fukteksem!!

J

jiddha

Vår rottweiler tik har fått eksem. Har förstått att det är vanligt på just den rasen. Ngn som vet hur och varför det uppkommer? Vår egen veterinär har semester så vi var hos en annan vet igår, tyckte inte jag fick ngt egentligt svar. Han mumlade bara ngt om värme och fukt. Har ni ngr bra tips på hur/om man kan förebygga det så tar jag tacksamt emot dom :)

Sv: fukteksem!!

jag har gett min schäfer probiotika och han blev av med sina eksem tämligen omgående, han hade sitt i nacken.....

Vad är Probiotika? Och var kan man köpa det?
Kan vara värt att prova eftersom jag förstod att eksemen gärna kommer tillbaka när dom väl haft det en ggr. Hon har det på halsen precis under örat. Tack för svar :)

En av mina tidigare Schäfrar fick ofta det mellan trampdynorna på våren.
Jag klippte bort lite hår och sprayade Blue Spray på området och det försvann inom nån dag.OBS: Spraya ute så du inte får blåa fläckar i hela huset!!!

Fungerade kanon på min hund, har även provat det på andra "sur" sår och det läker ut inom nån dag!

Be vet om Kefavet 250 mg + cortissonsalva... Vi fick det till en av våra hundar i fjol för just fuktexem. Han fick äta totalt 5 tabletter/ dag i 20 dagar ? smörjning med salvan 2 ggr/dag. Sedan dess har han inte haft några problem alls.. Förklaringen jag fick av vet var att det sker en enorm bakterieökning i huden, som till slut börjar "koka" :eek: PS Rakade även området runt fuktexemet, så att det var kalt och därmed luftigt..

Det handlar om just värme i kombination vid fukt. Rottweilern har ju ganska kraftig päls kring nacke och kinder. Speciellt hanhundar brukar ha något av en lejonman light. Där kan det vid fuktigt och varmt väder bli så instängt att huden inte ventileras tillräckligt och så sker en onormal bakterietillväxt. Det händer också att hundar som har lätt för att få fukteksem utvecklar det vid torrt väder eller då denne får fästingbett, småsår eller övriga småhål i huden. Samma gäller för hundar som badar ofta och inte torkas tillräckligt torra. Att vara torr på ytan räcker inte. Underullen skapar snabbt ett tätt och fuktigt lager kring hunden och så gör kroppsvärmen sitt.

Eksemet botas lättast genom att området rakas och sen kör man med uttorkande medel och eventuellt antibiotika. Området som behöver rakas är dessutom ofta större än man tror. Bort med all päls vid själva såret och sedan över alla röda utslag och sedan minst någon centimeter till.

Hej.
När jag hade njuffe,så fick jag rådet att klippa honom(vilket jag gjorde) men också ett pulver jag skulle strö bland annat i öronen då han hade eksem däri. Men något annat hjälpmedel fick jag inte...Det går snabbt framåt tydligen med hjäpmedel.

raderat......

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 815
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 171
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka