Frysmärkning?

S

snor88

Har en fundering, hur döljer folket hästens frysmärkning?
har hört att man kan använda skokräm !?

Eller hur gör ni igenteligen, förrutom att lägga över manen då...

jag är BARA extremt nyfiken!! Inget annat, så skippa "man ska väl vara stålt att det är en travare osv" för det syns oftast i vilket fall som hellst på hästen, och spec galoppen.:angel:

Så...ngn som har nått svar?:D

Sv: Frysmärkning?

Jag har inte provat själv, men det borde väl gå att spraya med nån färg? iallafall på en svart häst.

Jag skulle aldrig ens komma på tanken att använda hårfärgningsmedel som är avsedda för människor, eller något annat som t ex skokräm. Jag har en travare som är frysmärkt, och jag kommer aldrig att dölja hennes märkning.
För övrigt är jag helt på det klara med att man ändå aldrig kan dölja att det är en travare, hur mycket man än försöker maskera frysmärkningen.

Immer

Jag håller med Immer.. Varför ska man dölja frysmärkningen?? Jag har själv en ridtravare men skulle aldrig komma på tanken att dölja hans frysmärkning. Min ridtravare skulle nog lätt förväxlas med ett halvblod då han inte ser ut som en travhäst eller rör sig som en....så för min del är det snarare tvärtom!! Alla som ser honom frågar om han verkligen är en travhäst pga hans frysmärkning;)

Mvh anaby som tillhör skaran som är nöjd att äga en ridtravare:)

Men TS sa ju klart och tydligt att det inte var såna svar hon ville ha.

Jag skulle aldrig ens komma på tanken att använda hårfärgningsmedel som är avsedda för människor, eller något annat som t ex skokräm. Jag har en travare som är frysmärkt, och jag kommer aldrig att dölja hennes märkning.
För övrigt är jag helt på det klara med att man ändå aldrig kan dölja att det är en travare, hur mycket man än försöker maskera frysmärkningen.

Immer

Skulle det vara skadligt för hästen att använda hårtoning (utan ammoniak) i pälsen?

Och TS var ju bara nyfiken på om det skulle gå :idea:

Men TS sa ju klart och tydligt att det inte var såna svar hon ville ha.

jag har aldrig hört talas om att någon vill dölja just frysmärkningen på sina travare.

däremot vet jag de som har färgat den vita pälsen efter andra ärr.. de använde toning..

Varför skulle man vilja dölja frysmärkningen? bara nyfiken. :)

Inte så svår gissning. ;) Folk som vill dölja att dem har en travare.

Jag är stolt över mina hästar med "registreringsskylt", skulle aldrig komma på tanken... Vad är nästa steg, färga bort bläsen, eller bleka dit en?
Låt inte hundstackarnas situation spilla över på hästarna, med färgningar, permanent och grejer....

Är det så besvärligt så låt manen hänga ned, då...

Har ett oregistrerat varmblod... (eller i alla fall en häst med mycket varmblodsinslag) således inte frysmärkt. Har dessutom en kallblodstravare och har inte funderat på hur jag skall gå till väga för att dölja frysmärkningen.... Kommer inte heller att fundera över det.

Har faktiskt bara hört talas om det vid ett tillfälle... Kan inte avgöra om det är en skröna eller inte.

Det skulle vara en som tävlade i dressyr.... fick medioker domarbedömning för det mesta tills hon en dag dolde frysmärkningen.... Då blev det höga bedömningar...

Men som sagt... ingen värdering i sanningshalten i detta..

Senast ändrad:

Har faktiskt bara hört talas om det vid ett tillfälle... Kan inte avgöra om det är en skröna eller inte.

Det skulle vara en som tävlade i dressyr.... fick medioker domarbedömning för det mesta tills hon en dag dolde frysmärkningen.... Då blev det höga bedömningar...

Då kan jag hjälpa dig och avgöra saken - det är en skröna. Alla som någonsin påstått något sådant kan inte minnas vad hästen hette, men det var någon gång i mitten av 80-talet eller så och hästen ägdes av hovslagarens flickväns mosters hårfrisörskas systers gamla klasskamrats revisor (eller något i den stilen).

Att öht påstå något sådant är att idiotförklara den svenska domarkåren.:mad:

Immer

Jag är stolt över mina hästar med "registreringsskylt", skulle aldrig komma på tanken... Vad är nästa steg, färga bort bläsen, eller bleka dit en?
Låt inte hundstackarnas situation spilla över på hästarna, med färgningar, permanent och grejer....

Är det så besvärligt så låt manen hänga ned, då...

Var detdär riktat mot mig eller!? :confused:

Nej nej nej!!!!! :cry:

jag skulle svara nåt bra på ditt inlägg ochså kom jag helt av mej och skrev nåt annat! (som jag menade i och för sej!!)

Förlåt!!!!

Då kan jag hjälpa dig och avgöra saken - det är en skröna. Alla som någonsin påstått något sådant kan inte minnas vad hästen hette, men det var någon gång i mitten av 80-talet eller så och hästen ägdes av hovslagarens flickväns mosters hårfrisörskas systers gamla klasskamrats revisor (eller något i den stilen).

Att öht påstå något sådant är att idiotförklara den svenska domarkåren.:mad:

Immer

Det var inte jag som påstod.... Jag påpekade att det kunde vara en skröna, själv har jag aldrig brytt mig om att undersöka saken närmre. Jag påpekade också att jag inte har värderat sanningshalten i påståendet.. Alltså har jag inte påstått eller idiotförklarat någon i detta sammanhanget.

Möjligen var jag otydlig... men mitt inlägg var menat att att uppfattas som att.. "Man hör talas om saker men ingen känner till eller vet någon personligen som gjort det som påstås".

Med tanke på frågeställningen TS har så låter det som om det är vardagsmat. Att dölja frysmärkningen alltså....

vet en som jag känner som (skämdes :eek:) eller ngt. liknande för att hon hade travare, så hon ritade över det med mascara. Jag tycker hon skulle vara stolt över hästen för hon var nämligen på tävling, och det gick förvånansvärt bra. det är ju då man vill visa att man har en travare, trodde jag ? & visa att "travare också kan" ..

Jag skäms över min ponny så jag sätter styltor på honom.... Eh?
Hur man än vrider och vänder på det kommer man hela tiden tillbaka till vad som verkar vara den eviga frågan, här på buke som i samhället i övrigt: Är inte travare riktiga hästar?
(För övrigt verkar mascara den mest humana metoden, hittills....)

Hur man än vrider och vänder på det kommer man hela tiden tillbaka till vad som verkar vara den eviga frågan, här på buke som i samhället i övrigt: Är inte travare riktiga hästar?

det var absolut inte så jag menade !!! Jag tycker travare är Precis lika mkt häst som alla andra sorters hästar , oavsett vad! jag visste inte hur jag skulle skriva för att ni skulle fatta att det INTE var så jag menade. Det var sett ur hennes synvinkel.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 961
Senast: Jamtland
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 426
Senast: pews1972
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: Vogue
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 029
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka