Sv: Fula ord!

kl

Jag svär som en borstbindare, ungefär vart tredje ord i mitt talspråk är en svordom. :o ;)
Dock är de enda jag skriker svordomar åt är katterna när de gör jävligt dumma grejer.
Inatt vaknade jag av att Swarley jävlades med stackars Nicole och jag vrålar "Swarley för helveteeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!".
Skulle jag rida och hästen börjar krångla hade jag nog muttrat svordomar, om jag ens sagt något. Jag blir tyst som en sten när jag sitter till häst! :rofl: Jag svär mest åt mig själv (och katterna), inte åt andra. Drar jag tån i en kant t ex vill man inte vara inom hörhåll för mig! :angel:

kl

Jag svär som en borstbindare, ungefär vart tredje ord i mitt talspråk är en svordom. :o ;)
Dock är de enda jag skriker svordomar åt är katterna när de gör jävligt dumma grejer.
Inatt vaknade jag av att Swarley jävlades med stackars Nicole och jag vrålar "Swarley för helveteeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!".
Skulle jag rida och hästen börjar krångla hade jag nog muttrat svordomar, om jag ens sagt något. Jag blir tyst som en sten när jag sitter till häst! :rofl: Jag svär mest åt mig själv (och katterna), inte åt andra. Drar jag tån i en kant t ex vill man inte vara inom hörhåll för mig! :angel:

så är jag också, ganska grov i mun´ ;) kan slänga iväg en svordom till katterna eller hunden hemma och ibland kan jag muttra lite svordomar i stallet, om hästen t.ex. blåser ut magen så att jag inte får igen sadelgjorden (vilket han är extremt bra på då han är en fd. ridskolehäst)
Men för det mesta så svär jag åt mig själv :banana:

Personligen tycker jag att det är okej att ryttaren svär eller blir lite ful i munnen sålänge ilskan och/eller frustrationen går ut över hästen i form av piskrapp, överdrivet hårda ryck i munnen och sparkar etc.

jag häver nog ur mig en del fula ord till min häst, och berättar om slakt ofta. men jag älskar honom över allt, och berättar såklart det med.

jag tror inte han dör av att höra att han är en jävla hästjävel som borde ligga på mackan, typ.
hellre ful i munnen en ful i händerna och hanteringen.

Hur ställer ni er till ryttare som använder sig av fula ord under rittens gång? Är det förkastligt eller okej? ...Hur ser ni på det? Är det oerhört stötande i era ögon?

Nej, inte mer stötande än alla nedsättande fula ord som ständigt slängs efter (oftast) yngre tjejer :crazy:

Fast jag tycker inte att man kan jämföra med att kärleksfullt kalla någon Tjockis eller hota med Scan i ett förtvivlat ögonblick. Att muttra i mungipan - fula ord, hot om smörgåspålägg osv - är inte heller direkt förkastligt, men kanske inte trevligt, iaf inte om det upprepas varje dag, vid varje ridtur. Då börjar iaf jag fundera över vad personen egentligen tycker om sin häst och om inte knyppling vore en bättre sysselsättning...

Däremot tycker jag att det är helt förkastligt att skrika på sin häst oavsett vad man skriker, vilka ord som används, och det är bl.a. av den orsaken som jag uppfattade att någon (flera?) ovan sa gjorde det OK; Hästen förstår inte - inget av VAD du säger påverkar hästen.

Vad vill man uppnå med skrikandet? Avreagera sig? I så fall uttalas nog inte orden lugnt och utan att skapa spänningar i den egna kroppen och då vips! förstår hästen... den känner av "energin" (om man ska använda Millans termer) och förstår att du är arg. Kanske upplever den dig/situationen som lite farlig. Skriker du Skärp dig! och kanske stampar med foten, rycker i grimskaftet eller t.o.m. kanske daskar till hästen kommer den säkert att skärpa sig - men definitivt inte på det sätt som människan tänkte sig... Vilket kan SKAPA en farlig situation. Behöver man avreagera sig är det bästa att ta en joggingrunda, pröva kickboxing mot en påse eller något annat fysiskt ansträngande som kan utföras låångt från hästarna.

Därmed inte sagt att jag klarar att alltid hålla mig lugn, men jag försöker i alla lägen att iaf vara tyst och hålla mig lugn och avspänd... och jag beundrar de människor som verkar gå genom livet utan att någonsin visa hur upprörda även de måste bli ibland :bow:

Haha, jag är rätt grov i munnen, när vi rivit på tävling har dte hänt att publiken hört "fuck off" eller "jävlar" från mig. (men klandrar ju för den den inte hästen utan mer mig/hinderbommen som ej låg kvar)

Så för den sakens skull har jag inte emot svordomar, MEN jag använder det sällan eller aldrig mot hästen. vist det har kanske hänt att ponnyn när han tar fram sin envisa sida fått heta "envisa ponnyjävel" men då med ett skratt och glimten i ögat.
(behöver jag använda rösten (utan skratt) för att få fram en häst så brukar det bara bli "gå fram fjant" eller "skärp dig"

Kan aldrig minnas att jag svurit mot hästen *tänker* kanske ngn gång råkat säga "vafan håll dig på benen" till snubbelhästen, men annars är det nog vanligare att jag svär åt migsjälv.

Dock kan jag skamsligt erkänna att jag råkade kalla mitt älskade halvblodsto (modell: stor, maffig och SLÖ) för ÖK härom månaden..
fick väldigt dåligt samvete och åkte och köpte ett nytt fint blingblingpannband till henne så hon förlät mig...:angel:
Tror det kallas kompensation i försvarsmekanism-psykologisnack :angel:

Jag är nog lite annorlunda i dom lägena tror jag.. Om jag mummlar scan så är det ju inte när jag är arg eller irriterad, utan när han gör något sådant där litet. tex välter en foderhink eller liknande. Scan mummlas ju självfallet ut med kärlek i rösten och inte när jag är arg. Samma sak när jag kallar hunden för skithund, byracka etc, kan jag göra om hon tuggat på något, lekt i sängen osv men med samma tonfall som om jag kallar henne pärlan :love:

Det är en enorm skillnad på hur det "ser ut" samtidigt som orden kommer ! Man har ju sett skräckexempel i ridhus där orden skriks samtidigt som hästen får sej en rejäl omgång rent fysiskt.... Då är det inte ok ! Men om jag säjer " men förhelvete Sockan !! " efter att ha lyckats sitta kvar i en bockserie ute i skogen, så får jag definitivt inte dåligt samvete för det... Sockan är dessutom en haflinger som brorsan kallar för " Tjockan".. tydligen ett passande namn på dessa söta haflinger... och nää, Sockan ser inte ledsen ut när han ser brorsan för det. Jag brukar säja Tjena Korven när jag kommer till stallet. Händer också att jag säjer " men ditt j--la elände " till alla mina djur om de gör ngt tröttsamt.. :)

Kl

Jag håller med de flesta som skrivit i tråden, saker som sägs med glimten i ögat är ok, men inte i kombination med tygelryck eller upprepade spörapp. Själv kan jag inte bli arg på min häst och höja rösten, han hämnas omedelbart då. Jag har börjat morra dovt på honom istället, det fungerar mycket bättre :) Jag har istället "ovanan" att jag börjar skratta om han bockar eller gör något jag inte är beredd på. Vet inte riktigt varför, men han brukar lägga av då ;)

Kl

Jag håller med de flesta som skrivit i tråden, saker som sägs med glimten i ögat är ok, men inte i kombination med tygelryck eller upprepade spörapp. Själv kan jag inte bli arg på min häst och höja rösten, han hämnas omedelbart då. Jag har börjat morra dovt på honom istället, det fungerar mycket bättre :) Jag har istället "ovanan" att jag börjar skratta om han bockar eller gör något jag inte är beredd på. Vet inte riktigt varför, men han brukar lägga av då ;)

det gör jag också :rofl:

kl - jag kanske är gammaldags, men ett språk med könsord och svordomar använder jag aldrig, kanske ett litet "jäklar" ibland. Jag tilltalar varken människor eller djur med sånt språk, och ser heller ingen anledning att göra det.

Har varit på tävlingar där ryttaren kommer ut och fräser "jävla fitthäst" och liknande, och jag kan lova att det är inte med glimten i ögat... Låter mest oproffsigt och barnsligt för mig.

Jag tycker det är fruktansvärt jobbigt att vara i samma hoppgrupp som en som håller på och tjoar och skriker typ du oavsett om det är åt sig själv eller hästen och jag kan tänka mig att det upplevs störande även för instruktören

Kan ta mig själv som exempel till att börja med. Under en hoppträning så drog min häst iväg och tog ett för mig otippat stort bocksprång. Av både förvåning, rädsla och lite av en ren reflex så vrålade jag "KUUUUUUUUUUUUUUK!!!!" Då skrattade de som tittade på träningen så då antar jag att det får ses om att de tyckte att det var okej.

HAHAHAHA!!! :D :bow:
Helt OT, men det fick mig att tänka på en liten incident på pendeltåget häromdagen. Jag och mina syrror skulle fira vår kusins födelsedag och käka middag på restaurangen La Cucaracha (stavning??) och min syrra som skulle smsa namnet till sin pv undrade hur det stavades. "Jag tror det stavas KUKA" säger smarta jag med hög röst utan att tänka mig för :D behöver jag säga att halva pendeltågets resenärer vred på huvudena och stirrade på mig? :D

Tillbaka till ämnet: jag, som i vanliga fall är en rätt otålig person, har en ängels tålamod med mina hästar. Däremot kan jag säga HEMSKA saker till dem när tålamodet tryter (utan att jag då på något sätt verkställer mina hot eller visar min frustration, jag säger till och med de elaka sakerna på ett vänligt sätt). Men skulle någon utomstående höra ibland skulle de nog bli chockade.... :o "Jävla hästjävel, om jag hade ett gevär skulle jag skjuta dig!" Har jag t.ex. sagt till min kära lilla kallblodshäst som jag älskar över allt annat på jorden :crazy: gah får fan dåligt samvete nu. Det här var dock länge sen :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka