Fullblod godkända för halvblodsavel...

ancan

Trådstartare
Var hemma hos en vän idag... Hon hade just fått reda på att hennes pass var felgjort(de hade glömt att skriva in tecken mm på ena stoet)... :mad:

Det ena gav det andra när vi satt där och löste "världsproblem" och ett (som vi inte löste) var följande:

Hon har ett trevligt amerikanstammat fullblodsst som fått fyra registrerade halvblodsavkommor. :)

Detta till trots så har hon ingenstans en stämpel från ASVH att hon är godkänd för halvblodsaveln!!! Varken i det nya passet, eller det gamla! :crazy:

Hur kan det vara möjligt??? :confused:

En annan god vän betäckte härom året sitt fullblodssto med en halvblodshingst, och fick stränga order av ASVH att skicka in hennes pass, och betala (350:- tror jag) för att få användas i halvblodsaveln.

Vad händer nu när min vän ska stamboksföra sitt sto i samband med fölmönstringen i höst? :confused:

Vems är felet om det blir krångel?

Hon har ju köpt stoet ovetandes om detta, och hon är endast uppfödare till de två senaste fölen. Förre ägaren har alltå två avkommor efter stoet...

Någon som klarar av att reda ut detta...?

Sv: Fullblod godkända för halvblodsavel...

WHAT!? :eek: Vad är detta för ett idiotiskt :devil: påfund de kommit med nu undrar jag som har haft noll fullblodsston i halvblodsavel de senaste tre åren...

Är hon stamboksförd? Har halvblodsavkommorna gröna papper?

Är hon stamboksförd bör hon ha ett stamboksnummer i passet, men är hon stamboksförd av ASVH och fått pass av fullblodsföreingen så kan ju detta inte stå i hennes pass.

Har avkommorna gröna papper (förutsatt att de har godkänd pappa förstås ;) ) är hennes stam godkänd för halvblodsavel!

Tack Görel...jag hoppades på ett av dina ,som vanligt kloka svar...

Avkommorna är alla efter godkända halvblodshingstar. De har gröna papper.

Stoet skall stamboksföras vid årets fölmönstring.

Hon har pass från svenska galoppförbundet, inget annat. Och det är ganska nyligen utbytt till EU pass, men där finns ingen stämpel,eller annan uppgift från ASVH om att hon är godkänd för halvblodsaveln...

Kan vissa fullblodsstammar vara automatiskt godkända??? Eller???

Eftersom ASVH och SFAF är olika föreningar kan inte SFAF skriva in ASVH:s stamboksnummer i passet. Om det nu är SFAF som utfärdar de engelska fullblodens pass ;)

Vad gäller vilka stammar som är godkända för halvblodsavel eller inte har jag ingen aning om ur det resoneras, men i och med att avkommorna fått gröna papper visar detta att hennes stam är godkänd av ASVH :)

Görel skrev:
Eftersom ASVH och SFAF är olika föreningar kan inte SFAF skriva in ASVH:s stamboksnummer i passet. Om det nu är SFAF som utfärdar de engelska fullblodens pass ;)

Vad gäller vilka stammar som är godkända för halvblodsavel eller inte har jag ingen aning om ur det resoneras, men i och med att avkommorna fått gröna papper visar detta att hennes stam är godkänd av ASVH :)

Är inte alla fullblod godkända av asvh?? Har klart för mig att de är det. Om du har pass på fullbodet så behöver man inte "regga" om dem.

Alla fullblodshingstar som är godkända för galoppavel är inte längre automatiskt godkända för ridhästavel, som det var en gång. Trådskaparens frågeställning är därför hur man värderar stammen på ett importerat fullblod.

Eftersom jag precis gått igenom denna sväng..

Har också ett fullblodssto som är registrerat på Galoppförbundet.
För att få visa henne och stambokföra henne hos ASVH måste man skicka ner passet och få en stämpel i det och ett ASVH registreringsnummer.
Därefter är man fri att anmäla till stambokföring och visa sin häst och sen få den stambokförd.
För att avkommorna ska få registreras som hbl behöver man ej ha fullblodet registrerad hos ASVH,men för att få stambokföra sitt sto måste man det..

Görel skrev:
Alla fullblodshingstar som är godkända för galoppavel är inte längre automatiskt godkända för ridhästavel, som det var en gång. Trådskaparens frågeställning är därför hur man värderar stammen på ett importerat fullblod.

Det är väl självklart så att har du ett fullblodssto så får man använda den i avel. De avkommorna får ju gröna papper med en godk halvblodshingst.

Det finns ju inte speciellt många fullblodshingstar godk för svensk halvblodsavel idag!! Jag menar de används ju inte speciellt mkt till galoppavel

Jag förstår inte vad det är du inte förstår av det jag försökt förklara för trådskaparen :confused:

Görel skrev:
Jag förstår inte vad det är du inte förstår av det jag försökt förklara för trådskaparen :confused:

Alla fullblodsston ger väl automatiskt gröna papper i asvh, dvs om de är reggade som fullblod.

Man behöver endast få ett nytt nummer från asvh för att göra de stamboksförda så att man kan avla på dem. Vi har gjort så med alla fullblod både importer och svenska som alla är fallna efter hingstar som aldrig visats för asvh.

Jag förstod inte det du skrev att de inte skulle ge gröna papper???

Eller har jag missuppfattat dig?

Jag skrev aldrig att de inte skulle ge gröna papper, jag försökte logisk förklara för trådskaparen att i och med att avkommorna fått gröna papper kan h*n vara lugn i att stoets stam är godkänd för halvblodsaveln!

rayspool skrev:
Man behöver endast få ett nytt nummer från asvh för att göra de stamboksförda så att man kan avla på dem.

Avla på de kan man göra ändå utan att de är ASVH reggade och stambokförda,men vill man stambokföra sitt sto måste de ASVH reggas och få en stämpel med det registreringsnumret på sista sidan i passet.
Och det kostar 300 kr.

Görel skrev:
Jag skrev aldrig att de inte skulle ge gröna papper, jag försökte logisk förklara för trådskaparen att i och med att avkommorna fått gröna papper kan h*n vara lugn i att stoets stam är godkänd för halvblodsaveln!

Men de flesta fullbod har ju idag stammar som inte någonsin visats för asvh på något vis.

Hur menar du med att stoets stam måste vara godkänd???

Om det är så som jag tolkar så kan man ju inte avla på ett enda fullblodsto idag som inte har en pappa som visats för asvh??? och det har de ju oftast inte

Men det är ju inte jag som undrar om stoets stam måste vara godkänd av ASVH, det är trådskaparen!!!

Görel skrev:
Men det är ju inte jag som undrar om stoets stam måste vara godkänd av ASVH, det är trådskaparen!!!

Ja det vet jag ju ;)

Men du skrev ju att stoet måste ha godkänd stam för att avlas på och det är det jag blev förvånad över om det stämmer.

Alltså ett fullblodssto måste ha godkänd stam från asvh för att kunna ge avkommor med gröna papper med godk halvblodshingstar.

Är det så??

Jag skrev att jag inte vet hur det resoneras om vilka stammar som skulle vara godkända för halvblodsavel, inget annat!!!

oki, då vet man inte det förens man "sitter" där?!!

Om jag fattat det hela rätt,så är fullblodston allmänt godkända att använda i avel,precis som med halvblodston.
Fullblodshingstarna skall precis som med halvblodshingstarna genomgå premiering (?)
Fullblodshingstar som används till semin får ej användas inom fullblodsavel.(?)

Senast ändrad:

Men det gäller väl endast för rasvis avel dvs fullblodhingstarna måste vara gdk för fullblodsavel, men inte för halvblodsavel.

Däremot kan ett fullblodsto som är fallen efter en fullblodhingst som inte är avelsvärderad av asvh bli godkänd att användas i halvblodsaveln och ge avkommor med gröna papper med en godk halvblodshingst.

Visst har man väl släppt en hel del på betäckningarna och man får seminera fullblodsston idag vilket inte var ok förut

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka