Fryser så den skakar.

Timsetim

Trådstartare
Hur ligger det till egentligen? Jag har fått lära mig att anledningen till att en hund skakar/darrar när det är kallt ute, är för att den INTE ska frysa.

/Timsetim

Sv: Fryser så den skakar.

Skulle tippa på att det funkar likadant som för oss människor, men bara en vild gissning eg..
Alltså att man skakar i ett försök att få upp värmen. Det som startar "skakningarna" är alltså kyla. Om det funkar bättre för hundar att bli varmare av det eller har jag ingen aning om.

När man blir kall och fryser, så börjar kroppen att skaka/huttra för att få upp temperaturen igen. Gäller för alla levende varelser

Med andra ord så sköter kroppen temperaturen själv och det behöver inte vara "synd om" hunden för att den darrar.

/Timsetim

Synd och synd. Om du fryser så du skakar så vill du väl ta på dig kläder, för att bli varm?

Om min hund skakar av köld så räknar jag med att den fryser, och då rör vi på oss, går in, eller så får han ett täcke.

Jag tror att det kan fungera olika bra på olika individer.
På min hund har jag märkt att när han skakar så fryser han och kanske blir han varmare än om han inte hade skakat, men han slutar inte frysa. Men sen så är han korthårig utan underull så det kan ju ha med det att göra.. :angel:
Om jag överför det till mig själv så klarar jag av att stå och huttra/skaka en stund, men blir det för länge så är det ganska okul.. Kanske liknande för hundar? Sen är det ju skillnad om man fryser så man skakar en stund för att sen gå in i värmen ganska omedelbart och ifall man fryser så man skakar men ska vara ute ett par timmar till. Tycker jag..

Mysgrisen skrev:
Synd och synd. Om du fryser så du skakar så vill du väl ta på dig kläder, för att bli varm?

Jo, jag ja. Men om jag ser en hund som sitter bredvid sin husse/matte medan denne pratar med en annan och hunden darrar så tänker inte jag automatiskt "stackars hund". Vilket många gör. Och om hundars temperatur styrs genom darrning så är detta för mig ett naturligt beteende.

/Timsetim

Timsetim skrev:
Jo, jag ja. Men om jag ser en hund som sitter bredvid sin husse/matte medan denne pratar med en annan och hunden darrar så tänker inte jag automatiskt "stackars hund". Vilket många gör. Och om hundars temperatur styrs genom darrning så är detta för mig ett naturligt beteende.

/Timsetim

Min tik ÄR det väldigt synd om då hon fryser så hon skakar. Och jag tänker automatiskt "stackars hund" eftersom jag anser att man bör ha ett täcke på en tunnpälsad hund då det är kallt. Dom är inte gjorda för att bo i vårt klimat och då måste vi hjälpa dom lite. Tiken går f.ö. inte ens utanför dörren utan tjocktröja eller täcke då det är kallare än -10 grader. Nu har inte jag införskaffat några skor än men är på god väg eftersom jag annars har en hund som hoppar på tre ben efter en runda runt kvarteret.:smirk:

hundar har ju högre kroppstemperatur än människor,men det fysiologiska beteendet är likadant om kroppen behöver ha upp värmen,dvs värmen går till de områden som behöver mest,dvs öron,fötter osv blir kalla(även om hundar har en "växel" i benen som gör att de kan stå ut m betydligt lägre temperatur däär)

Därför så anser jag att ser man en hund som skakar så har man fog för att göra något åt det hela.
Om inte annat så för att det kan tänkas vara obehagligt för hunden. vilket vi inte vet,men kan anta.

Om man inte vet så bör man utgå ifrån att den kan tänkas ha vissa känslor,viss mentaliseringsförmåga,viss intelligens och vissa biologiska fenomen som är betydlesefulla för djuret..om inte annat så undviker man då förhoppningsvis att gör anågot grymt,tex orsaka den smärta .(det var inte så länge sedan vi opererade babys utan bedövning)

jag går till mig själv om jag ser en hund som skakar,antigne det beror på rädsla eller kyla.jag förösöker avhjälpa problemet så effektivt det går.

Det kan man göra utan att förmänskliga djuret på något sätt

Thina

min vovve skakar om man står stilla och han tycker det är kyligt. Men om vi rör på oss är det ingen fara. Men han har kläder på sig när vi går ut också, olika tjocka overaller beroende på vädret.
Men så är han ju naken också! ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Tiken har börjat skaka i bakdelen sen 2-3 dagar, märks mest när hon ligger och vilar men även annars. Hon låter också väldigt orolig i...
Svar
18
· Visningar
1 730
Senast: Viva
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
611
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama