Fullblod + Trakhener = Hannoveranare ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
Ytterliggare en fråga; inne på Del Mar står Trotter för varmblodstravare eller för något annat? Hittade även det långt bak i hennes stamtavla.

Anglonormand heter det på svenska, har jag för mig. Men vad det är/var för sorts ras vet jag inte.

Jag har fått för mig att Standardbred är för amerikansk/amerikanskättad travare och Trotter är de övriga - dvs bl.a. franska travarna.

Anglonormanden är ursprunget till Selle Francais och den franska travaren-trotter. Standardbred är som Sussisuss skriver den amerikanska travaren.

Det där med raser kan ju vara lite knivigt. Jag vet att en generell regel/uppfattning? är att man brukar ge avkomman samma rasbeteckning som mamman. Personligen tycker jag inte att ett xx parad med trak kan bli en hannoveraner. Det säger sig självt. Inne på delmar har jag ändrat ras åtskilliga gånger på Herrscher som ju är ett svenskt halvblod från holsteiner. Det är väl i alla fall ingen från Sverige som tycker att Herrscher är en holsteiner bara för att han flyttat till aveln för holsteinare. Vidare förstår jag inte att en häst kan byta ras bara för att den är född id det området. Låter en aning snurrigt.

Jag har också flera gånger bytt ras på Herrscher på Del Mar :D

Undras vem det är som ändrar tillbaka ;)

Jaså, har du! Vad kul! Undrar om den som ändrar tillbaka tycker att vi är jäkligt envisa. Kollade nyss och han står som svenskt halvblod. Jag tänker i alla fall fortsätta vara envis :D

:bump:

Självklart ska man fortsätta vara envis! :D

Tänk om vi skulle få för oss att kalla ex Utrillo för svenskt halvblod, det är ju lika dumt och fel ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka