Sv: Fula hovar- bilder.
Hovstärkaren som Tigertofflan pratar om kan man köpa på Hööks har jag för mig!?! Eller i en vanlig ridsportbutik.. eller kanske på Granngården/Lantmännen..
Jag har en valack som har dåliga hovar, men de har blivit mkt bättre nu.. han kommer alltid ha dålig hovkvalité dock. Har provat det mesta på honom.. Hoofmaker, Biotin, Kiselgur etc.. Nu får han Enzion som funkar kanonbra på honom. Skor honom ibland med Flapskor, de hjälper hoven att "andas" - svårt att förklara.. Flapskon är egentligen en tåsko med sula vilket innebär stora fördelar för hovmekanismen.
Hoven rör sig ju i de bakre delarna och om man har 4 sömmar per sida så kan det innebära att sömmen hämmar hoven till att röra sig/växa.. Flapskon har inga sömmar där bak - har tyvärr inga bilder på Flapskon.. ska leta lite dock..
Det finns många orsaker till hornsprickor, låna boken Hovvård och hovbeslag av Lars Erik Magnusson och läs så får du veta ALLT om hornsprickor. Det står såklart andra bra saker om hovar, hovvård i den.. :smirk:
De orsaker som Lars Erik nämner i sin bok är följande: Belastningsförhållandena (överbelastning kan bero på felverkning/feltillpassade skor), Uttorkning av hornet, Hovformerna och hornkvalitén, Fixering med söm och sko & Sår och skador i kronranden. Med andra ord så kan vad som helst vara orsaken till hornsprickor i stort sett..
Kan tyvärr inte dra igenom allt här - det blir ett långt inlägg i så fall..
Vad skriver han då om behandling!?! Jo, kortfattat:
- Håll hornet fuktigt (man ska INTE använda hovsalvor)
- Överbelastat område ska avlastas, trycket ska fördelas på så stora delar av hoven som möjligt
- Fina söm ska användas, spara glasyrlagret och använd stötbrytande beslag (plastsulor, PG-beslag, hovkuddar mm). En ringsko är ofta en bra lösning..
- Fixera sprickan genom nitning el på annat sätt och fyll i sprickan med vax eller plast
- Avgränsa sprickan
- Avlasta partiet framför och bakom sprickan i bärranden genom att avlägsna några mm horn.
- Om det finns misstanke om infektion ska sprickorna skäras upp.
- Hornproduktionen ökas genom ökad blodcirkulation i kronvulsten genom blistring av kronranden.
SÅ vad har du då gjort rätt!?! :smirk: Tja - allt som du har gjort.. Och din häst har antagligen dessa problem pga dålig hovkvalité och att förra hovslagaren inte var tillräckligt kompetent. Så fortsätt som du gör - en bra hovslagare med mkt erfarenhet är bäst. Fortsätt ge henne Biotin för hovkvalitén. Jag hade dock provat att ge henne Enzion.. med tanke på att min valack har fått bättre hovar.. Såg skillnad efter en skoning har jag för mig!
Lycka till!
- blev visst ett långt inlägg.. :smirk: