"Fryser fast i marken"

Sv: "Fryser fast i marken"

Nja, vad skulle jag fråga???

Oavsett häst så gjorde du ju tydligen något galet eftersom hästen som i vanlig skogsridning går fram, tvärstannade på bana..

anatgligen förstod hästen inte vad du ville.

Kan hästen med ägaren gå i form?

Den kan gå i form med mig och har gjort det alla gånger vi ridit tills förra gången :crazy: Självklart kanhästen med ägaren också gå i form och har inte gjort såhär mot henne vad jag vet. Det är tokigt faktiskt. det är precis som om hon fryser fast i marken och inte vill gå varken framåt eller bakåt.

Om hästen funkat förr och det här är ett nytt beteende är det knappast "testning", utan något är inte rätt.

Jag har haft många egna och ridit in/till många andras hästar, och händer något man inte räknat med så HAR det i ALLA fall varit något som inte var helt bra. Även de gånger då min tränare sagt att det är larv och bara att rida igenom...
Det har varit allt från hovböld och magkatarr till ligament som ligger fel och bruten patella.

3 åringen jag har på inridning nu började nyss stanna och när jag pressade på frammåt blev det bockningar. Den står nu på boxvila, är behandlad i båda bakknäna, återbesök på fredag, men bra är det inte.

Alltför många tar för lätt på hästar som visar att något inte är som det ska.

hej! det låter som ett typiskt problem som vissa av mina unghästar har haft.. hur länge är hon riden? jag tror knappast att problemet sitter i ryggen om hon helt plötsligt har börjat med det, men du kan ju ställa frågan; är hon ovanligt tjuig vid sadling, rining? skulle ju vara tråkigt om det var det som ä problemet..

men men.. mina unghästar har den tendensen när jag ska börja med insamling/form.
kan det vara så att hon samlar sig och inte förstår att hon ska gå fram? det brukar vissa av mina göra.. min instruktör har då sagt till mig att släppa på handen gå på med skänklarna och hjälper det inte tar jag till med spöet..

anars kanske hon helt enkelt bara bråkar med dig, men hur som, hon vet väll ändå vad skänklarna är till för:)

Känns som det är ett påhopp bara för att det är ett varmblod:(. Dom tycks i mångas ögon inte duga till att rida på. Har ett själv och han har gått som ridhäst i 15 år och funkat alldeles utmärkt,i både hoppning och dressyr. Vi har ALDRIG kommit sist i en dressyrtävling utan oftast placerat oss mitt i startfältet. Vi har också flera placeringar inom detta område:love: Sluta klanka ner på varmbloden:mad:.

Känns som det är ett påhopp bara för att det är ett varmblod:(. Dom tycks i mångas ögon inte duga till att rida på. Har ett själv och han har gått som ridhäst i 15 år och funkat alldeles utmärkt,i både hoppning och dressyr. Vi har ALDRIG kommit sist i en dressyrtävling utan oftast placerat oss mitt i startfältet. Vi har också flera placeringar inom detta område:love: Sluta klanka ner på varmbloden:mad:.

Men herregud, snacka om känslig!

Jag lade inte ens märke till vilken ras hästen hade. Varför ska man rida sämre eller tillåta att hästen visar att något är fel om det nu råkar vara en varmblodig travare???

Läs lite närmare så kanske du ser att vi FÖRSVARAR hästen, till skillnad från TS som verkar vara övertygad om att det är hästen som testar.

Jag klankar inte ner på varmblod. Inte av någon ras.

Däremot har jag faktiskt utbildat ett bra gäng vid det här laget...

I första inlägget stod bara att TS ridit hästen i en månad. OM hästen då kommit från banan är det rent förkastligt att samla den som TS skrev.

Läs lite närmare så kanske du ser att vi FÖRSVARAR hästen, till skillnad från TS som verkar vara övertygad om att det är hästen som testar.

Du kanske skulle läsa genom tråden lite du också så ser du att TS inte alls är övertygad om att hästen testar. Hon är inte övertygad om någonting. Det är därför hon frågade här. Och varenda svar hon har fått så har hon tagit det positivt och funderat på att det kan ju egentligen vara vad som helst. Dessutom har det bara hänt en gång och hon skulle skriva sen och berätta hur det gick nästa gång hon rider hästen. Händer det en gång till kanske man kan överväga och se igenom hästen. Men det är fortfarande inte hennes egen så det får hon ta upp med den riktiga hästens ägare.

Jag läste vidare och fick intrycket ATT hon trodde hästen testade och inte tänkte titta vidare på hästen, för det var inte hennes.

Det många skulle behöva lära sig är att titta på SIG SJÄLV först. Vad gjorde hon annorlunda den här gången mot tidigare ridturer?

Jag läste vidare och fick intrycket ATT hon trodde hästen testade och inte tänkte titta vidare på hästen, för det var inte hennes.

Det många skulle behöva lära sig är att titta på SIG SJÄLV först. Vad gjorde hon annorlunda den här gången mot tidigare ridturer?

Det jag tänkte var att inte förhasta mig med att hästen har ont efter en enda ridtur!
Jag ska ju rida hästen i framtiden också och jag vill ju inte heller att den ska ha ont men det är ju dummt att alltid utgå ifrån att hästar är gjorda av porslin?!
Det finns ju andra faktorer som kan ha spelat in!

Till älgen: hon har blivit riden i flera år av en mycket duktig tjej som omskolat henne. Innan detta har hon mest gått och inte gjort nåntig. Har för mig att hon startade nån gång men att det inte gick så bra.

Till alla: Jag ska rida igen i paddocken idag och se hur hon gör. Eftersom hon gick bra för den andra tjejen som red och jag inte gjorde något nämnvärt annorlunda så är jag ganska förbryllad över hur hästen agerade.

Kan vara så att ni helt enkelt inte såg vilka skillnader ni gjorde.
För att se hur en ryttare spänner en muskel tex krävs det en hel del av den som står på backen..bara ett tips.

Absolut är inte hästar gjorda av porslin! MEN - de reagerar inte "bara för att", utan har alltid en anledning till att de gör som de gör.

Anledningen behöver inte vara fysisk smärta hos hästen, men kanske en störning, som att sadeln kanske hamnade snett/för hårt/för långt fram, ömhet i nån muskel efter att hästen dragit omkull i hagen när ingen såg, du var spänd efter en fight med pojkvän/lärare/arbetskamrat...

Vi vill att hästarna ska vara känsliga och reagera, då måste vi ju också ge hästen rätt ATT reagera och försöka se anledningen.

Har ett problem som jag gärna skulle ha hjälp och tips för. Jag har ridit en varmblodstravare i någon månad nu. Ridningen har gått superbra hittills men sist jag red i paddocken så gick allt åt skogen! :eek:

Vi hade sällskap och jag tänkte träna lite lättare dressyr, på vägen till paddocken (en 10 min skrittväg) så gick allt bra och hon var lugn och lyssnade på mig. DOCK så fort vi kom in i paddocken och jag började samla henne så tvärstannade hon och ville inte röra en fena hur mycket jag än skänklade och försökte (försökte både jättemjukt och försiktigt, hästen är ju superkänslig men det blev nog ett par bankar i sidorna också :angel:).

Detta återkom under hela ridpasset. Så fort hon gick fram berömde jag henne jättemycket men efter ett litet tag tvärstannade hon igen!
En annan tjej vi hade sällskap med red henne ett tag och då gick det mycket bättre: hon gick fram om än något motvilligt och de jobbade en del. Jag är ganska säker på att hon inte har ont (och detta är inte min häst så jag kan inte direkt ta henne till veterinären!). Jag är också ganska säker på att hon testade mig. Vi hade med oss en häst som är antagligen hennes "ledare" kan det ha varit problemet?

Även om detta var att hon testade mig eller vad det var så vill jag ju ha tips på hur jag ska göra i en sådan situation. Det var ju inte så kul att sitta där och inte få fram hästen: hon var helt som fastfrusen!

hur mycket har du ridit i paddocken??
om du har ridit mycket i paddocken o massor med dressyr,det blir ju väldigt ensidigt.
se till o variera passen gör upp ett schema.

exempel:
måndag:dressyr ca 30min

tisdag:klättring / galopparbete ca 45min

onsdag:skrittpass 1timme(bygger upp muskler)

torsdag:cavaletti i paddocken 30-40min

fredag:vilodag

lördag:hoppning eller dressyr ca 45min

söndag:skogstur 1-2timmar

Nu fick jag inte tillgång till paddocken då det var en massa stora brötiga lastbilar som jobbade utanför och jag inte ville riskera liv och lem :angel:.

Men det gick superbra idag faktiskt: red ut och de två gångerna hon stannade gav jag henne jääätte långa tyglar så börja hon gå igen, då berömde jag henne jättemycket också. Jag har märkt att hon är extremt rädd för att hamna efter den andra hästen vi var ute med. Samma häst som vi red i paddocken tillsammans med... Kan det som hände i tisdags ha något med detta att göra?
Ska försöka rida i paddocken så snart som möjligt och se hur hon är då.

Madick: Tack för dina förslag; det var ju precis sånt jag var ute efter :). Dock vet jag inte vad det kan ha varit... Jag kanske inte var heeelt koncsentrerad på henne och hon drog nytta av det eller så? Det kan ju som du säger vara lite vad som helst...

spindel_17: Är ju inte bara jag som rider hästen och hon går redan varierat med uteritter, klättring och paddock.

Är hon rädd för en annan häst på ridbanan kan det ju skapa problem. Bra att du tänker på sånt!

Är hon rädd för en annan häst på ridbanan kan det ju skapa problem. Bra att du tänker på sånt!

Oj, ursäkta jag menade inte så! :o Det jag menade var att hon vill gärna ligga tätt inpå denna hästen alltså när vi var ute och han vände så ville hon direkt också vända. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara. Hon vill typ, gärna följa efter honom. Men när jag red först med den andra hästen efter oss så var det lugnt och hon var självsäker och gick på framåt.

:confused:

variation är viktigt!!!

har du ridit mycket i padd???

gör upp ett träningschema!

mån:klättra/galoppjobb

tis:dressyr

ons:skritt en timme

tors:mararbete,cavaletti

fred:vilodag

lördag:dressyr eller hoppning

söndag:skogstur

som exempel.men anpassa efter just din häst o vad det är ni behöver träna på

Jag skötte en häst förut som var hur snäll och hur fin som helst i början. Efter ett par månader började hon resa sig och ville inte gå fram alls. det gick varken att skritta, trava eller galoppera på henne. Så fort ägaren satt upp så gick hon hur fint som helst.

Vi kom i alla fall till slut fram till att hon bara testade mig och det var bara att driva framåt... så fort hon försökte stanna eller resa sig så drev jag på henne och till slut slutade hon testa mig. Kan också tillägga att det inte var några som helst problem utomhus, problemen kom när jag krävde något av henne. Hon tyckte helt enkelt att jag var för tråkig och ville ha mer variation i träningen inomhus...
Men det var riktigt otäckt när hon började resa sig för hon hade ingen koll på hennes kropp å huvudet slängde hon rakt upp...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 192
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama