Fuktiga hovar

Zevzan

Trådstartare
Hej. min häst går på lösdrift och är snö ute nu så jämt blött.
Han börjar få en vit kant längst upp på hovarna även på baksidan av hovarna
Det är väldigt äckligt men vad kan jag göra åt det? är det farligt? kommer han få typ hovröta av något slag.

Kratsar alltid noga ur men somsagt är det ju snö och han går bara ute

Det är väldigt äckligt men vad kan jag göra åt det? är det farligt? kommer han få typ hovröta av något slag.

Ser han ut att ha problem? Ont?

Jag är bara nojig ( min första egna häst) å är rädd de ska bli någonting xD
men är somsagt bara en random längst upp mot pälsen.
Var tydligen inget va rädd för så får hoppas det då:D

Våra har så vintertid. Vi har inte sett någon korrelation mellan vit (fuktig) kronrand och problem.
Pilla inte på den, låt den vara. Eftersom den är fuktig är den lättare att förstöra, så låt den bara vara. Nojar du dig kan du kanske ta in hästen någon gång då och då och låta den torka ordentligt? Vi har dock sett fenomenet på upp till 12 hästar under ungefär 10 års tid, och aldrig märkt något problem.

Har varit med om att en hel veterinärklinik inte vetat vad det var, så det verkar inte förekomma på uppstallade hästar? Nu har ju lösdrift blivit mer populärt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
784
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 254
Senast: Acto
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar