Fullblod + Trakhener = Hannoveranare ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
S

Spider84

Sitter och grejar lite med Amis stamtavla och "sprang" på den här:

http://www.allbreedpedigree.com/index.php?query_type=horse&h=LORVAL

Titta på White Bait och Louisa.

White Bait är ett fullblod och Louisa är en trakhener och det står att deras avkomma är en hannoveranare.

Blir det så med den "korsningen"? Eller har det blivit fel någonstans på stamtavlan?

Någon som vet? Kanske till och med någon som har böcker så de kan kolla upp det?

En fråga till, vilken ras är warmblood på engelska? Svenskt vramblod står ju som Swedish Warmblood inne på Del Mar...

Och vilken färg är buck? :confused: (på svenska).

*hrm* :o En till fråga. :o

Vad blir avkomman om man har ett fullblod som far och en trakhener som mor?

*känner mig väldigt jobbig*

Kan väl vara så att både hingsten och stoet är godkände för hannoveraneravel. Hingsten (fullblodet) kanske dessutom inte är godkänd för trakehneravel.
Bara en tanke, nån annan kanske kan reda ut det mer.

Warmblood är nog en häst av varmblodstyp som inte är registrerad i någon förening.

Buck är troligen en förkortning av buckskin som är engelska för gulbrun.

Fler frågor? :) :angel:

Hm...ja fast det är lite "of topic".

Existerar fortfarande rasen Mecklenburgare?

Tittar på lite bilder m.m och fick syn på Sixtus:

http://www.allbreedpedigree.com/index.php?query_type=horse&h=SIXTUS

Och tyckte att han var jäkligt snygg, sen har han sina fel precis som alla andra...
Han är dock nog den enda jag sett av den rasen, påmminer mycket om den normandiska coben..är det kanske samma ras eller har samma ursprung?

Vad mycket som bubblar runt i huvudet när man börjar gräva lite i något. :D

Swedish Warmblood är svenskt halvblod. Det är bara i Sverige som vissa kallar travare för varmblod, i resten av världen är warmblood ett halvblod.

Trakhenen var innan andra världskriget ett tyskt halvblodsstuteri som hade existerat i över hundra är. Den hästras man födde upp där var egentligen ostpreussare, men föddes de på trakhenen så hette de trakhenare. Alltså är ostpreussare och trakhenare samma ras.

En häst som är korsad mellan någon fullblodsras och trakhenare blir en trakhenare.

Kan också tillägga att det finns fel på Del Mar. Jag brukar korrigera de jag hittar. Ska kolla upp ditt exempel i stamboken när jag kommer hem.

Jo det med varmblod visste jag ju. Det vara bara det att det även fanns alternativet warmblood (förutom x-antal raser mad något annat innan warmblood).

Jo jag vet att det finns fel inne på Del Mar, de är ju inlagda av vanligt folk så det måste finnas en hel del fel, men jag har inget annat att gå efter...

Nu minns jag inte helt säkert. Men jag har för mig att det handlar om vart den registreras, vart den föds osv.

Jag TROR att ett föl till en holsteinerhingst och ett holsteinersto kan bli en hannoveranare om den föds i Hannover.

Jobbade ju i Hannover ett tag och vet att det var lite klurigt. Dock inte helt säker som sagt var!

/C

Vår lillkille är efter en oldenburgerhingst och undan KWPN. Nu ska hennes pass bytas ut mot ett svenskt och troligen reggar vi fölisen hos ASVH, men vi kan om vi vill regga honom i oldenburgregistret istället. :idea:

Ok, då fattar jag!

Jag har lagt in korsningar mellan svenskt halvblod och varmblodstravare under namnet warmblood. Vet inte hur andra resonerar.

Aha okej, men då är i alla fall min tolkning som "Vet ej" relativt korrekt.

Det blir ju samma sak som en korsning som inte är någon ras...

Tror att Mecklenburgaren fortfarande finns, men den är en relativt liten ras.
Men jag tror knappast att du hittar en Mecklenburgare av den typen som hästen på bilden hade. Mecklenburgaren har, precis som de flesta andra varmblod/halvblodsraser förädlats väldigt mycket och ser förmodligen ut som en modern sporthäst idag.

Tack Thesen och Görel.

Hm...håller ni med om att just Sixtus ser mycket ut som en normandisk cob gör idag, eller är jag ute och cyklar?

:D
Inte så många som vet det tror jag. Har tyvärr inte hittat en bild på dem på internet heller. En "liten" ras. Något mitt emellan ett halvblod och en arbetshäst, fast i mitt tycke, med bra vinklar. Om du råkar snubbla över boken: Bonniers Stora Häst Lexikon, få finns det bild på två stycken där. Ska försöka se om jag kan hitta bild på dem på internet, men eftersom den är en fransk ras och dessutom "liten" så är det svårt när man inte är bra på franska. :p

Ramlade över den här rasen i Amis stamtavla:

Anglo Norman

Någon som vet vilken ras det är på svenska?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka