Fullblod, varmblod, kallblod, halvblod....

Sv: Fullblod, varmblod, kallblod, halvblod....

OK.
Vet du något om hur det har gått med haflingern?
Kommer den att klassas som kallblod eller varmblod?

Så kallblod räknas till häst!?

Det beror ju på i vilket sammanhang.

Begreppet ponny kan ju antingen innebära en rasstandard eller en viss mankhöjd.

Vissa raser kallas ju traditionellt för ponnyraser, men vissa individer kan växa över 148 cm och får då inte tävla som ponny. Men den är fortfarande av ponnyras...

Det finns även kallblodsraser som normalt ligger runt 150-155 cm och därmed inte kallas för ponnyras, men vissa individer blir lägre än 148 cm och får då gå som ponny i tävlingssammanhang. Men den är inte av traditionell ponnyras...

OK, då vet jag.
Hörde den här diskussionen om haflingern för några år sen.

Förstod nästan att det var det du menade, men kunde inte låta bli. :)

Jag ser en "hästras" som häst och en "ponnyras" som ponny, oavsett mankhöjd.
I tävlingsammanhang är det ju en annan sak.

Du har missat ett ganska viktig grej...

Ett halvblod är en korsning med fullblod dvs 50% fullblod.

Alltså är den korrekta benämingen på våra ridhästar, varmblodig ridhäst. Precis som den korrekta benämningen på våra travare är varmblodig travhäst.
I övriga europa pratar man om varmblod när man talar om ridhästraserna, det är bara i sverige vi talar om halvblod som egentligen är en felaktig benäming i många fall.

min syn pa det hela ar,,

Varmblod = varmblodiga hastar hastar med adlare blod som ar mera heta.

Kallblod, = arbetshastar, hastar som klarar sig pa lite mat och har en stadigare kroppsbygnad och ett langsamt temperament.

Full blod, (pure blod) araber, lusitano, andalus osv. Gammla hastraser som under lang tid inte blivigt beblandade med andra raser och i hog grad anvands for att foradla andra hastraser.

Halvblod ar mixade hastar som har bade halvbloden och kallblodens olika kvaliter.. tex alla vara dressyr och hopphastar. Svenskt halvblod, osv

Ponysar ar hastar under 148 cm, och de kan vara kallblod, varmblod el fullblod.

Ett halvblod är i grund och botten en korsning mellan ett kallblod och ett fullblod.
Så om man tex skulle korsa en fjording med ett arabiskt fullblod så blir det egentligen ett halvblod. Även fast det inte är många som benämner sådana korsningar så.

Ja, det är alldeles rätt.
Och det är väl bara i Sverige som vissa envisas med att sätta likhetstecken mellan varmblod och travare.

Immer

Trevlig synpunkt.
Men en bit ifrån den vedertagna.

Immer

äsch nu skrev jag i fel forum.
SORRY

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Avel Hej alla! Finns något register där man kan se hur många hästar per ras det finns i Sverige? Jag är mest nyfiken på Nordsvenska...
Svar
7
· Visningar
1 095
Senast: skogaliten
·
Ridning Fullblod eller Halvblod, det är frågan... :) Vad har du för erfarenheter av Fullblod jämfört med Halvblod när det gäller temperament...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 404
Senast: Plantan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama