Fryskmärkning !

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare lindaplutt
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fryskmärkning !

Lejonelle skrev:
En till som spelar på Brunte??? Jag trodde jag var ensam om honom...
Nada Kosing ska visst ha några avkommor till, Tji Peng och Victory Never, vad tror du om dem?

Var inte de syskon till Tom Peng Pung och Förstutsistin?
Eller det kanske var Mr MT Pocket? *funderar*

EDIT: Inlägg nr 200! Vann jag något?

Senast ändrad av en moderator:

Som det är nu så tror jag att chip inte är lika säkert som frysmärkning...
Chip borde gå att operera ut, byta ut eller programera om,
Det går inte med frysmärkning.

Men man kommer nog att börja chipmärka travhästar i sverige i framtiden tror jag.

Prakas skrev:
EDIT: Inlägg nr 200! Vann jag något?

100:- spikharry med Brunte Treben,Tom Peng Pung och Kuta Illla som spikar!

Lämna bara koden 5-5 till ditt Atg-ombud:p

Jag var stollt som attan när jag hoppade min förra häst, jag tom rakade och flätade manen så att det skulle synas vad vi var för några! Om det gick bättre för det kan jag inte svara på. haha!

Varför ska man skämmas för att man har ett varmblood? Dom blir jhu riktigt bra hästar med rätt hantering om dom har gått på travbannan tidigare. Vet en kannon häst som är varmblod som gått på travet å nummera rolar på hoppbannorna. Visst hon har ett jäkla humör men det är nog stoet i henne snarare än varmblodet i henne.

Det enda felet med varmblod enligt mig är att dom är lite spinkiga för min smak, men det är ju även araber.

Å så har vi alla dessa människor som är ute efter en billig häst å köper då en förre detta travare trots att dom inte har tillräckligt med kunskap för att göra om den till en bra å trevlig ridhäst/allroundhäst.

Vi är ju på väg till att alla hästar är chipmärkta å veterinärer, "företag" å liknande + vissa privatpersoner har en chipläsare. Däremot kommer det ju ta ett flertal år innan vi kommer ditt.

haha jag har inte sagt att jag skulle skämmas om jag hade ett varmblod, trvärtom, jag tycker de flesta varmblod e helt underbara:love: Men de finns en andledning att det ganska ofta står "tyvärr är han frysmärkt" i annonserna om trav ridhästarna.

Sen tycker jag personligen att de är ganska fult :p

Avläsarna skulle bli fler om de blev så att travarna chip märktes. Då kanske dom inte skulle kosta lika mycket och fler skulle ha råd att ha en :idea:

Hm själv bryr jag mig inte alls om hästen är frysmärkt eller inte. Spelar det för roll liksom i alla fal i mina ögon. Men jag är ju uppvuxen med mamma som jobbat på travet jag oxå. Första hästen jag satt på var ju en travare.
Bah tyvär är han frysmärkt, dom har ingen koll på att det går att färga över om man ställer upp i tävling, eller vart det nu kan behövas någonstans :D
Jo klart att det blir fler avläsare då. Det kommer ju att bli fler avläsare i framtiden å iochmed det så minskar ju priserna. Vad kostar dom nu egentligen? Chip märkning på travare kommer ju att börja hända det oxå, tar sin lilla tid bara. Sveriges hästvärl är ju lite seg av sig som du nog märkt :)

vill bara informera att det e lag om chipmärkning efter 2007

moonlightgarden skrev:
Varför ska man skämmas för att man har ett varmblood? Dom blir jhu riktigt bra hästar med rätt hantering om dom har gått på travbannan tidigare. Vet en kannon häst som är varmblod som gått på travet å nummera rolar på hoppbannorna. Visst hon har ett jäkla humör men det är nog stoet i henne snarare än varmblodet i henne.

Det enda felet med varmblod enligt mig är att dom är lite spinkiga för min smak, men det är ju även araber.

Å så har vi alla dessa människor som är ute efter en billig häst å köper då en förre detta travare trots att dom inte har tillräckligt med kunskap för att göra om den till en bra å trevlig ridhäst/allroundhäst.

jag har ganska nyligen blivit ägare till ett varmblod och enligt mig e travare dom underbaraste raser som jag stött på..å dessutom e de ju skojigare å vinna mkt med en häst som mantränat upp och skolat om aldeles själv en å vinna me en 100000 kr fullblod...

ja men de e ju såna dom e kanske inte världens vackraste men jag har verkligen blivit käääär i min travare...så hon e lika snygg som ett arabiskt fullblod i mina ögon...

New Aperitif skrev:
jag har ganska nyligen blivit ägare till ett varmblod och enligt mig e travare dom underbaraste raser som jag stött på..å dessutom e de ju skojigare å vinna mkt med en häst som mantränat upp och skolat om aldeles själv en å vinna me en 100000 kr fullblod...

ja men de e ju såna dom e kanske inte världens vackraste men jag har verkligen blivit käääär i min travare...så hon e lika snygg som ett arabiskt fullblod i mina ögon...

vill åxå poängtera att jag inte var ute efter en billig häst utan hade henne som foderhäst pch på den vägen e de jag blev helt enkelt kär i henne och var tvungen å köpa henne...hade ångrat mig enormt annars:banana:

Fast arabiska fullblod är ju inte så jätte snygga i mina ögon. seddan finns det snygga hästar inom alla raser likväl som att det finns fula inom alla raser. Själv föredrar jag kallblodiga hästar/grövre hästar. Jo travare är gärna underbara, men som sagt var inte till för vem som helst.

Men jag tror att du klarar av din, det är ju inte folk i allmänhet jag klangar ner på. Utan folk som bara får för sig en dag att dom ska ha en häst, helst då en billig en å inte vet hur dom ska hantera den.

Ska jag själv ha travare blir det dock en nordis. Var medryttare på en grövre trav nordsvens när jag var yngre å gud vad den hästen var underbar, trevlig att rida å när man spände kärran för blev han som förbyt i hur han betetde sig inför vissa saker. Traktorer var han tillexempel lite nervös över vid ridning, kom en traktor vid körning så var det förbi i ett nafs i vanlig fart. Underbar helt enkelt :love:

Det bästa med travare är ju att dom är inkörda. Så jäkla synd att det missas på alla andra hästar, det är ju så jäkla grymt kul.

Men hallå! Skämmas över mitt varmblod? Eller täcka över hennes frysmärkning på dressyrtävling? Inte en chans!!!
Jag är superstolt över vad jag och Bea kan!
Väntar ivrigt på den dag vi blir nerdömda för att hon är ett varmblod :devil:

*knapplån*
Jag chipmærkte min travhæst i somras, mest før att jag fick det mycket billigt av veterinæren samtidigt som jag gjorde pass osv. men sånt tjafs det blev med passtyperna! Fick tillbaka pappret en gång før att han fyllt i var han satt chip:et, sen fick jag passet, men då var all fakta om chip-mærkningen borttagen! :eek: Ringde och blev idiotførklarad før att jag chipmærkt min hæst (till saken hør att han har 2 hel læsbara siffror, en som man kan ana sig till och 2 som inte alls syns ens efter rakning), førklarade læget och då svarade hon surt att då kunde man ju gå efter tecknen! (førresten kom inte hans vita hår i pannan heller med på passet... :crazy: ) Sa till henne att jag ville ha med det och fick skicka in det igen och så ændrades det till sist! :crazy:

Om en häst är chippad, så ska det ju stå med i passet, lika så alla tecken. Om frysmärkningen inte syns tydligt så skriver man ju XX på de siffror som inte syns.

juvelen skrev:
Kan man inte göra som dom startande fullbloden, är inte dom märkta med nummer på insidan av överläppen?

Har du provat kontrollera ID-nummer på insidan av överläppen på en häst? Hur bra tatueringen syns? Äldra amerikanska travar är märkta så men av någon anledning:angel: gick de över till frysmärkning. Enklara lättare både att läsa och att göra.

ja, nu står chip-mærkningen med, efter tjatet... Har før mig att hans vita strån står på tecknen, bara inte syns på bilden.
naturligtvis fylldes det i XX før hans olæsliga siffror.

lindaplutt skrev:
haha jag har inte sagt att jag skulle skämmas om jag hade ett varmblod, trvärtom, jag tycker de flesta varmblod e helt underbara:love: Men de finns en andledning att det ganska ofta står "tyvärr är han frysmärkt" i annonserna om trav ridhästarna.

Sen tycker jag personligen att de är ganska fult :p

QUOTE]

Om man skriver "tyvärr är han frysmärkt" så har man vänt sig till dressyrfjantarna som inte ens skulle kunna ta i en travare med tång. :devil: :devil:

Själv tycker jag att frysmärkningen är ett kvitto på att man sitter på en vettig häst utan spattiga tendenser.:devil:

Klart fulare med tre kronor i häcken som vissa hästar har.

AM

Liknande trådar

Övr. Katt Katten kom med en liten klösmöbel. Hon använder faktiskt den för att klösa klorna på, men hon utnyttjar inte den särskilt mycket, jag...
Svar
19
· Visningar
628
Senast: Bison
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: Unafraid
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 017
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka