Fullblod!!

H

hasselby

Någon mer som rider fullblod och har något kul fälttävlands minne att berätta om?

Sv: Fullblod!!

Jag har ett fullblod som går ft. Något särskilt minne vet jag inte riktigt vad det skulle vara.

Kanske då han efter 10 år får komma tillbaka ut på Täbys galoppbanan... för att göra min debut i *. Nog kände han igen sig allt och verkade förvånad men oj så taggad. :D

Ja det låter skoj!! Vet inte om jag skulle våga det:smirk:

Jag var så nervös att jag höll på att kissa på mig. Hade ju ingen aning om hur han skulle reagera. Men han gick som tåget och vi var placerade.

Någon mer som rider fullblod och har något kul fälttävlands minne att berätta om?

Jodå som mamma har jag ett minne...
Tågarp 2004. Första tävlingen med fullblodet. Samtidigt som hon rider in börjar kyrkklockan ringa. Han blir oroligare och oroligare, går i takt med klockan till slut. Taktar i skritten, står inte stilla i halten, galopperar i traven osv. Den slutar ringa samtidigt som hon hälsar.
Sen skrittar han ut lugnt. Tror de slutade på drygt 70 straff. Ryttaren var inte talbar på lång stund. :o

Fast det gick inte upp för oss förrän vi tittade på filmen vad det var som hände. Då hörde man klockorna tydligt och såg mönstret. :crazy:

Nästa start i Tågarp så såg vi till att det inte var samtidigt som klockorna. :angel:

Du fick mig att tänka min första start med fullblodet. Det var en debutant i Mantorp och jag låg i ledning inför terrängen.

Starttiderna stämde inte eftersom det varit några avfallningar eller liknande. Red upp och började jogga fram. Hade glömt medical cardet och mamma sprang ner till transporten. Hittade det inte och hon fick flåsa upp för backen till framridningen igen.

Jag förklarade nogrannt precis vart det låg, hon sprang ner och upp igen, utan mc... Börjar få ont om tid, så galopperar ner, transporten låst, galopperar upp, möter mamma får nyckeln och galopperar ner. MC ligger så såklart precis där jag sa, galopperar upp igen och ja, min start hade gått.

Hade inte en susning om när så jag sätter fart. Jag har ingen aning om hur mycket jag hade missat så jag ökar så fort det kom en plan yta på banan (få iom mantorp allstå).

Kommer i mål och klarade tiden med ca 10 sek + att ha ridit igen ca 20 sek. :D

Hörde ett väldigt roligt samtal av tvåans pojkvän "så kommer hon där och jag har aldrig sett någon rida så fort!" Han och tvåan hade stått och hållt tummarna att jag inte skulle dyka upp :angel:

Jag har ett fullblod som jag ska debutera med i år hade jag tänkt ^^
Så några tävlingsminnen har jag inte än :)

Murray - Vann du?

Kom på den värsta helgen ever. Dock har det ingenting med att han är fullblod och göra, eller hästen överhuvudtaget.

Det började med att sadellåset till dressyrsadeln gått i baklås, fick efter många om och med upp det med bultsax. Kom iväg, om än mycket sena. Hinner till enköping och ska tanka, mamma glömt plånboken. Fick låna pengar av bekanta i enköping. Fortsätter vidare mot Trossnäs, bilen tjuter värre och värre. Tur att vi hamnade på en bilmek som uppstallning. Pyspunka var det det visst. Under tävlingen öste regnet ner. Underkläderna var blöta trots dubbla regnkläder. Vidrigt. Och jag, den dåren, hade glömt linserna och fick rida med glasögon. Ni kan ju gissa hur mycket jag såg, till och med på dressyrbanan kommenterade de att jag red i undertempo :angel:

Tog mig runt i terrängen utan hinderfel men ja, det var en av få tävlingar jag varit oplacerad på :angel:

Åker hemmåt och stannar i örebro och rider en terrängträning (red lätt klass i trossnäs så hästen var inte 'utpumpad'). När vi är långt borta på ängarna kommer två flickor ridandes och har då hittat mammas nycklar som hon tappat någonstans på vägen. Åker vidare och stannar och ska äta i Örebro. Plånboken med de lånade pengarna borta. Åker tillbaka till där träningen varit, möter samma tjejer som hittat nycklarna och de hade såklart hittat plånboken också.
Ja, både jag och mamma skämdes rätt så rejält :o :D

Vi tog oss hem till slut, hästen hel och belåten. ;)

hehe ja man kan ju ha minnen utan fullblod!!!! Det e lika kul att höra på det!!:banana:

Ja så klart.. men än så länge har allt gott bra på banan, oavset vilken häst så jag har inga roligaminnen att berätta ^^

En lustig sak var dock att efter ha ridit terrängen så var min puls skyhög, väldigt jobbigt. Pållen min var knappt anfådd :) Det var ca ett halvår efter han gått sitt senaste lopp på galoppbanan :P
Det är nog ett roligare minne för mig än för er ^^

HAHAHA va roligt ni verkar ha haft! ja ska få hem ett fullblod nu inom kort o satsar på fälttävlan me honom:idea: kanske kan få ngra roliga minnen därifrån o förhoppningsvis ngra placeringar

Jag har ett minne från en tävling en gång! (Halvblod) Och hon hade fått väldigt mycket mugg på ett bakben, precis lagom till tävlingen. Så jag var så rädd för att hon skulle ha ont av det så jag var så nervös och satt bara och tänkte på muggen, när jag red. Och på dressyr provet var allt stelt och jag satt som en pinne.. Och dommaren skriker HALT ... Och jag höll på att dö! Och så ropade hon igen du glömde att göra halt vid c kan jag få se en halt.. Då hade jag varit så nervös så jag glömde bort halten som var mitt i pogrammet.. Men sen rullade allt på.. :smirk:

Haha, har läst era inlägg och det är ju så man känner igen sig:rofl: .

Min första fälttävlan var i Tranemo för ett antal år sedan. Hade en fullblodsvalack som hade gått Steaplechase när han var yngre, så han var ganska uppe i varv på tävlingarna..:crazy: . Vi kom till tävlingsplatsen lite senare än tänkt så jag anmälde mig, gick hoppbanan och fick till slut SPRINGA runt terrängbanan, missförstod banskissen hela tiden och sprang då fel dessutom :crazy: . Så det blev bara ett varv runt den banan. Dressyren fick vi rida i deras ridhus, samtidigt som vi ska rida så startar ponnyernas terräng(och banan går SÅKLART precis utanför ridhusdörren...) Pollen blir mer och mer hysterisk och det är med nöd och näppe vi klarar att slutföra programmet. Hoppningen då. Som alltid så frågar mamma; "är det säkert att du kan banan? Har du dubbelkollat?" Och jag svarar som alltid "Ja, sluta tjata." Första hindret kändes lite stort, men jag klämde i med skänklarna och han hoppade såå bra och vi var felfria! :bump: Speakern var dock tyst oroligt länge.. Till slut sa hon "Jaadu, du var ju felfri, men du hoppade det enstjärniga förstahindret!" :o Tydligen så fanns det ngn regel som sa att jag fick starta terrängen ändå, tack vare att jag var felfri, fast dock utom tävlan. Terrängbanan var ganska svår, i alla fall för ett nybörjarekipage, tror vi fick ett stopp på trean och fyran och så stannade vi ut oss på vattenhindret :smirk: . Då var det inget roligt alls, men nu kan jag bara skratta åt det, "All vår början bliver svår..!" :D Hästen gick på slutet av sin "karriär" Lätt klass och var en underbar klippa i terrängen.

Senast ändrad:

Haha, hur kunde du ta fel på ett debutant och ett * hinder? Det är ju lite skillnad på höjd ;) :D
Fast jag ska inte säga så mycket, så många gånger som jag har ridit fel både i dressyr och hoppning :o

Jag har faktiskt blivit utesluten i dressyren, hästen hoppade inte över staketet, den snubblade ut :rofl: Det var inget fullblod, med det är kul ändå...
Det var egentligen en "dressyrhäst" på typ 1.80, (jag är ca 160 och har korta ben...) kraftig och jätteseg.
Ägaren är en gammal tant som hade fått för sig att hästen skulle gå fälttävlan, eftersom den tyckte det var så tråkigt med dressyr.
Så jag skulle rida en debutant. Dressyren gick i ridhus vilket såklart gjorde hästen om möjligt ÄNNU segare och långsammare...
Så i en galoppvolt råkade jag glömma ytterskänklen lite (det krävdes rätt mycket sån för att hästen skulle svänga överhuvudtaget) och hästen fortsattte rakt över staketet och snubblade ut. :angel:
Jag fick vänta på att de skulle bygga upp det igen och sen rida klart programet. Jag har nog aldrig sett en dressyrdomare se så arg ut :rofl: :rofl::devil:
Men jag fick också fortsätta utom tävlan, hopp och terräng tyckte han om så där var vi nolla :)

Så i en galoppvolt råkade jag glömma ytterskänklen lite (det krävdes rätt mycket sån för att hästen skulle svänga överhuvudtaget) och hästen fortsattte rakt över staketet och snubblade ut. :angel:
Jag fick vänta på att de skulle bygga upp det igen och sen rida klart programet. Jag har nog aldrig sett en dressyrdomare se så arg ut :rofl: :rofl::devil:

:bow: :rofl: :bow: :rofl: :bow: :D Så klockrent ju!!! Haha, rätt åt dressyrdomaren, hihi.

Haha, jag vet :angel: Alla andra, till och med ägaren skrattade åt det och jag försökte le lite ursäktande mot domaren, men hon bara sa skit surt
- Du får vänta med att rida klart tills de har byggt upp staketet! Sen såg hon ut såhär :mad: resten av ritten :D
Undrar vad hon tänkte... Hon hade nog sett ett antal hästar som inte gick lysande i dressyren innan mig, med tanke på att det var en debutant... :angel: Hon var nog rätt trött på fälttävlansmänniskor som inte kan svänga :rofl:

Hihi, undrar om det var vår dressyrtränare. Hon brukar beklaga sig när hon dömt fälttävlansdressyr. Det är domar-plågeri, säger hon. ;)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 388
Senast: MalanMjöl
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svensk fälttävlan söker landslagsledare för Young Rider- och Juniorlandslagen.
Svar
0
· Visningar
45
Senast: Gunnar
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 591
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två dagar i fälttävlans tecken väntas på Össjö Hästsällskap när Breeders och SvRF:s unghästchampionat rids i helgen. Här är allt du...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst