Fryst sperma från gamla hingstar..?

Gabby_Ossi

Trådstartare
Är det någon som vet om det kan finnas kvar enstaka strån fryst från vissa gamla hingstar även om de inte har löst licens? Vem ska man ta kontakt med i så fall, om hingsten är död? Senaste ägaren?

När började man egentligen med fryst? Hingsten jag tänker på har betäckt naturligt men också använts på fryst och har enligt blup även fått föl födda som är tillverkade vi FAI. Hingsten betäckte naturligt fram till 1993 och har använts på fryst till 1995. Hur stor är chansen att man sparar frysta strån som är så gamla?

Sv: Fryst sperma från gamla hingstar..?

kontakta senaste ägaren och fråga, vetja!
hur stor chansen är att det finn kvar? pja, det vet man inte - det lär väl kosta en slant att förvara stråna någonstans, så det är nog en avvägning som varje ägare gör.

KL

Tittade lite i frysburkarna på Flyinge för några år sedan.
Där fanns det en väldans massa gamla hingstar sparade.

AM

Jag har sett detsamma, inte i verkligheten utan från ett bildreportage där ett gäng strån var fotograferade och hingstnamnen syntes.
Många var sådana som aldrig "officiellt" funnits på FAI vad jag vet.

Då finns det kanske lite hopp :)

*kl*

Kan man köpa och själv lägga på lager någonstans? Hur mkt ungefär kostar det att förvara? Inte aktuellt att använda det än på ganska många år kanske, har inget sto att ta det till :angel: Mitt sto har honom som morfar. (Handlar om fullblodshingsten Zinsky xx)

Känns som väldigt lite chans att det finns eftersom xx-hingstar bara fått betäcka naturligt. Eller så är det större chans att det finns sparat just därför...?

Tänkte ju aldrig att det skulle finnas, men när jag såg att han har använts på fryst tänkte jag att det kanske finns något kvar! :idea:

*kap*

Är sugen på att köpa dos av bla Robin Z :love: och Cortez att spara, går det att göra så?

På Cortez går det att göra iaf, där köper du 3 doser och sen får du göra vad du vill med dom.
Tror dock inte det är så med Robin Z..

Fullblod får betäcka på AI, TAI och FAI samt naturligt, ska avkomman reggas som xx måste det däremot vara naturligt. :idea:

Okej! Detta måste kollas upp, det är två hingstar jag verkligen skulle vilja ha på framtida avelston, speciellt Robin Z! Planerar även att köpa ett Robin sto :)

Fullblod får betäcka på AI, TAI och FAI samt naturligt, ska avkomman reggas som xx måste det däremot vara naturligt. :idea:

Det där visste vi också.
Men finns det någon som är insatt som kan förklara VARFÖR det är så?? :confused:
Alltså enbart naturlig betäckning på XX

Och vem kontrollerar att regeln följs?
Det finns ju nåt väldigt stort stuteri i galoppaveln i England, och en av vettarna på Flyinge berättade under seminkursen att h*n hade varit där på besök.
Det fanns bockar uppställda. Frågan är varför...
Fast regeln kanske enbart gäller Sverige nu?

AM

Det är så för att moderföreningen i det konservativa England har bestämt att det ska fortsätta att vara så.
Det är en hel industri att flyga avelshingstar runt jorden för att anpassa sig till olika världsdelars betäckningssäsonger...

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 269
Senast: Habina
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 318
Avel Jag har ett sto som betäcktes två gånger förra sommaren (naturlig betäckning). Hon tog sig ej på första försöket men på andra försöket...
Svar
5
· Visningar
1 523
Senast: gylle
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka