Fullblod godkända för halvblodsavel...

Sv: Fullblod godkända för halvblodsavel...

rayspool skrev:
Men det gäller väl endast för rasvis avel dvs fullblodhingstarna måste vara gdk för fullblodsavel, men inte för halvblodsavel.

Ok,då kanske ngn annan kan det hela,har för mig att det finns gångartspoäng m.m för fullblodshingstarna i halvblodsavel.

Ett fullblodssto får inte semineras med en fullblodshingst om avkomman ska räknas som renrasig!

Fullblodshingstar får användas med semin i halvblodsaveln men måste betäcka fullblodsstona naturligt för att avkomman ska kunna reggas som renrasig.

Visst finns det gångartspoäng för fullblodshingstar godkända för halvblodsavel! Alla som visas när de är under en viss ålder, tror att det är tio år, får poäng. Däremot fick t ex inte French Buffet xx som var 20 när han godkändes i våras, några poängsiffror.

rayspool skrev:
Däremot kan ett fullblodsto som är fallen efter en fullblodhingst som inte är avelsvärderad av asvh bli godkänd att användas i halvblodsaveln och ge avkommor med gröna papper med en godk halvblodshingst.

Det stämmer inte riktigt. Det finns i halvblodsstambokens B-del sto e godkänd halvblodshingst u xx-sto e en hingst ej godkänd för fullblodsavel! Där finns också ett renrasigt xx-sto ue ej godkänd hingst, liksom ett sto vars xx-fader ej är godkänd u stamboksfört halvblodssto!

Fast nu tror jag att ni babblar runt varandra... ;)

OM pappan till stoet inte ens är godkänd för fullblodsavel så är det väl en annan sak, men har stoet en stam som är godkänd för fbl-avel så bör väl avkommorna till henne få gröna papper om hon betäcks med hblhingst.

(ibland är det skönt att mitt fullblodssto har reggats hos ASVH redan som föl - hennes pappa visades nog aldrig för fblavel här utan bara för hblavel, antar jag. Därför reggades hans avkommor där, med raskod 01 = de är ändå rena engelska fullblod! :))

Görel skrev:
Fullblodshingstar får användas med semin i halvblodsaveln men måste betäcka fullblodsstona naturligt för att avkomman ska kunna reggas som renrasig.

Varför måste fullblodshingsten betäcka fullblodsstot naturligt för att det ska räknas som renrasigt?? Det är väl ändå samma ras även om man seminerar? Vad betäcknas "korsningen" som för ras om man betäcker via semin? :crazy:

Funderasam.... :confused:

maria_b skrev:
Varför måste fullblodshingsten betäcka fullblodsstot naturligt för att det ska räknas som renrasigt?? Det är väl ändå samma ras även om man seminerar? Vad betäcknas "korsningen" som för ras om man betäcker via semin? :crazy:

Funderasam.... :confused:

Det har moderföreningen bestämt, d v s den engelska fullblodsavelsföreningen! Engelsmän är ju gärna lite konservativa ;)

ameo skrev:

OM pappan till stoet inte ens är godkänd för fullblodsavel så är det väl en annan sak, men har stoet en stam som är godkänd för fbl-avel så bör väl avkommorna till henne få gröna papper om hon betäcks med hblhingst.

(ibland är det skönt att mitt fullblodssto har reggats hos ASVH redan som föl - hennes pappa visades nog aldrig för fblavel här utan bara för hblavel, antar jag. Därför reggades hans avkommor där, med raskod 01 = de är ändå rena engelska fullblod! :))
För att babbla till det lite mer...
det finns fullblods A-register och B-register och hästar i båda register får löpa löp, fullblods A-register ger avkomma godkänd för halvblodsavel, kan vara ett svenskt eller importerat sto, däremot B-register där behöver endast en förälder vara fullblod, den andra kan vara ??, själv har jag ett sto e.Painthingst med fullblodsmoder i B-register, hon skulle kunna få löpa löp (om man nu var lite optimistisk), och ett sto i B-register efter egen fullblodshingst med goda löpmeriter men ej visad för fullblodsavel med fullblodsmoder, (båda är i A-register) men eftersom fadern ej var visad för avel och härstamningen veriferierad genom blodtypning hamnar hon osxå i B-register trots hon är rent fullblod, en gång ute ur A-register aldrig tillbaka. Många fullblodshästar från fd. Öststaterna som löpt i sverige finns i B-register. Sto i B-register som betäcks med godkänd Halvblodshingst, där får avkomman vita papper om jag fattat saken rätt.

ameo skrev:

:)

Ja så menade jag ju :o

Alltså så är mina fullblod med ren fullblodstam helt ok att avla på, alla har dessutom redan fått sitt nya nummer eftersom de tävlade som ridhästar innan regeln att man inte behöver regga dem i asvh kom förra året.

poloplayer skrev:
För att babbla till det lite mer...
det finns fullblods A-register och B-register och hästar i båda register får löpa löp, fullblods A-register ger avkomma godkänd för halvblodsavel, kan vara ett svenskt eller importerat sto, däremot B-register där behöver endast en förälder vara fullblod, den andra kan vara ??, själv har jag ett sto e.Painthingst med fullblodsmoder i B-register, hon skulle kunna få löpa löp (om man nu var lite optimistisk), och ett sto i B-register efter egen fullblodshingst med goda löpmeriter men ej visad för fullblodsavel med fullblodsmoder, (båda är i A-register) men eftersom fadern ej var visad för avel och härstamningen veriferierad genom blodtypning hamnar hon osxå i B-register trots hon är rent fullblod, en gång ute ur A-register aldrig tillbaka. Många fullblodshästar från fd. Öststaterna som löpt i sverige finns i B-register. Sto i B-register som betäcks med godkänd Halvblodshingst, där får avkomman vita papper om jag fattat saken rätt.

Hade faktiskt ingen aning om att korsningshästar fick deltaga i löp :crazy:

Men dessa hästar reggas väl inte som fullblod dvs "namn**"??

Det är inte korsningshästar, de räknas som renrasiga fullblod och registreras som xx fast i B-registret.

så man kan alltså regga en korsning mellan russ och fullblod som ett rent fullblod då?? :eek:

Om du inte vet om det så var det ett stort krig 1939-1945 som gjorde att många hästar förlorade sina papper. I halvblodsstamboken fanns t ex ett sto utan stam men med trakhenerbrännmärke som bekräftade hennes ras. Många fullblod utan papper hamnade i öststaterna, vilket är en av anledningarna till att SFAF har ett B-register.

Visst vet jag ju det, men min fråga var ju om man nu kunde regga en russ/fullblod som just fullblod om man vill det?

Det är väl ok om detta skedde på krigstiden men nu?

Men eftersom ett engelskt fullblod måste kunna härleda alla sina anfäder till den första utgåvan av GSB och de öststatshästar som förlorat inte kan det måste de alltså föras in i B-registret.

Du kan alltså inte regga ett russ/fullblod som fullblod :smirk: Inte ens Jovial 369 som var så gott som 97% engelskt fullblod kunde reggas som annat än ett halvblod!

Ok, tack för alla svar, och Görel...jag förstod vad du menade :smirk:

Alltså. Tror att pappan till stoet var Ragtime band eller något,iallfall så har hon amerikansk bakgrund...

Så summan av det hela: Ett fullblodssto med "godkänd" härstamning som betäcks med godkänd halvblodshingst får avkomma med gröna papper. Men för stamboksföring i ASVH så måste stoet även vara "reggad" i halvblodsregistret och fått sin stämpel...

Lånar knapp

Få se om jag fattat de här rätt ...

Ett A-register xx sto är inga problem att använda enl ASVH och då får gröna papper... Medans ett B-register xx sto INTE ger gröna papper enl Asvh ?

Då är min fråga de papper som xx ston har står det i dem om de tillhör A eller B registret ? Ifall att man skulle "springa" på ett bra xx sto ..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka