C

Ciisssii

Har ett smäckert halvblod som fryser väldigt lätt, säskilt när det regnar. Men de konstiga är att när hon fryser så får hon jätteont i ryggen och sjunker ner så fort man tar på den, hon skakar jättemycket med benen också. jag lägger på henne ett regntäcke och sen direkt så har hon inte ont i ryggen eller darrar inte. Är detta normalt!? Blev orolig sist hon frös för hon blir helt crazy.

Sv: Fryser!

Hon blir spänd i musklerna när hon blir nerkyld. Du får hålla koll på väderleksrapporterna och lägga på täcke innan regn om du kan.

Hon blir spänd i musklerna när hon blir nerkyld. Du får hålla koll på väderleksrapporterna och lägga på täcke innan regn om du kan.

Alltså jag gör ju självklart det, men NÄR jag väl glömmer eller inte visste att de skulle regna så blir det så. Men då vet jag att det är normalt!

Min ena häst fick borrelia och erlichiia för några år sedan och en av sviterna är att hon inte tål kyla hon morrar bara man tittar på henne om hon fryser pga av att hon får vääääldigt ont i kroppen, nu har hon inte ens tålt sommarregnet, fast de andra hästarna har varit helt oberörda alltså ej fryst ett dugg.
Nu säger jag ju såklart inte att din häst är sjuk, utan mest bara att det finns flera anledningar till att de kan frysa

Min ena häst fick borrelia och erlichiia för några år sedan och en av sviterna är att hon inte tål kyla hon morrar bara man tittar på henne om hon fryser pga av att hon får vääääldigt ont i kroppen, nu har hon inte ens tålt sommarregnet, fast de andra hästarna har varit helt oberörda alltså ej fryst ett dugg.
Nu säger jag ju såklart inte att din häst är sjuk, utan mest bara att det finns flera anledningar till att de kan frysa

Ja det är ju såklart. Men jag pratade med förra ägaren precis och hon har tydligen alltid frysit sådär mycket. Så det är nog ingen fara. MEn tack för att du berättade. Då vet jag ;)

Har ett smäckert halvblod som fryser väldigt lätt, säskilt när det regnar. Men de konstiga är att när hon fryser så får hon jätteont i ryggen och sjunker ner så fort man tar på den, hon skakar jättemycket med benen också. jag lägger på henne ett regntäcke och sen direkt så har hon inte ont i ryggen eller darrar inte. Är detta normalt!? Blev orolig sist hon frös för hon blir helt crazy.
Lägg till olja eller solrosfrön i fodret ca 1dl om dagen så får pälsen ett bättre skydd mot vätan = hästen fryser mindre.

Ja har ett varmblod som e 18 år o han fryser me alltid. Nu har ja fått ta hem honom från betet o täcka honom, ge hö o ställa in honom under natten. Han blir bara värre för varje år som går men ja tror de e lite för att han börjar bli gammal, precis som människor så fryser gammla o e lite stela i lederna... Lycka till me din häst....:)

jag har oxå ett halvblod. Som får ont när de regnar man kan knappt ta på hans rygg när han blivit blöt.. jag har täcke på honom när de regnar även på sommaren men de är svårt vissa dagar kanske man inte hinner ta på täcke o han blir blöt.. då tar jag in honom o spolar varmvatten på honom o sen på me täcke så han får bli varm igen.. de funkar på min häst. hoppas de går bra me din..

*kl* mitt ena fullblod är likadan, tål inte ens duggregn utan blir öm direkt och då är det så hon nästen lägger sig bara man slänger på täcket.

Min går med ett ofodrat regntäcke jämnt nu på sommaren, det andas bra och eftersom jag bor så nära betet så åker jag dit så tidigt så möjligt och tar av när det är väldigt varmt och fint väder.
Nu har våra massa skog (tät) att gå i där det är betydligt svalare också så hon dör inte i sitt täcke äen om det är lite varmt.
Hon kommer springade direkt när man ska lägga på det på kvällen när hon fått sola på dagen så hon verkar nöjd.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 497
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama