Fullblod godkända för halvblodsavel...

Sv: Fullblod godkända för halvblodsavel...

ancan skrev:
Så summan av det hela: Ett fullblodssto med "godkänd" härstamning som betäcks med godkänd halvblodshingst får avkomma med gröna papper. Men för stamboksföring i ASVH så måste stoet även vara "reggad" i halvblodsregistret och fått sin stämpel...

Stämmer bra det.. :)
Men du,tänk på att de har 10-12 veckors handläggningstid för registreringen på ASVH så om ni ska stambokföra stoet är det bråttom och om man då vill ha förtur så kostar det 500 kr extra. :crazy:

*lånar*

Nu har inte jag läst alla inlägg utan svarar på originalfrågan.
Jag har ett fblsto (e. Diaghlyphard). Hon är reggad i Galoppförbundet. Hon har haft ett fblföl o fick i år ett hblföl e. Briar. Jag vill gärna stambokföra henne o planerade göra det på fölmönstring i aug. Så här sa ASVH att jag skulle göra med pass, stambokföring osv: Skicka in den gamla boken till Galoppförbundet för att få ett nytt pass genom dem (för det krävdes ett nytt konturdiagram utfärdat av vet). Sedan får jag stambokföra henne NÄSTA år o då skicka in passet till ASVH o då fyller de i ett stbnr i hennes pass. Så fattade jag det hela iaf. Jag kan alltså inte regga henne i ASVH o få pass genom dem (som jag trodde jag kunde). Fölet i år får gröna papper.

Har ditt sto det gamla Hästkortet kvar?
Isåfall är det snarare så att du inte kommer att hinna få in allt i tid för att hinna få reg.nr osv från ASVH därför har de sagt nästa år.

Jag har precis gått igenom samma procedur och fixat pass via galoppförbundet,inkl konturdiagram utav vet osv. för att sen skicka ner passet till ASVH och få det stämplat osv.
Betalade för förtur vilket gjorde att jag på "håret" hann få hem allt och med reg.nr så att jag kunde anmäla till SH's sommarpremiering.

Görel skrev:
Vad skönt att någon förstod :angel: :D

jag förstod också :smirk: , men reagerade på detta:

själv har jag ett sto e.Painthingst med fullblodsmoder i B-register, hon skulle kunna få löpa löp (om man nu var lite optimistisk), och ett sto i B-register efter egen fullblodshingst med goda löpmeriter men ej visad för fullblodsavel med fullblodsmoder

Jag tolkade det som om denna häst reggades som fullblod dvs paint pappa och fullblodsmoder.

Men det det kan ju iof läsas som om det var modern i b-reg och inte den som är e.painthingsten :confused:

Jo men precis så är det nog. Men det spelar ingen roll för mig. Stoet får ett hblföl nästa år (om allt går som det ska), så då kan jag stambokföra vid den mönstringen.
Fast hur blir det med årets föl, kan man inskrivet stoets nr i hans pass i efterhand på ngt sätt?

Senast ändrad:

rayspool skrev:
jag förstod också :smirk: , men reagerade på detta:

Jag tolkade det som om denna häst reggades som fullblod dvs paint pappa och fullblodsmoder.

Men det det kan ju iof läsas som om det var modern i b-reg och inte den som är e.painthingsten :confused:
hum hum, jag kanske uttryckte mig lite oklart och babblade på..
förklaring: så här är det, jag betäckte ett importerat engelskt fullblodsto i A-register (med A-nummer, AA-nummer betyder att hästen är född i sverige) med painthingst, och vid fölets födelse(stoföl)så registrerade jag fölet i fullblods B-register (ej som paint då det var enfärgat), och denna häst fick ett BB-nummer, dvs hon var född i sverige, (om hon varit född utomlands hade hon fått ett B-nummer) och detta sto fick alltså startas i löp. nån som fattar..... :banana:

Senast ändrad:

Så bra, jag trodde det var värmen här som gjort mig snurrig :banana:

Senast ändrad:

amkm skrev:
Stämmer bra det.. :)
Men du,tänk på att de har 10-12 veckors handläggningstid för registreringen på ASVH så om ni ska stambokföra stoet är det bråttom och om man då vill ha förtur så kostar det 500 kr extra. :crazy:

Ojdå...ja, då kanske det är lite "kört" iår... men det finns ju flera år. men jag ska ta upp det med henne....

Betalar du för förtur så får du hem passet på 3 arbetsdagar.
Jag skickade mitt på måndag och hade det hemma igen på onsdagen..Så vill man så går det ;)

amkm skrev:
Betalar du för förtur så får du hem passet på 3 arbetsdagar.
Jag skickade mitt på måndag och hade det hemma igen på onsdagen..Så vill man så går det ;)

Förmedlar vidare till kompisen...Tack för all hjälp av alla!!!

Vad skulle man göra utan Bukefalos???

Detta är mycket enkel matematik, sysslar själv med avel, ALLA avkommer efter fullblodston som betäcks med GODKÄNDA hingstar, (då inte avelsvärderade utan som tex Cardento, Hamilton, Come Fast, Nactus, Uskudar, 88 keys mfl ) dem får GRÖNA Papper det är jätte enkelt!!!!!!!!!!!
Det har ingenting överhuvud taget med ASVH o stambokföring att göra det är en helt annan grej.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka