Fryser fast vid uteritt.

day

Trådstartare
Jag har ett problem, ett ganska stort problem för mig.

Såhär är det: Min ponny stannar varje gång när jag rider ut henne. De flesta gångerna stannar hon 100 meter från stallet, andra gånger om jag har tur dvs så kan hon går par hundra meter längre.

Hon stannar nästan aldrig när hon har sällskap med sig men jag har oftast ingen att rida med. Jag kan inte ta med mig vilken häst som helst heller utan bara min lilla B-ponny och hennes lilla ryttare rider inte så ofta.
Att min tjuriga tant sparkar och biter alla andra hästar är viktigt att tillägga, så det är ren säkerhet att inte rida med andra. Det fungerar som sagt endast med B-ponnyn.

Jag har verkligen försökt med allt för att få en att gå framåt när det bara tar bomstopp. Jag vill inte att hon ska vinna över mig för då kommer aldrig denna olat försvinna. Dock vet jag inte hur jag ska göra längre:confused:
Det fungerar inte med att skänkla, lirka henne i sidled, lägga till spöet, hoppa av och leda henne framåt eller att vänta ut henne. Verkligen inget fungerar!

Nu är det dessutom extra jobbigt för jag kan knappt inte rida på henne för paddocken är översvämmad av allt regn och en uteritt är inte att tänka på, inte heller åka till ridhuset för hon är helt hopplös att få på transporten.

Hur ska jag göra? :confused:
 
Sv: Fryser fast vid uteritt.

Har du provat att så fort hon stannar ta in henne på att snurra på en pytteliten volt (dvs. så liten att det blir jobbigt för henne)? Ta bara ena tygeln och kräv runt henne några varv innan du ber henne att gå framåt - gör hon det får hon mycket beröm, vägrar hon fortfarande, snurra igen, etc. etc. Det sliter naturligtvis på hästen så det är väl ingen metod man bör syssla med någon längre tid, men du märker väl ganska fort om det fungerar eller inte.

Det var det enda som hjälpte på min häst när hon var ung och testade gränser likt en obstinat tonåring. Hon sket också totalt i alla knep, lirka, kräva, hoppa av och leda, lägga på spö... försökte jag vänte ut henne kunde vi stå i en timme innan JAG lessnade. :grin: Med ovanstående metod slutade hon dock med sin olat efter 1-2 turer.
 
Sv: Fryser fast vid uteritt.

Det är absolut värt att testa :), får hoppas att hon ger med sig. Just nu känner jag mig rätt desperat för jag vill hålla igång henne men just nu är det typ moment 22 haha.

Jo, precis som du säger så har jag också väntat ut henne men inte fan ger sig ponnyfan innan mig. :devil:
 
Sv: Fryser fast vid uteritt.

Min häst fick för flera år sedan för sig att hon inte kunde gå och la i backen istället.
Löste det med att rygga en bit och sedan fortsätta i skritt.

Hon fattade nog aldrig att det inte var hon som vann! :)
 
Sv: Fryser fast vid uteritt.

Oj, jag glömde att tillägga att hon börjar backa sig hemåt fort jag lägger till skänkeln för att hon ska gå framåt. Testat att rygga och när jag har ryggat klart henne så är hon fastfrusen där i stället och tänker absolut inte gå framåt.. :grin:
Sen när jag har tröttnat på henne och vänder hem så är hon jättepigg och glad, suck...

Tack förresten för svaren, dom är jättebra! :)
 
Sv: Fryser fast vid uteritt.

Jag glömde skriva att jag vände på henne och ryggade förbi det stället hon fått för sig att hon inte kunde passera.
Eftersom hon tänkte bakåt var hon nöjd, trots att vi ryggandes passerade stället hon vägrat gå förbi.
Sen vände jag på henne och fortsatte i skritt som vanligt. Ibland fick vi upprepa det här några gånger efter varandra.
 
Sv: Fryser fast vid uteritt.

Jaha, du menade så! Det måste jag testa, lät ju bra. Hoppas jag kan lura henne :)
 
Sv: Fryser fast vid uteritt.

Hej!

Jag hade samma problem med mitt sto när hon var ny hos mig, är din ny eller är ni "vana" med varandra? För mig hjälpte absolut ingenting heller, spö, rygga, sidledes, kliva av etc... SÅ! Jag bestämde mig för att vara mer envis än henne, jag väntade helt enkelt ut henne. Hon fick absolut inte göra någonting annat än att bara stirra rakt fram, inte titta åt sidan, inte klia sig. Ja, ingenting helt enkelt. Till slut blev det så himla tråkigt att det var faktiskt trevligare och roligare att gå framåt. Det ska vara lite otrevligt att bara stå still.

Och ja, man måste ha en ängels tålamod. Vet att vi stog i flera timmar ute i skogen och det har regnat, snöat och varit riktigt skitväder. Men, när de ger sig vill man bara gråta av lycka, trots att man säkert störttjutigt för att hästsaten är så j*kla envis :D

Nu har inte jag de problemen längre, däremot testar hon med andra ryttare. Denna häst är en riktig fuxmärr...

Lycka till och ha tålamod!
 
Sv: Fryser fast vid uteritt.

Jag har haft henne i 4 år men har bara kunnat rida henne i korta perioder för hon har haft fång och skadat sig. Hon är frisk idag.
Hon jävlas nog med mig och vill bestämma men det är ju jag som ska bestämma över henne.

Haha, jag har ett sånt dåligt tålamod men jag ska försöka vänta ut henne och göra små volter som Stormkast skrev. Hoppas det hjälper för jag vill att det ska fungera att rida ut på henne utan massa problem!

Det känns bra- även att det inte är kul- att ni har haft liknande problem och kan ge mej konkreta tips. Tack! :bow:
 
Sv: Fryser fast vid uteritt.

Jag har haft henne i 4 år men har bara kunnat rida henne i korta perioder för hon har haft fång och skadat sig. Hon är frisk idag.

Hon är alltså friskförklarad av veterinär, och absolut 100% fullt frisk? Det låter ju annars som det finns risk för att hon faktiskt inte mår bra, i och med sjukdoms- och skadehistoriken. Jag har, tyvärr, själv erfarenhet av detta :(. Nu vägrade inte min häst att gå som din, men hon hade andra saker för sig.
 
Sv: Fryser fast vid uteritt.

Ja, hon är friskförklarad. Hon har varit friskförklarad i ca ett år men vi har gått och väntat på hennes hovar skulle bli tillräckligt starka så hon kunde ha skor. Innan har skorna bara lossnat. Nu har hon bra hovkvalité och mår bra. Hon är alltid pigg och framåt och det är aldrig några problem i paddocken eller när man rider hemåt. Hon krånglar bara när jag ska ut.
 
Sv: Fryser fast vid uteritt.

Måste understryka på att hon går framåt med sällskap och att jag tror att det är en fix idé i hennes huvud när hon stannar när hon är ensam. Behöver ha en lösning på det :)
 

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 452
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 781
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp