Frysna tassar - Vinterskor hund

L

louiseekroth

Hej!

Idag när jag skulle ut med hundarna så var de ca -10 och jag hann inte ens gå 200meter innan dem börja få kärlkramp av kylan i tassarna. Tycker så synd om dem att jag inte vågar mig på någon längre promenad nu när de är så kallt då dem hoppar förtvivlat på 3 ben.

Jag har två pinscherhanar på 18 resp 22kg. Någon som har erfarenhet av snö/vinterskor till hund? Någon modell som sitter bra.
*länk borttagen av moderator, det är inte tillåtet att länka till webbshoppar! *Någon som provat dessa? Sitter dem kvar uppe eller tappar dem skorna?

Vill ju inte hundarna ska behöva bli understimulerade nu bara för de blir en vargavinter i år igen.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frysna tassar - Vinterskor hund

Har samma problem med min dvärgpinscher.
Han ställde sig och skrek rätt ut för att de var så kallt om tassarna!!
Men jag har köpt ett par skor på arkadens zoo i göteborg.
De jag köpte är jätte bra och sitter jätte bra:love:! De heter Camon - Dogboots.
Men jag tyckte att de var svårt att hitta skor som sitter bra och som sitter kvar. Veterinären som jag var hos igår var imponerad över våra sportsockar :) för att de satt så bra!

Nu kan vi återigen vara aktiva trots kylan :)

MissJackpot

Senast ändrad:

På hemsidan du länkade till, är priset per sko, per par eller för alla fyra?

Har samma problem med min dvärgpinscher.
Han ställde sig och skrek rätt ut för att de var så kallt om tassarna!!
Men jag har köpt ett par skor på arkadens zoo i göteborg.
De jag köpte är jätte bra och sitter jätte bra:love:! De heter Camon - Dogboots.
Men jag tyckte att de var svårt att hitta skor som sitter bra och som sitter kvar. Veterinären som jag var hos igår var imponerad över våra sportsockar :) för att de satt så bra!

Nu kan vi återigen vara aktiva trots kylan :)

MissJackpot

åh vad bra, de jag hittat är bara såna som är till för om hunden är skadad på våra zoobutiker. Riktiga skor finns bara för riktigt små hundar. Och köpte ett sånt par förut då ena hunden skadade tassen, men tyckte dem hasade ner hela tiden, plus att dem inte håller borta vätan ordentligt. Vet inte om de behövs fodrade skor nu till vintern?

Har du bild på dina?

Dessa sitter enligt dem i butiken lagom långt upp på benet. De sitter super bra. Jackpot bockar och sprätter med benen, men de rör sig inte ur fläcken.
Vet inte om dessa finns i större storlekar dock...

de är nog smidigare än de ser ut på bilden...därför vi kallar dem sportsockar :D

En sån hade mamma till sin hund (powder puff) när hon var skadad i en tass. Satt superbra!

Dessa sitter enligt dem i butiken lagom långt upp på benet. De sitter super bra. Jackpot bockar och sprätter med benen, men de rör sig inte ur fläcken.
Vet inte om dessa finns i större storlekar dock...

de är nog smidigare än de ser ut på bilden...därför vi kallar dem sportsockar :D

de låter ju jätte bra :) Men man hade ju velat prova direkt på tassen. Hittade inga i västerås sist jag kollade. Inte i större storlekar iaf, de som är problemet. Får ta mig en vända igen imorgon på stan och se om de kommit in något nu för vintern, annars får jag nog prova beställa, men skulle vara tråkigt om dem inte passar då.

Vad bra att ni tog upp det här.
Min dvärgpinscher fryser också om tassarna, han är förvånadsvärt tapper - men jag förstår ju att det måste vara obehagligt. Dessutom lär det knappast bli varmare de nämaste månaderna...

Sherpa dog boots var jättesnygga! :D
På doggie fanns de i tre färger, och jag blev väldigt sugen på att köpa ett set.

Ni som har skor - vad har hundarna tyckt om dem? Jag kan tänka mig att skorna skulle vara nummer ett på Billys önskestrimlarlista...

Vad bra att ni tog upp det här.
Min dvärgpinscher fryser också om tassarna, han är förvånadsvärt tapper - men jag förstår ju att det måste vara obehagligt. Dessutom lär det knappast bli varmare de nämaste månaderna...

Sherpa dog boots var jättesnygga! :D
På doggie fanns de i tre färger, och jag blev väldigt sugen på att köpa ett set.

Ni som har skor - vad har hundarna tyckt om dem? Jag kan tänka mig att skorna skulle vara nummer ett på Billys önskestrimlarlista...

Verkar som om pinscher fryser mycket om tassarna då vi är 3 pinscherägare i denna forumsdiskussion :D

Ja, ni som har skor på era hundar får gärna berätta hur dem trivs i dem och om de finns några nakdelar kanske? skaver dem exempelvis?

ja du :grin: Jackpot var inte så förtjust i dem till att börja med. Men nu tycker han om dem! De sitter jätte bra och de halkar inte omkring i dem.
De tog ett tag innan han godkände dem dock... :)

Jag har prövat andra skor på min dvärgpinscher. Men de här är helt klart bäst på honom hittills. Konstiga storlekar dock. Jackpot fick ha jätte stora....stl 4 :o

Min förra Dvärgpinscher fixade inte heller att vara ute länge när det var riktigt kallt. Vi använde oss då av fleecesockor, fungerade superbra! Såg ut som en liten påse av fleece med kardborreband längst upp.

Muttlukks ska även det fungera bra, men det är ingenting jag har testat själv. :)

Har samma problem med min dvärgpinscher...:grin:

Skulle behöva något med riktigt bra fäste, eftersom vi skulle behöva använda dom även när vi kör dragweight.

Jag hade också behövt tips och råd om frusna tassar. Min gamla schäfertik har börjat få väldiga problem med köldkramp, men eftersom detta sannolikt är hennes sista vinter och vi bor i södra skåne och inte ens ska ha någon snö så tycker jag att det känns onödigt att köpa hundskornas rolls royce. De måste dock vara tillräckligt bra så att de stänger ute det underkylda vatten som finns på de överdrivet saltade vägarna. Jag vet att Hööks hade billiga hundskor i större storlekar för ett par år sedan, någon som har provat?

Nu har jag varit runt i varenda butik i hela västerås som har hundsaker tror jag och inte hittat någon bra modell på hundsko. Så kommer väl bli till att beställa från nätet. Funderar på ett par sånna muttluks. Dem såg väldigt bekväma ut. Sett lite videos från youtube på hundar som använt sånna och dem verkar sitta kvar bra. Tejpade bajspåsar runt tassarna på dem idag när de var -20 här hemma och de gick bättre än inga skor alls, men tyvärr gick dem ju sönder efter ett tag. Men dem satt uppe iaf. Så de går nog att hitta ett par som kan funka.

Hoppas det är ok om jag lånar din tråd lite bara, min fråga kanske ger dig svar också :)

Jag och voffsan tränar ca 3-4 dagar i veckan i skogen. Vi måste in i skogen, bort från stigar och liknande för att jag ska kunna släppa henne. Idag har vi efter några veckors vila börjat igen och hennes tassar var efter en stund nästan lika stora som tennisbollar pga snön. Hon haltade hela vägen tillbaka som om höftleden var ur led och kastade sig i farten ner och tuggade på snöbollarna i hennes tassar. I övrigt verkade hon oberörd, fortfarande glad men valde att gå i snön framför den plogade vägen (mjukare antar jag).

Om man är mitt ute i skogen i helt orörd snö som på dom flesta ställen går upp till magen på hunden, finns det då några skor som sitter kvar? Hon springer som en idiot innan vi ens börjar träna och hamnar ibland med tassarna i mossemarker där jag är ganska så säker på att så gott som alla skor flyger av. Men skor känns som vårat enda alternativ. Denna vovven behöver både spårträning och uppletande minst varje vecka för att inte få tillbaka sina stressproblem, och springa lös minst 4 dagar i veckan. Så enbart inomhusaktiviteter funkar inte :( Och spårträningen är svår nog redan nu i all snö. Hon fullkomligt ÄLSKAR snö och blir som en valp när vi viker av den plogade vägen och går in i den snöfyllda skogen :love:

Förresten, inte kärlkramp hoppas jag :eek: Eller heter det så? Kärlkramp är benämning på ett akut sjukdomstillstånd som påminner om hjärtinfarkt :eek:

*kl*
Har nakenhund (helt naken, AHT) som lätt får skavsår (och fryser massor på vintern) och muttluks är helt oslagbara!
Sittar bra på och det är inte ofta dom lyckats tappa dom.
Lite dyrare än andra men helt klart värt varenda öre.

Vad kostar Muttluks? Min dator var inget fan av deras hemsida direkt :(

Vad kostar Muttluks? Min dator var inget fan av deras hemsida direkt :(

445 kr för 4 st "all weather"skor:love: Funderar helt seriöst på att testa sådana ändå, det var inte dyrt för väl omtalade skor!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka