Fula hovar

Coop

Trådstartare
Kastar ut en fråga i natten....

Sommarens fång börjar nu att visa sina spår i hovarna. Lite knöliga och skrovliga är de. Hovslagaren nämnde något om hovolja, att det kanske kunde hjälpa lite.

Så min fråga är förstås, vilken man ska köpa? Nån som inte är bra eller spelar det inte så stor roll?

Finns det något man tex kan tillsätta i maten för att stärka och främja hovväxten?

Är helt grön inom just detta, så alla tips och trix mottagens tacksamt! :bow:

Sv: Fula hovar

Ang fång är hovslagaren på Strömsholm bäst i Sverige (kommer inte ihåg hans namn nu) men han hjälpte mig med 2 islandshästar som fick fång 2006 med upprepade anfall under 6 månaders tid. Täby ATG tyckde de skulle avlivas. Numera är de helt återställda och ridits normalt i 2 år! Ring honom! Han forskar i ämnet och hjälper ca 300 hästar om året, han har stor erfarenhet och kan ge konkreta råd.

Att massera in olja(vanlig matolja är billigast) i kronranden kan främja den nya hovtillväxten, men den utväxta hoven kan du inte göra så mycket åt, det är som om du får en spricka mitt på nageln, den måste växa ut. Extra B och E vitaminer är bra för starka hovar, men för en fånghäst är en duktig hovslagare och regelbundna verkningar/kontroller det ända som fungerar riktigt bra. Naturligtvis även en korrekt foderstat.

Lycka till!

Sv: Fula hovar

Tack för ett snabbt svar!

Hon får idag foderjäst och blåminer. Foderstat är uträknad och har en bra hovslagare.

Ska jag kanske ge extra E-vitamin? Ger den stora hästen E-vitamin med selen (flytande) kanske kan ge detta till henne också?

Flera med andra svar?

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Tjatter Äntligen är det dags igen! I stora skaror beger sig människor till Gärdet för att ta del av en tradition som väckts till liv...
68 69 70
Svar
1 395
· Visningar
59 083
Senast: cirkus
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 909
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 225
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar