zanzan

Trådstartare
Någon som har någon som helst erfarenhet av häst som reagerar på fuktigt väder? Min häst har väldigt känslig hud/päls och får ofta vid fuktigt väder stora vätskande sår. Ser ut som brännsår och kommer gärna i ansiktet, på bogen/bringan och i ljumskar. Det enda jag kan göra är att försöka hålla henne sval och smörja med aloe vera.

Om någon har några som helst tips eller erfarenheter tas de gärna emot. Iallafall ett pra gånger har det slutat med veterinär och kortison + smärtlindring. Tycker så otroligt synd om henne och känner mig helt maktlös...:(

Sv: Fuktexem?

Antar att det är någon form av skållor du menar.
Vad har hästen för päls? Ofta kan problemet ligga i pälsen.
Det kan även hjälpa att se över foderstaten. Min fick skållor när han hade lite obalans i tarmarna. Får den i sig de vitaminer och mineraler som behövs? Hur mår hästen för övrigt? Något du reagerat över som kan utlösa den bakteriella infektionen?

Har hästen fått antibiotika? Om det är en bakteriell infektion, vilket vad jag förstått är ganska vanligt vid denna typen av sår, så kan det behövas antibiotika. Nu har jag ingen erfarenhet av så allvarliga fall själv, det som min häst hade blev aldrig varigt, utan han tappade bara hår fläckvis och det räckte att tvätta och hålla det rent.

Jag uttryckte mig nog lite luddigt när jag skrev vätskande sår. Det är inte var i såren utan som fukt som kommer ur såren. Såren är inte gamla och väldigt snabbläkta *pepparpeppar*. Uppkommer jättefort och torkar sen ihop över någon dag som tur är. Är väldigt ytliga. Där av har hon aldrig behövt nån antibiotika, *pepparpeppar* - igen. I hennes fall är det viktigast med något som dämpar inflammationsprocessen de gånger det blir mer än nått enstaka sår.

Har prövat mig fram vad gäller foder och hon mår egentligen väldigt bra nu, just detta att hon regaerar på fuktigt väder tror jag tyvärr aldrig vi blir av med. Har dessutom alltid lite mer eller mindre problem med huden.

Veterinär har såklart varit inkopplad flera gånger och jag brukar passa på att höra med nya veterinärer jag träffar om de har nån erfarenhet. Tyvärr verkar de flesta veterinärer som jag stött på ganska ointresserade av just hud...:(

Tur att det inte är fuktigt väder alltför ofta... Men just idag ser man ju fukten i luften!

Jag förstod det inte som att de var variga, utan just vätskande. Det kommer konstiga saker ur min mun ibland :p
Skönt att de läker fort, men såklart måste det vara jättejobbigt.

Blir det på samma sätt oavsett om hon är klippt eller inte? Har täcke eller inte?
Du har ju säkert provat dig fram med massa metoder redan.

Något som jag kom att tänka på, men som jag absolut inte råder dig att göra utan att rådfråga vet. eftersom det bara var en tanke och jag har ingen aning om hur det funkar. Men iaf, brainstorming kan ju vara bra ibland. Det skulle inte kunna funka med någon slags fuktspärrande kräm? Jag vet att på jobbet (inom vården) har vi någon slags salva som är extremt vattenresistent. Om hon är extra utsatt på särskilda områden, typ i knäveck och i ansiktet så kanske man kan smörja in med något där i förebyggande syfte?
Som sagt bara en tanke som jag inte har en aning om det är bra eller jättedåligt, men kanske något du kan fråga om.

Är nog inte per definition fukteksem, men det spelar ju inte så stor roll. Jag skulle testa att schamponera hästen i klorhexidinschampo var tredje dag under riskperioderna. Det borde kunna hjälpa. Annars badda varje uppkommet sår med klorhexidin (finns på apotek) och lufta mkt. Ingen salva eller nåt sånt skit. Sedan lär det finnas en bakomliggande orsak till hästens återkommande besvär - allergi? Cushing? Vad säger veterinären?

Liknande trådar

Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 258
Senast: _Taggis_
·
J
Hästvård Blev väääldigt långt men hoppas på att nån kanske kan läsa de och se om dom kan hjälpa :) Mitt sto fick lite små sår 10/10 förra...
2
Svar
21
· Visningar
5 835
Senast: Ponylove
·
S
Övr. Hund Jag äger en boxerhanne på 4 år som har haft problem med bl.a huden ända sedan han var liten valp. För att göra en lång historia kort så...
Svar
13
· Visningar
8 173
Senast: somi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka