Fryso Legacy (dressyrsadel)!

Q

Qwyxz

Har någon här en Fryso Legacy (dressyrsadel)?
Skulle ni kunna ta några bilder och visa hur den ser ut mer "vardagligt". På internetsidor hittar man ju bara bilder på näst intill perfekt välputsade sadlar...Det skulle vara kul att se hur den ser ut "egentligen".

Är sadeln skön att rida i? Ligger den bra på hästen?

Skulle en Fryso Legacy passa en nordsvensk eller en fjordhäst?

Sv: Fryso Legacy (dressyrsadel)!

Fryso passar nog inte en fjording eller en nordsvensk, då dessa sadlar är väldigt långa i anläggningsytan och finns inte i jättebreda bomvidder.
Användaren jjeg har haft en Fryso, hon har massor med bilder på sin.

Men om man har en nordis med låång rygg då?

Red nämligen en frieser här om dagen och han hade just en Fryso sadel, hästen är bred över manken, vilket min oxå är, dock har friesern mycket kortare rygg än min nordis men jag tyckte sadeln låg himla bra på friesern, inte ofta man stöter på sadlar som ligger så bra som den gjorde enligt mej.

Här är en bild på dom båda:
Fabianslppsutmedvalackerna028.jpg
[/IMG]

men det är väl bara att prova att lägga sadeln på nordisen så ser du ju..;)

Jo jag vet, visst är det smart.
Pratade med sadelägaren idag som erbjöd mej att få testa hennes sadel på min häst, så det ska göras imorrn.

Provade en Fryso i sommras, för stor för Friesern men lagom åt min jättebreda nordis! Bra med stor annläggningsyta. Här e lite bilder.. Dock bara provbilder!:o Men det kändes som en bra kvalitets sadel, välgjord!

obepnh050.jpg

obepnh048.jpg

obepnh044.jpg

Ja, jag vet att bilderna blev konstiga! Men den dippar ner på manken när man lägger handen på den! Hursom helst så har jag ändrat hela min syn på sadlar och placering sen jag började med Parelli...:D

Den sadeln så verkligen skön ut. Äntligen en dressyrsadel som de såg ut förr. (Inte jättestora stöd.)
Vilken typ av rygg passar den. Väldigt rak?

Ja, jag vet att bilderna blev konstiga! Men den dippar ner på manken när man lägger handen på den! Hursom helst så har jag ändrat hela min syn på sadlar och placering sen jag började med Parelli...:D

Nyfiken fråga, men på vilket sätt sadlar du annorlunda nu? Sadeln placering är inte så mycket att orda om tycker jag. Vilket sätt man än tränar sin häst på så är sadelläget där det är. Det kan man ju inte flytta på.
Jag är seriöst intresserad av skillnaden, för jag förstår inte.

Ja, hur ska jag säga.. Jag har blivit en Parelli fantast! Jag sadlar med theraflex pad med luftfylldskum och shims för att lyfta sadeln så bogbladet kan röra sig fritt utan att ta i sadeln! Dessutom en jättevid sadel som passar med paden och med en balancepoint i stället för at sitta på sittknölar eller värre.. Dessutom läggs sadeln längra bak än vid vanlig sadling..www.parelli.com och kolla omkring! Mitt hästliv e mkt bättre än förr, nu törs jag drömma igen!:love:
Ett kort svar...

Har inte kollat länken än, men det ska jag.
Men en sadel ska inte ta i bogbladen om den ligger rätt. Hästens sadelläge är där det är. Det kan varken parelli eller någon annan ändra på. Ingen kan flytta sadelläget längre bak hur gärna man än vill.
Hur långt bakom bogbladet lägger du sadeln?
Balancepoint vet jag inte vad det är, men det kanke klarnar när jag kollat länken. Vad menar du med att sitta på sittknölar? Menar du att du känner sittbenen? För det vill du väl göra?
Får nog kolla in länken nu.

Hmmm. Nu har jag kollat länken, men jag hittade ingenting om sadling. Såg en bild av pad till engelsk sadel, men den låg över bogbladen och bilden där ryttaren sitter i sadeln var så avskuren att det inte gick att se hur sadeln låg.
Vart ska jag gå in och läsa om sadling? Det fanns rätt mycket att gå in på men vart skriver han om just sadling?

Här kommer bilderna från när Fabian fick prova sadeln.
Jag kände mej lite osäker på om den var lite trång eller inte:
Fabianprovarsadel009.jpg
[/IMG]

Låg den i balans?
Fabianprovarsadel021.jpg
[/IMG]

Den låga an längs hela ryggen med ett jämnt tryck, ev att trycket inte låg så jätte mycket allra längst bak på bossorna:
Fabianprovarsadel019.jpg
[/IMG]

Fastsatt med gjorden, bara här ser man ju att den kommer glida fram i vilket fall, det var knappt så jag fick igen gjorden där heller, men så fet är han väl inte?:
Fabianprovarsadel023.jpg
[/IMG]

Här framme låg den efter ett litet pass i ridhuset:
Fabianprovarsadel051.jpg
[/IMG]

Nej det blev ingen sån sadel heller, det blir nog aldrig någon sadel, han har nog ingen kropp för sånt helt enklet och jag dör inte av att rida utan heller.

Gå in på shopen! Som att du ska köpa sadel tror jag, kolla där!:D

Hmmm. Nu har jag kollat länken, men jag hittade ingenting om sadling. Såg en bild av pad till engelsk sadel, men den låg över bogbladen och bilden där ryttaren sitter i sadeln var så avskuren att det inte gick att se hur sadeln låg.
Vart ska jag gå in och läsa om sadling? Det fanns rätt mycket att gå in på men vart skriver han om just sadling?

Kanske inte direkt ett "citat" inlägg, men vill bara göra ett ilägg ang dessa perelli sadlar.
De är som sagt lite anorlunda och är lita anorlunda skapade i sitsen, just för att man ska hitta balancepoint. , som enligt perelli är mer "på rumpan". Av denna sadel "placeras man mer sittandes på rumpan istället för "rakt upp och ner", dock hamnar man inte i "stolsits"
Sadlarna ligger som vanligt (lagom långt bak så att de inte stör bogens rörelse, vilket kanske är något längre bak än vad många sadlar)

Min tränare rider i en sådanhär sadel och jag har själv lånat den några gånger till mina hästar. Upplevde att de hästar rörde sig mer och var friare i frampartiet.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2