Sv: Full fart? eller?
jo en sak till. om de skulle finnas möjlighet så skulle dom få så stor hage som möjligt!
jo en sak till. om de skulle finnas möjlighet så skulle dom få så stor hage som möjligt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så, nu ska alla ni som har era hästar i rastgårdar (för 40X 60 är ingen hage, det är en rastgård) få svara på en fråga.
När fick er häst springa det fortaste den kan utan er på ryggen?
Har den någon gång fått göra detta sen den började ridas?
Jag förutsätter att den fått gå i en riktig hage som unghäst.
Hur mycket spänningar som släpper när hästen verkligen bara får släppa loss kan jag bara föreställa mig.
Jag tänker så här:
Hur skulle jag själv må om jag på grund av skaderisk begränsade mitt liv för att utesluta alla risker? Det skulle i princip innebära att jag måste arbeta väldigt nära hemmet eftersom all transport med motorfordon innebär en risk.
Inga semestrar, plan kan störta och man kan bli uppäten av en haj. Inga joggingrundor eftersom risken att trampa snett är överhängande. All träning sker på det lokala gymmet med instruktör som kan kontrollera att jag inte tränar fel och skadar mig.
Äter bara analyserad mat eftersom man annars riskerar bli sjuk, och kan inte ha sex eftersom man även där kan sträcka sig eller bli oplanerat gravid (preventivmedel är ju inte 100% iga.)
Med det i åtanke går min häst i ordentliga hagar, sommarbete minst två månader om året i GIGANTISKA hagar och kommer från och med nästa månad att flytta till 2 hektar lösdrift.
Jag skulle inte må bra av begränsningarna jag beskrev ovan, och jag tror inte heller att min häst skulle må bra av dem. Det är min åsikt.
Jag fördömmer ingen som agerar annorlunda eftersom de precis som jag har sina åsikter om hästhantering och jag är inte rätt person att avgöra vem som har rätt. Jag gör bara som jag själv anser är bäst.
Hästarna var superdyra, och fick därför inte gå ut pga skaderisken. Men att hästarna vävde, bet på väggarna och skadade sig själva inne i boxen räknades visst inte som skador..
Tänkvärt! Jag vet inte om jag håller med på allt men det väckte iaf tankarna.
Menar du att de rejsar av sig på den videon? Du och jag har nog väääldigt olika definitioner på "bralla loss ordentligt" i så fall.
Tycker att det måste vara ganska tråkigt för en häst att inte få springa av sig mer än sådär, men det är ju min åsikt.
Måste hålla med här. Var ju mest trav och betande. När mina hästar är på humöret är det så det skallrar i husrutorna och det är en moln efter dom. Nästan =). Lite Mulle varning på dom är det ialf.
Jag tycker det är sjukt att låta sina hästar rejsa runt okontrollerat i hagen:smirk: Jag skiter fullständigt i om du tycker jag behandlar mina hästar som porslinshäsar för det kan jag erkänna att jag gör. Tycker inte det är fel att vara rädd om sin häst. Vad säger att en "porslinshäst" mår sämre.
Jag har aldrig påsått att rusa runt av orolighet är samma sak som är rejsa av sig.
Det där med att du tycker att det är sjukt att låta hästar rejsa,
tycker du hela hästarnas natur är sjuk då också??
Med tanke på att det är ju deras sätt att leka och visa att dom trivs?
Om du skulle vinna 10 miljoner tror jag att du skulle hoppa och skrika o springa runt av lycka..
Det är inget fel med att vara rädd om sin häst.
Det som är fel är att ta ifrån hästen sitt naturliga beteende.