det var inte så många ston efter honom - som jag minns - som jag skulle bry mig om att betäcka.........

Rent generellt kan jag säga att om du ska sälja ska du välja en beprövad hingst, det är alltid lättare att sälja sådana avkommor.

Ska du behålla själv tycker jag inte att du ska välja en Diaghlyphardhingst om du inte själv har gedigen erfarenhet och faciliteter att träna unghästar eller har råd att sätta avkomman i proffsträning.

Ledsen att vara en glädjedödare men det är bättre att du tänker efter först. Innan du gjort av med en massa pengar, dåliga hästar kostar minst lika mycket i drift som dom bra....

Lycka till!:)
Vad vet du om Local Hero är "dålig häst" Han råkar vara både trevlig och snygg att titta på. Han har gjort rätt många starter, vunnit relativt mycket pengar ( 1,3 milj ) svenska mått mätt iallafall. Dessutom är han hel fortfarande.

Förlåt mig, men var skriver jag att LH är en dålig häst? Jag skrev att om man ska sälja en åring ska man välja en beprövad hingst och det kan du knappast påstå att han är!

Jag hade gärna haft honom i träning medan han löpte!;)

Han är ingen dålig löphäst och det är väl ingen som påstått?!

Däremot har han nära släktingar som sprungit bättre och har många avkommor som visat sitt på banan så jag skulle aldrig komma på idéen att använda LH till galoppavel.
Enda jag ser som + för att jag skulle välja han är att han står rätt nära mig vad jag förstått och att han troligtvis är rätt billig.
Det är knappast bra skäl till att välja hingsten.

Vill man ha en schysst hobby ridhäst så visst men galopphäst, nej tack.

Jag lever ju själv efter mottot friskt vågat hälften vunnet men detta är inget värt att satsa på enligt mig om man vill avla galopphäst

Men ärligt talat. Jag gick in och kollade på LH och han har bara en avkomma och den är inte dum. Var tvåa en gång och sen vet jag på omvägar att han fick ruskiga skenben. Så om man har ett sto som passar, kanske med Danzig i stammen, behöver inte LH vara fel!

Läste i Pacemakers vinternummer att Danzing och Sharpen Up är en super kombination.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 182
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: smulan87
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?