Fuktiga rundbalar av halm

Stallwest

Trådstartare
Vad anser ni om rundbalar av halm som står ute på fältet, färdigpressade, i regn och rusk? Kan man verkligen använda dessa till hästar?

Sv: Fuktiga rundbalar av halm

Nä, jag vill inte heller använda dem. Men enligt bonden är det inga problem.
Men hästar är ju känsliga djur och då måste man vara noga med allt.
Även om de inte är mögliga nu så kan de ju bli.

Ändå intressant att höra andras åsikter.

vet en som hade sina balar ute ett tag när det regnade, var ingen fara med dom, va bara yttersta lagret som va blött, resten var torrt.

Om de har torkats ordentligt innan pressning, är det inga problem. Storbalar med halm bör stå ute ett par veckor efter pressning, och rullas på med jämna mellanrum.
Men det är klart, vecka ut och vecka in i hällregn är ju inte bra....

Vad anser ni om rundbalar av halm som står ute på fältet, färdigpressade, i regn och rusk? Kan man verkligen använda dessa till hästar?

Beror väl på hur de ser ut inuti. Ofta är det bara de yttre lagren som är fula om man skalar av lite. De brukar hålla pall ganska bra.

Men det är klart att de kan ju inte stå ute för länge om det är skitväder!

Det beror ju på. Står de ute veckovis är det ju inte bra eftersom de blir blöta rätt igenom. Men är det mest på ytan torkar det upp ganska fort när det kommer under tak/bort från regnet. Det är inte lika känsligt som hö.

Men bildas det inga mögelsporer på denna tiden? Eller menar du att halmen torkar upp igen så att den går att använda?

Om de har torkats ordentligt innan pressning, är det inga problem. Storbalar med halm bör stå ute ett par veckor efter pressning, och rullas på med jämna mellanrum.
Men det är klart, vecka ut och vecka in i hällregn är ju inte bra....

Varför bör de stå ute efter pressning?

Jo men inte om balen är ytligt blöt under endast några dagar, och sen får chans att torka upp igen.

Har ingen erfarenhet med storbalar, men dock med små där bonden sagt att "de lilla regnet gör inget, ställer man bara upp balarna så rinner bara vattnet av utanpå". Alla sådana balar har vi sen fått slänga, så skulle inte chansa om jag inte var tvungen.

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 285
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
594
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
965
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka